Specialized Enduro - The tråd

Strax efter där bromsslangen är fäst mot kedjestaget. mikipedia_ har några snygga bilder där hans bromsslang nästan nött hål på kedjestaget. Samma sak hände med min gamla stumpy, på e29an lindade jag slang direkt.

Luthman Photography sa:
marran sa:
Jag tyckte bara det var lite fult och störande tills jag sköt av bromsslangen men 1000hm lös, dammig och stenig stig kvar till dalbotten och 8 gäster att guida. Då ändrade jag åsikt, och styrde även en egen slagdragning längs överröret istället för bakbromsen. Jag har även satt en rockguardz på, eller faktiskt två för en spräcktes direkt.

I sverige där jag cyklar är det vare sig dammigt eller 1000hm stig kvar till dit jag ska. Jag kan hålla med om att det är en puckad dragning, fffa eftersom förlängningen av bakbromsslangen gärna käkar upp kedjestag om man inte lindar slang eller annat mellan stag och bromsslang. Jag har dock inte haft bekymmer med att slangar gått av, men som sagt, jag kör inte så ofta på ställen där det är ett problem.

I Åre på både Hjulingenoch Svartberget (eller vad de kallar den i år) har jag pangat stenar i underröret på min stackars 223 att det till och med hördes över det vanliga skramlet. Inga bucklor såklart på ett sånt slagskepp, men jag var väldigt glad att det inte var en dyr kolfiberram eller en bromsslang i skottlinjen. Men visst, det är inte jättevanligt på typiskt svensk stig. Likväl sjukt onödigt att ens riskera det tycker jag, jag förstår inte varför slangarna bara inte är bättre dragna från början, det kostar liksom ingenting i gengäld.

marran sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:
Jag tyckte bara det var lite fult och störande tills jag sköt av bromsslangen men 1000hm lös, dammig och stenig stig kvar till dalbotten och 8 gäster att guida. Då ändrade jag åsikt, och styrde även en egen slagdragning längs överröret istället för bakbromsen. Jag har även satt en rockguardz på, eller faktiskt två för en spräcktes direkt.

I sverige där jag cyklar är det vare sig dammigt eller 1000hm stig kvar till dit jag ska. Jag kan hålla med om att det är en puckad dragning, fffa eftersom förlängningen av bakbromsslangen gärna käkar upp kedjestag om man inte lindar slang eller annat mellan stag och bromsslang. Jag har dock inte haft bekymmer med att slangar gått av, men som sagt, jag kör inte så ofta på ställen där det är ett problem.

I Åre på både Hjulingenoch Svartberget (eller vad de kallar den i år) har jag pangat stenar i underröret på min stackars 223 att det till och med hördes över det vanliga skramlet. Inga bucklor såklart på ett sånt slagskepp, men jag var väldigt glad att det inte var en dyr kolfiberram eller en bromsslang i skottlinjen. Men visst, det är inte jättevanligt på typiskt svensk stig. Likväl sjukt onödigt att ens riskera det tycker jag, jag förstår inte varför slangarna bara inte är bättre dragna från början, det kostar liksom ingenting i gengäld.

Jo, det har du rätt i på hjulingen smällde det lite underröret på min hoj sist jag var där. Och ja, det är som sagt korkat. Men jag kan bara konstatera att efte ratt ha kört med slangarna där sen 2010 så har jag inte råkat ut för något än. Så för min del (och det är ju ingen annans cykling som är relevant för mig) är det ingen fara.

Men vilken jäkla hoj, så skön att cykla på och gav ett mycket större självförtroende än jag haft innan trots blött å jävligt, lekfull också fast den väger 3-3,5kg mer ön min förra. Jag är nog kär ?

Är det nån som provat en Zee växel på enduron (2015) min x9 börjar bli lite slapp i typ2 mekanismen? Sen är det nog bara en tidsfråga innan den krachas sönder.

hean sa:
Hej,
Vilken formel har ni kört med för att få rätt kedjelängd? Kedja på lägsta växel + 2 länkar?

tack

Borde funka, men gärna med komprimerad dämpare om den drar mycket.

Och ja kedjan runt största drevet bak, inte igenom växeln.

hean sa:
Hej,
Vilken formel har ni kört med för att få rätt kedjelängd? Kedja på lägsta växel + 2 länkar?

tack

Jag lägger på den och ser så att bakväxeln blir lagom stram i de två ändlägena, dvs fullt komprimerad på största och högst upp i slaget på minsta. Ibland får jag kapa någon extra gång, men jag vet i alla fall att det blir rätt, och jag kan optimera längden. Jag tycker om att om möjligt ha en länk eller två mer i kedjan än absolut minimum, då är den mycket lättare att laga i fält sen med bara ett extra snabblås och fortfarande ha tillgång till alla växlar.

Jag har försökt med Zee på två olika cyklar; Canyon Nerve AL+ 9.0 2014 och Trek Remedy 9 2014. Fick det inte att fungera bra på någon av dem. Det blir problematiskt med kedjelängden. Om man kortar kedjan så att den inte blir slapp på högsta växeln blir den för spänd på lägsta. Det är går dock att cykla så men jag tycker inte att växlingarna blev bra. Vissa tycker dock att det går ändå eftersom man sällan bottnar fjädringen när man kör på största klingan. Själv bytte jag till XT Medium cage istället och tycker att det funkar bra.

Doctor C sa:
Jag har försökt med Zee på två olika cyklar; Canyon Nerve AL+ 9.0 2014 och Trek Remedy 9 2014. Fick det inte att fungera bra på någon av dem. Det blir problematiskt med kedjelängden. Om man kortar kedjan så att den inte blir slapp på högsta växeln blir den för spänd på lägsta. Det är går dock att cykla så men jag tycker inte att växlingarna blev bra. Vissa tycker dock att det går ändå eftersom man sällan bottnar fjädringen när man kör på största klingan. Själv bytte jag till XT Medium cage istället och tycker att det funkar bra.

Jag vet någon som resonerat så och brutit av tre Zee-växlar....eller om det första var en x9....

marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Jag ser ingen vits med att köpa något annat än Deore medium cage. Stålcage så väger en gnutta mer men annars inget att anmärka på.

Har deore clutch?

Slx växlarna är trevliga med.
Ja. Deore är en något tyngre och billigare slx. Funktionen är densamma.

Ahh hittade båda nu, prisskillnaden var hela 2,3euro :p
Slx har nog blivit lite billigare då. Det skiljde säkert en hel pizza när jag köpte min deore.

Men för växelprestandans skull är bra vajerdragning mycket viktigare än vad det står på bakväxeln. Inte nödvändigtvis dyr vajer men dragen så att den inte är onödigt krokig.

Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Jag ser ingen vits med att köpa något annat än Deore medium cage. Stålcage så väger en gnutta mer men annars inget att anmärka på.

Har deore clutch?

Slx växlarna är trevliga med.
Ja. Deore är en något tyngre och billigare slx. Funktionen är densamma.

Ahh hittade båda nu, prisskillnaden var hela 2,3euro :p
Slx har nog blivit lite billigare då. Det skiljde säkert en hel pizza när jag köpte min deore.

Men för växelprestandans skull är bra vajerdragning mycket viktigare än vad det står på bakväxeln. Inte nödvändigtvis dyr vajer men dragen så att den inte är onödigt krokig.

Precis, samt växelreglaget. Spelar lite roll med olika features och så.

Hur fan är skiten fäst egentligen? Lär ju avhjälpa mot glapp-problemet de har haft med vissa dämpare iaf. Känns inte 100 att som idag fästa hela skiten med en oledad bult.

Till 2017-spekulationerna nu igen då. Tror vi att en ny Enduro kommer presenteras på Sea Otter nu 14-17 april? Känns som att det skulle passa innan folk beställer Yeti's eller YT's eller någon av alla de andra hojarna som presenterats nyligen. (Jo det är klart att de tidsbestämt sitt släpp långt tidigare, men verkar vara my-modell-säsong just nu). Personligen vill jag inte att det ska dyka upp en ny förrän efter sommaren så jag kan fortsätta njuta av min gamla med TTX på som jag knappt hunnit cykla på, och så att jag hinner få min Jeffsy först och kan sälja nuvarande Enduron innan den dyker allt för mycket i värde.

Skiten är fäst med en bult som går rakt genom dämparen. Typ som på Trek. I höjd med där piggy back'en börjar sitter det en bult rakt genom dämparen. Det lär som sagt vara betydligt bättre för att slippa allt glapp i den oledade bulten som sitter där nu. Min glappar upp titt som tätt trots gänglåsning och grejs.

Tror också på att något dyker upp på Sea Otter, antingen om det är planerat eller sista-minuten som svar på de senaste 29-stigmonstertrucksen.
Känns i alla fall oundvikligt att enduron bumpas upp i slaglängd, just nu är stumpyn och enduron för nära och för lika varandra så de äter upp delar av varandras marknadsandel. +10mm fram/bak med lyrik fram och den kommer justeras att ligga mer i linje som ett mellanled mellan stumpyn och demon. Moderna endurospår är mycket köttigare än de från 2011-12, nu kör alla med fullfejs och fjäderdämp, så enduron lär nog anpassas efter moderna endurospår (vilket gör de mindre roliga för "gammal enduro" dvs det de flesta kör på stigar).

Eftersom jag nu kommer ha en 14cm 29a också så skulle jag välkomna ännu köttigare hoj. Då skulle Specialized vara föregångare igen som de var när Enduron först kom, men jag tror det är önsketänkande. Tror de vill hålla Enduron mera mainstream. Sen om vi pratar 29an så finns ingen 170mm framdämpare till 29 idag.

Spec kör väl på -10mm på sina 29or mot 650b? Så 160/165 fram bak, lyrik kommer i 160mm för 29.

Fan jag blir så sugen på att kränga min nu och skaffa en 29a istället :/
Måste nog först i alla fall ta mig till concept store och testa hur det är att rulla på så stora hjul.

Stora hjul är grejen. Väldigt få nackdelar och trevliga fördelar (om man nu inte ska hålla på och köra mycket dh med den då tar hjulen lite stryk, samt att hjulen ger ju en större hävstång på länkaget som i sin tur också tar lite mer stryk. Tror jag).

För mig är det tvärtom. Funderar på 27,5" när 2017-års kommer. Känns som en kortslagigare 29a och en långslagigare 27,5" är en perfekt setup om man vill täcka upp så mycket av min favoritåkning som möjligt. Lillgammal, du kör M va? Annars hade vi kunnat testbyta på någon ride på ön, men jag kör L och då säger det nog inte så mycket. Jag testade dock faktiskt en enduro 27,5 på en demo-dag och kände väldigt lite skillnad mot 29an, men det var 10 min plattcykling runt hammarbybacken så säger väl inte så mycket.

Dock så funderar jag på om inte fler och fler kommer börja köra 29or nu på EWS som en kombination av att cykelbolagen vill pusha nya modeller som de släppt och att det faktiskt kan vara snabbare. Han okända Ferreiro-spanjacken kom ju 3a i Argentina på sin The Wreckoning 29a. Men man undrar ju varför så få kör 29or ändå när det finns bra cyklar. Tror att när Ritchie börjar dominera med SB5.5c så kommer alla andra också hänga på.

durietz sa:
För mig är det tvärtom. Funderar på 27,5" när 2017-års kommer. Känns som en kortslagigare 29a och en långslagigare 27,5" är en perfekt setup om man vill täcka upp så mycket av min favoritåkning som möjligt. Lillgammal, du kör M va? Annars hade vi kunnat testbyta på någon ride på ön, men jag kör L och då säger det nog inte så mycket. Jag testade dock faktiskt en enduro 27,5 på en demo-dag och kände väldigt lite skillnad mot 29an, men det var 10 min plattcykling runt hammarbybacken så säger väl inte så mycket.

Dock så funderar jag på om inte fler och fler kommer börja köra 29or nu på EWS som en kombination av att cykelbolagen vill pusha nya modeller som de släppt och att det faktiskt kan vara snabbare. Han okända Ferreiro-spanjacken kom ju 3a i Argentina på sin The Wreckoning 29a. Men man undrar ju varför så få kör 29or ändå när det finns bra cyklar. Tror att när Ritchie börjar dominera med SB5.5c så kommer alla andra också hänga på.

Det är väl just det som är grejen. Det har ju inte funnits så många bra, långslagiga 29or tidigare. Och för många som kör i toppen av EWS finns det inte heller som alternativ. Giant har ingen, Canyon har ingen, Ibis har ingen (LS'en räknas inte), Commencal har ingen, Tek har ingen (Remedy ja, men ingen Slash 29") osv. Det är ju i stort sett bara Specialized, BMC, och Niner som haft tidigare och nu har det dykt upp några till.

Lillgammal sa:
Tror också på att något dyker upp på Sea Otter, antingen om det är planerat eller sista-minuten som svar på de senaste 29-stigmonstertrucksen.
Känns i alla fall oundvikligt att enduron bumpas upp i slaglängd, just nu är stumpyn och enduron för nära och för lika varandra så de äter upp delar av varandras marknadsandel. +10mm fram/bak med lyrik fram och den kommer justeras att ligga mer i linje som ett mellanled mellan stumpyn och demon. Moderna endurospår är mycket köttigare än de från 2011-12, nu kör alla med fullfejs och fjäderdämp, så enduron lär nog anpassas efter moderna endurospår (vilket gör de mindre roliga för "gammal enduro" dvs det de flesta kör på stigar).

På de platser man faktiskt tävlade i Enduro i början på 10-talet pre-EWS (I princip bara Frankrike och Italien) körde de på i princip samma stigar då som de gör nu.

Tillbaka
Topp