Specialized Enduro Comp, bra eller asbra?

DreadHead

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat XC, med en hel del stig, under förra säsongen så är jag grymt sugen på att köpa en ny hoj och har spanat in Specialized Enduro Comp rätt mycket. Jag ska inte sticka under stolen med att jag är grymt sugen på den.

Så jag tänkte kolla vad folket här inne har att säga om cykeln. När man läser recensioner av cykeln på nätet så verkar alla vara toknöjda, och många säger att det inte finns en bättre cykel. Det enda negativa jag har läst är en kille som rage:ade som tusan över att specialized gjorde dåliga cyklar, etc.

Jag har även kikat lite på fultyskar, som t.ex. Canyon Strive AL 8.0 och Canyon Nerve AL+ 8.0. Men även Scott Genius LT ligger i samma kategori (även om det inte är en fultysk).

Jag köpte en Specielized Rockhopper för ett knappt år sen (första cykeln på 10 år), och jag tokgillade den. Vilket talar mer för att jag kommer att gilla Enduron minst lika mycket.
Även om Canyon har lite vassare komponenter, så är det också saker man kan uppgradera vart efter.

Prismässigt så ligger alla cyklarna ungefär i samma prisklass. 24-25.000 för Canyoncyklarna. Enduron ligger på ca 30.000, men Haga cykel har 20% rea på årets modeller, så Enduro Comp:en kommer ner till 24.000 då.

Jag har läst lite trådar här på Happy, och lite på pushbike.se och alla som har cyklat på Enduron verkar alla gilla den. Det enda minus med den som jag kan se det är väl att den saknar dropper seatpost, samt att den inte har någon remote lockout för fram- och bakdämparna. Å andra sidan så har Chainreaction cycles en Rock Shox Reverb för 1500 sek nu under deras januarirea.

Jag kommer mestadels att cykla mycket stig, och jag ska ju inte sticka under stolen med att det är klart roligare att cykla nerför än uppför. Så en hel del stig, med många nedförsbackar, men även lite lättare DH. Det är inte helt otänktbart att det blir någon tur till Åre, Järvsö, etc i sommar med.
Storlek på mig, 186cm, 100kg.

Specialized har sammanfattat rätt bra i sin reklam-/demofilm om vad det är jag gillar att cykla. Även om jag inte är i nivå med Matt :-)
Detta är inget jag cyklar idag, men det ser ju förbannat kul ut,

Vad säger Happy? Specialized Enduro Comp - Bra eller asbra?

Ps. Jag tänkte skriva "bra eller anus", men det känns inte som att någon tycker det är en dålig cykel, därav rubriken :-)

Ska du mestadels cykla stig blir nog enduron lite för seg. Xenomorf har väl en kokosram om jag inte minns fel. Då är hojen riktigt schysst och fungerar bra for stigcykling, men compen blir sannolikt lite för tung.

Jag valde mellan enduro comp och stumpy evo comp och pga ovanstående vale jag stumpyn. Men kör du mkt bikepark så kan nog enduron vara ett bättre alternativ.

Senast ändrad:
Jag har själv en Stumpjumper Elite 2012 & Brossan en Enduro från 2010. Åkte en av mina standardturer på hans Enduro i höstas. Den är riktigt skön på alla vis men är mycket mer tungcyklad än Stumpjumpern. Däremot så knäcker såklart Enduron Stumpyn rätt kraftigt när de gäller stökig nerförsåka. Ska du mest åka stig så är Stumpyn eller likn ett bättre val. Brossan kör en hel del DH i Franska Alperna & tycker själv att Enduron är det bästa som hänt honom.

Såklart så är ju en Enduro tyngre att trampa runt i hemmaskogarna med än en Stumpy eller likn, men det är ju alls inte jättetungt (har själv en inte jättelätt Transition Covert). Dock tycker jag du ska fundera på ett "stigkit" med lättare däck och så, det är en riktig moodkiller att trampa runt dh-kittad cykel hemma.

Jontelevision åker ju rätt fett med en Enduro (tror jag) i Järvsö i hans Roles reversed.

Vikten är jag inte så bekymrad över, jag har en Rockhopper idag och den väger in på 13kg. Och Enduro Compen väger in på ca 13,7kg (vad jag har läst mig till). Så det handlar om en vattenflaska mer eller mindre i vikt.

Jag kör inte speciellt mycket bikepark idag. Utan jag cyklar mycket nedför i skogen, och gärna stöktigt, men vill för den delen även kunna cykla uppför.

När ni säger att Enduron är tungtrampad. Är det bara vikten då, eller är det ihop gung från dämpare, etc? Eller är det något mer som bidrar till att den är tungtrampad?

Nu har jag tinte testat just en Enduro, men cyklar i den kategorin i allmänhet är ofta byggda för att gå fort utför, och då får man offra lite smidighet i låg fart. Gemoetrin är ofta flackare och mer fartinriktad rent statiskt.
Även om du nog kan slå på en hel del propedal osv så att den inte gungar så får du ett högre vevlager när den ligger högt i slaget (dvs när den inte gungar) jämfört med en mer kortslagig ram, vilket påverkar kurvtagning negativt.

Jag vet många som hojar stig med en 160mm hoj och visst går det bra, jag tror inte det är någon större fara, men det är kanske inte optimalt. Nuförtiden verkar branschen "överens" om att ska man ha en cykel för både stigåka och lite utförs är 150mm den bästa kompromissen. Tänk på att det skiljer mer än bara 10mm lag på en genomsnittlig 150 och 160mm hoj, jfr SJ Evo och Enduro så ser man att Enduron överhuvudtaget är ett steg upp i biffighetsnivå generellt. Testa både en 150 och en 160 och bestäm dig sen, jag tror själv Enduron är en av de roligare 160mm hojarna pga de för cykeltypen extremt korta kedjestagen.

Enduron är en jättebra hoj, och för 24k skulle jag klassa det som asbra.

Dock har du fått bra råd ovan, för stigcykling är den lite "mycket". 165 mm slag bedövar stigen en hel del. En del gillar det, andra inte. Själv föredrar jag kortare slag i skogen. MEN, gillar du mkt slag i skogen och ska du ha EN hoj som du även ska kötta på i bikepark-miljö med så är den ett klockrent val. Köp ett snabbrullat bakdäck och pumpa bakdämpen lite hårdare för skogscykling bara.

+1på korta kedjestag, mycket roligt!

Idag kör jag camber comp 26", men väntar ivrigt på min Enduro EVO 2013 som dyker upp i mars. Precis som tidigare tips så kommer jag att välja lite smalare däck och pumpa dem hårt när det är lite plattare cykling. En polare köpte annars en Nukeproof Mega AM 2012 som han är grymt nöjd med, men märker tydligt av de större däcken på vanlig stig. Tanken är väl att gå över till brantare nedför och lättare uppför framöver, roligare helt enkelt. :)

Det känns som att det kommer snurra runt en del Enduros i skogarna 2013. Blir spännande att se om nån landar i Hellas så man kan provrulla lite.

/M

Äsch, bara köp! Den är grym, och vill du köra fort så trycker du i 250-270 PSI bak och ca 80 fram så kan man minsann inte gnälla på att den är tungtrampad. Nu har jag ju även ett par snorlätta kolfiberkinahjul (650B) att slänga på min när jag vill "försöka" köra rigtigt fort, då väger den som sagt under 12 Kg med allt. vill man att den skall klättra lite bättre, ja, sätt på en längre styrstam med lite neg rise så blir det kanon!

Cyklade idag med den på torrekulla hårt inställd och den kändes allt annat än tungtrampad, dock kände jag mig slö men det är en helt annan femma ;-)

Snabbaste tiden ex. runt torrekullaleden som är ganska teknisk med både mycket uppför såväl som utför är Jonas A på ca 40 min med en 29" Epic. Och han är snabb! JAg har kört på 45 min så cykeln är definitivt inte kass om man vill trampa på. Körde ju även Ränneslätt med den på lite drygt 4 timmar.

Den kommer funka finfint! Köp!

Senast ändrad:
martinpetter skrev:
-------------------------------------------------------
> Det känns som att det kommer snurra runt en del
> Enduros i skogarna 2013. Blir spännande att se om
> nån landar i Hellas så man kan provrulla lite.
>
> /M

Inte för att vara en sån som påminner folk som saker som redan hänt....men ett ypperligt tillfälle var när Specialized hade sin testdag i höstas. Då provades det hejvilt.

Nackdelen är ju att de bara har fräsingvarianterna så den enduro (extra allt med massor av karbongplast) de hade där passade då inte min plånbok i alla fall, även om den sorgligt nog passade mig för övrigt.

Senast ändrad:
Jättefin hoj, men de billiga modellerna lär nog vara ganska tungcyklade i jämförelse med normala stigcyklar. Argumentet att köpa en tung hoj för att ev åka i Åre någon gång per säsong känns sådär. Du kan ju hyra en riktig dh rigg när du är där. Det sliter rätt bra på hojen.
Men, du verksr ju förälskad i den så då är det väl inget annat att göra än att köpa.
Ett tips annars, någon annonsör här på happy hsr haft Trek Fuel EX9 riktigt billigt. Då får du en fantastiskt bra dämpning bak om inte annat.

marran: Du menar att en kortslagig ram påverkar kurvtagningen negativt?
Planen är inte heller att skaffe en optimal hoj, utan jag vill ha en grymt rolig hoj att ha skoj med i skogen.

Westman: Det är lite det som är min plan, en rolig hoj som jag kan kötta på med. Som jag inte behöver vara direkt superrädd om. Och om jag får för mig att cykla uppför backar så har jag redan en cykel för det :-)

biggie: Om du råkar vara i Linköping/Norrköping/Nyköping på lördag så har Haga cykel 20% på alla årets cyklar, så Enduro EVO:n kommer att ligga på 20k istället för normala 25k. Dock måste man vara på plats för erbjudandet.

xenomorf: Det är lite i de tankarna jag går omkring i, att det bara är att köpa :-) Nästan alla som har provat cykeln är toknöjda, så varför skulle inte jag heller bli nöjd.
Det låter som att du kan trampa på rätt bra med enduron. Fann ett youtube-klipp (
), och det känns som rätt nice terräng.
Är det en kolfiberram du har?

kave: Ja, det låter lite dumt att välja en tyngre cykel för Åre någon gång om året. Jag ser det däremot tvärtom, om jag har en cykel som klarar det, varför inte åka till Åre :-)

Senast ändrad:
En till liten fråga, storlek på cykel? Jag har som sagt en Rockhopper idag, 19". Antar att det är en large Enduro jag ska ha då. Jag är 186cm lång, 100kg tjock.

DreadHead skrev:
> En till liten fråga, storlek på cykel? Jag har
> som sagt en Rockhopper idag, 19". Antar att det
> är en large Enduro jag ska ha då. Jag är 186cm
> lång, 100kg tjock.

Du skall ha L :-)

Jepp, min är en plastraket, du kan se den här på Torrekullaleden:

Det är en riktigt nice hoj!

20%!@&kr!#*€$£@!!!!! Tyvärr lade jag en beställning i november för att få den första leveransen, så det är lite för sent. Men du borde tipsa alla med en ny tråd omedelbums!

DreadHead skrev:
> marran: Du menar att en kortslagig ram påverkar
> kurvtagningen negativt?
> Planen är inte heller att skaffe en optimal hoj,
> utan jag vill ha en grymt rolig hoj att ha skoj
> med i skogen.
>

Så länge det inte är jättstökigt bör en kortslagig ram svänga bättre, du har mindre sag du ska jobba dig igenom och om konstruktionen är sådan att den ligger högt i slaget (vilket var förutsättningen eftersom det var en massa prat om trampeffektivitet, så jämförelser med dh hör inte hemma här) är vevpartiet lägre på en kortslagig hoj, allt annat lika. Lägre vevparti = roligare och stabilare kurvtagning.

Viktmässigt tror jag det är ganska individuellt hur känslig man är, min AM har pendlat upp och ner minst ett drygt kilo genom åren utan att jag märkt någon större skillnad när man väl är ute och cyklar, saker som däck (Gummits klibbighet och framförallt hur styva sidoväggarna är) gör betydligt större skillnad i så fall.

Enduron är säkert superfin, fast ska man mest hoja runt på vanliga skogsstigar är redan Stumpy evo nästan overkill skulle jag säga, en SJ räcker rätt bra även utför Åreskutan om man bara klämmer på ett par riktiga dh-sulor.

marran skrev:
> DreadHead skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > marran: Du menar att en kortslagig ram
> påverkar
> > kurvtagningen negativt?
> > Planen är inte heller att skaffe en optimal
> hoj,
> > utan jag vill ha en grymt rolig hoj att ha skoj
> > med i skogen.
> >
>
> Så länge det inte är jättstökigt bör en
> kortslagig ram svänga bättre, du har mindre sag
> du ska jobba dig igenom och om konstruktionen är
> sådan att den ligger högt i slaget (vilket var
> förutsättningen eftersom det var en massa prat
> om trampeffektivitet, så jämförelser med dh
> hör inte hemma här) är vevpartiet lägre på en
> kortslagig hoj, allt annat lika. Lägre vevparti =
> roligare och stabilare kurvtagning.
>
> Viktmässigt tror jag det är ganska individuellt
> hur känslig man är, min AM har pendlat upp och
> ner minst ett drygt kilo genom åren utan att jag
> märkt någon större skillnad när man väl är
> ute och cyklar, saker som däck (Gummits
> klibbighet och framförallt hur styva
> sidoväggarna är) gör betydligt större skillnad
> i så fall.
>
> Enduron är säkert superfin, fast ska man mest
> hoja runt på vanliga skogsstigar är redan Stumpy
> evo nästan overkill skulle jag säga, en SJ
> räcker rätt bra även utför Åreskutan om man
> bara klämmer på ett par riktiga dh-sulor.

+1

WWMD - What would marran do

xenomorf: Riktigt nice klipp där :-)

Luthman Photography: Yepp, det har jag redan tagit höjd för.

biggie: Done and done. Vi får hoppas att du får din hoj bra tidigt om inte annat.

marran: Jag tror jag är med på vad du menar med lägre vevparti.

Jag får tacka för alls input. Jag fick från 98% säker på köp till 100%

Jag vet att Evalds mtb kommer ha en testhelg i slutet av april på Kinnekulle, där finns det möjlighet att köra runt som bara den. Tidigare har dom haft 15 % rabatt på nya hojar och det kommer dom troligen ha även i år

Grym cykel!!! :)
Köpte min enduro 2011 av Jon med reverb och ångrar inte nu mitt köp. Har en Giant xtc 1 2011 HT som jag cyklar stigkörning med och cykelvasan. Tänkte mig då att jag skulle sälja Gianten till förmån av enduron...men det är ljusår mellan cyklarna så bestämde jag mig för att behålla båda ett tag till...enduron tar rätt mycket musten ur en om man vill cykla snabb stigkörning än vad en HT gör...men komfort och klättring och inte snacka om utförskörning i hård terräng är enduron så j....a grym. Va stor omställning att sätta sig på enduron...men efter att ge den lite tid och njuta av det den är överlägsen HT på så överväger jag att sälja Gianten. Va å trampade i delsjön i helgen 16/2 på fasta snöiga stigar utan dubbdäck och enduron gjorde verkligen turen till ett sant nöje.länge sen jag haft så kul...betar nåt otroligt...och som sagt sätter man nöjet högst ( Easy ride) och satsar utför finns ingen roligare cykel.
Kort å gott...Helnöjd!
Nån som vill köpa en fin Giant xtc 1...?

Masrik:

Det låter hur gött som helst det där. Jag tror jag kommer att bli minst lika nöjd med min.
Jag har fått hem min Enduro nu, men har inte velat ta ut den i snön och slasket. Så det är hårdbevakning av SMHI som gäller för min del nu.

Det blir att trycka på en hisspinne samt nya pedaler på den nu under våren.

Tillbaka
Topp