Specialized Enduro

• Trådstartare Trådstartare Jimmy
  • Start datum Start datum
J

Jimmy

Guest
Specialized Enduro
Tjo!

första inlägget här för min del, men kommer säkert fler. ;-)
har märkt efter stort genomplöjande av forumet att många av er kör just enduro
så, till frågorna, är själv lite sugen på den, men de enda jag hittat som säljer den
är cykloteket.se, finns det fler, kan jag få bättre pris, och hur funkar ETA som jag läste om
i ngn tråd? vill ha en FS som jag själv kan växa med, och köra vad/vart jag vill med.
endel specar den som DH, andra som XC och cykloteket som lekhoj, funkar den för allt?
hade tänkt börja tävla innom en snar framtid med, så har jag snöat in mig på ett dåligt val eller inte?
lite recensioner från vanliga människor mottages tacksamt med, har kollar på mtbr (?) och de som postar sina cyklar där verkar ju precis ha fått hem dom, klart att de är lyriska :-)
ngt annat som jag glömt som ni vill tipsa om?
tack på förhand.

/Jimmy

Specialized Enduro
Enduro är ingen tävlingscykel då ramvikten ligger på ca 3,2 kg. Det är mer åt forcerad skoskkörning med sina 5" fjädring fram och bak. Mjuk och behagligt åkning som skonar kroppen och förlåtande beteende i stökig terräng. De kompletta cyklarna jag provlyft i cykelaffären har varit ganska tunga eller så är jag klen, möjligtvis både och.
Vet inte vilken beskrivning som är mest fel: XC-racer eller DH. Kategorisera Enduron någonstans mitt i mellan.

Specialized Enduro
Enduro är väl en cykel som är bra till skogs freeride. Jag tror att det är just en sådan cykel du ska ha (utefter din beskrivning). Den verka funka bra till det mesta tycker jag dock.
Det kan vara värt att kolla på ramar i utlandet (typ tyska eller engelska sidor) om du är ute efter bra pris.

Välkommen till Happy förästen :)

Specialized Enduro
Ja de sägs att Enduron skulle vara en freeridecykel specad med xc-hjul om man köper den komplett. Fast min Enduro har också xc-hjul trots att jag byggde den själv :-)

ETA funkar ganska bra men man hinner inte använda den i stökig terräng med kortare branta stigningar, dock kommer den till sin rätt vid: jobbiga långa släta uppförslut eller varför inte i stark motving.

Specialized Enduro
Enduron är varken DH eller XC. Den är en bröta-omkring-i-skogen-och-kanske-hoppa-lite-utan-att-ha-bråttom cykel :-)
Utifrån din beskrivning av vad du vill göra låter Enduron lämplig, den är väldigt allround och funkar för allt från en snabb xc-tur en vardagseftermiddag till en lift-assisterad vecka i Alperna.
Men tävla? I vad? Den funkar nog inte för DH pga för lite fjädring/för klen och blir en smula tung för att tävla XC. Men specad lite mer xc-orienterat funkar den definitivt för långlopp så länge du inte satsar på pallplats.

Enduron må vara bra men den är inte perfekt, följande irriterar jag mig på:
- Möjligheten att sänka sadeln är begränsad, lite drygt 10cm.
- Vajerdragningen till bakväxeln är kass, biten hölje under vevlagret skitar igen på nolltid. Efter att ha testat att använda alla tätande gummimojänger som finns kommer jag nu att testa med heldraget hölje. Heldraget har den extra bonusen att man slipper dra vajern under vevlagret :-)

Om jag idag funderade på att bygga en Enduro från lös ram skulle jag även kolla på de ramar som nämns i den här tråden. Om du tänkt köpa komplett cykel kan Evalds hjälpa dig, de för S-Works Enduro ramen och ger dig ett bra pris på komplett cykel specad som du vill ha den.

ETA som finns på en del av Marzocchis modeller reducerar fjädringsvägen till ca 30mm (i nästan hoptryckt läge), gaffeln blir alltså betydligt lägre. Användbart för riktigt branta klättringar och på slätan.

/Micke, med en ganska kralligt specad -03 S-Works Enduro med Marzocchi Z1

Specialized Enduro
Jag tänkte köpa en enduro, kör nsätan bara xc, men då o då vill man ju bröta lite. Men tyckte den kändes lite väl stor klump när jag testade den. Kona Dawg var lite trevligare, men ändå stor cykel om man vill ha den för att köra mycket xc tycker jag.

Specialized Enduro
Kör du i stort sett bara XC, så titta på Stumpjumper FSR (eller vad den heter) eller Epic, om du vill ha Specialized. Om det är Kona, titta på Kikapu.

Specialized Enduro
XC-----------------------X--------Freeride

Inbillar mig att Enduron ligger ungefär som X:et i skalan ovan? Inte optimal för tävling eller långlopp mao. Ja, ni enduroägare vet bättre.

Specialized Enduro
Utmärkt illustration Rippa!

Men jag skulle placera krysset enligt nedan:

XC----------------X---------------Freeride

Placeringen på skalan beror naturligtvis på vad man menar med "Freeride" (ogillar det uttrycket) och XC. Jag associerar Freeride till stooora hopp och North Shore åkning och det är Enduron inte särskilt lämpad för. Jag tror livslängden på hojen skulle bli rätt kort...

En Enduro är helt enkelt en cykel för okynnescykling :-)

Specialized Enduro
Senaste numret av What Mountainbke borde passa alldeles utmärkt, Jimmy!
Innehåller långloppstankar och recensioner av åtta stycken allt-i-allo cyklar. Bla förra årets vinnare Enduro. Jag tycker senaste numret är bra du kommer inte att bli besviken!
dp

Specialized Enduro
Ja, det börjar väl bli åt det hållet. Fast om jag bara tar av traktordäcken så glider den snabbt mot mitten igen :-)

QR20-gaffeln i kombination med Bulb-navet är faktiskt inte tyngre än samma gaffel med QR-nav. Lite tyngre än Psylon som satt där förut är det dock..

Specialized Enduro
WOW, inte trodde jag ni skulle vara så snabba, eller är det ett hett ämne fortfarande? :-)
någonstans känns det som jag inte blivit mycket klokare, men jag får ta och slänga ett öga på
epicen med. får ut och jaga upp tidningen med, vart de nu kan ha den.

men tack så jättemycket, mäkta imponerad!

/Jimmy

Specialized Enduro
Enduro ska vara en väldigt bra cykel, men dyr med tanke på vilka komponenter som sitter på. Den Svenska prissättningen av Specialized är överlag väldigt hög. Giant och Kona har däremot en prissättning som är fullt jämförbara med de Brittiska priserna som annars brukar vara en bit lägre än de svenska.

Jag har själv en Giant VT2 och är väldigt nöjd med den, en bra kompromiss mellan XC och Freeride som är bra specad med tanke på priset.

EDIT: Rättat stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Specialized Enduro
kollade lite på bikescene (?) som jag hittade någonstans, men priserna skiljer sig ju inte jättemycket.
sen tillkommer väl tullar, moms och frakt till på detta, kollade inte specarna då jag *host* mest jämförde färgerna, då det är stock på dom. kan ju som sagt bara jämföra med cyklotekets pris.
pallplats är det nog inte tal om än på ett tag änsålänge, nu är det ju bara för att det är kul, har inte kört mer än för kul nu i 2 år, men vill som sagt avancera. epicen och stumpjumern är kanske något lättare att bära runt på om man nu skulle behöva det, men det ska ju undvikas i det längsta ;)
dropps över metern är jag för feg för så det är väl rätt uteslutet, men det har ju mina tidigare cyklar 5000:- klassen klarat så det ska väl inte vara några problem för den här då ;-)
en ramvikt på 3.2 var kanske inte så mycket då min nuvarande framgaffel väger 2.8 ;-DD (om jag inte missminner mig då.)

/J

Specialized Enduro
Lustigt att Jimmy nämner Bikescene. Det var visst tre glada gossar (hand upp)som köpte var sin Enduro där och passade på att pruta samtidigt.

Specialized Enduro
Annars kan jag tipsa om Santa Cruz Heckler och Bullit, det är två hojar som är mer åt freeride hållet men ändå fungerar att köra med i skogen. De håller för rätt mycket mer än Enduro, men väger lite mer(Hecklern är lite lättare än Bullit). Riktiga hopp och lekcyklar! :-9 Dr Spoke har bra priser på ramarna, se <http://www.drspoke.se/>

/Leo

Specialized Enduro
Jimmy, från UK tillkommer inte moms/tull utan bara frakt. Dom är med i EU liksom vi.

Just när det gäller Specialized så tycker jag det är att föredra att handla från utlandet eftersom den svenska generalagenten är väldigt o-serviceminded.

Specialized Enduro
Jimmy. Jag handlade, ihop med Obed, av Bike Scene och det var inga problem. Trevliga att ha att göra med. Då köpte vi inte kompletta hojar utan bara lösa Enduro-ramar, sparade väl i runda slängar 5kkr mot det svenska listpriset. Det skiljer nog mindre i pris på kompletta hojjar iofs.

Som mittemellan-hoj funkar den helt ok. En hoj för den som cyklar hellre än snabbt, om man säger så. =) Men visst klarar den ett och annat långlopp. Körde Bockstensturen på min i lördags och visst blir den lite tung, inte minst med en Z1 Freeride-gaffel, men runt kom jag.

Specialized Enduro
Den "moderna" ramdesignen är nog det jag tycker minst om på Enduron. Gillar mera klassiska ramar bättre rent utseendemässigt. Men jag är nöjd med min S-works 03:a ändå! :-)

Specialized Enduro
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Den "moderna" ramdesignen är nog det jag tycker
> minst om på Enduron.

att titta på Y ramar är lika skönt som att ha grus i ögonen.. :D

Specialized Enduro
Fan oxå........nu blev jag sugen på en S-Works Enduro jag med!!! =)

Den här ser ju lite tuff ut <http://www.specialized.com/SBCBkModel.jsp?spid=6809&JServSessionIdroot=nr2v7q00xk.j27006>

/Fredde

Senast redigerad av en moderator:
Specialized Enduro
tycker enduron verkar vara en bra cykel, verkar vara en lite alltmöjligtram...en kompis är helt såld på den och vill ha den, men pengarna bromsar lite om man säger så=(...

vad har bike scene för www adress? kolla i butiksrecensioner men där fanns bara en oanvänbar länk...

Specialized Enduro
BikeScene hade inte mycket till hemsida alls förut, det var mail som gällde. Men nu verkar den vara helt borta, det kanske är tillfälligt.

Specialized Enduro
Kollade på häggs nu, och kan det verkligen motiveras med 5000:- mellan comp och expert modellen?
och blir det inte vansinnigt mycket dyrare att plocka ihop en cykel själv?
hittar bara s-works som ensam ram, och sx, men det vet vi hur det var med sx sen 486:ans tid. ;-)
braindämparen har jag hört mycket om, mest negativt, att den laggar och så...
och det känns ju lite sådär att ta ut en från hanlaren och sedan beställa från utomlands.
sen är det det här med storlek, 178-179 någonting är jag.
vikten hoppas jag inte spelar ngn roll då jag tänkt öka kraftigt :-)
hur är det med garantier när man beställer från UK te.x.?
mycket frågor, men känns kanske som att de flesta som äger en är nöjda,
så jag har nog snöat in på rätt iaf :-D

/J

Specialized Enduro
MatsS: Jag har som jomper nämde köpt min VT2 från pedalogerna, kostade 20800 med vissa uppgraderingar (grundpris 20k). Finns även för samma pris från TCM cykel.

Spec:en på cykeln kan du läsa här

De delar jag har uppgraderat är:
Sadelstolpe Easton EA50 -> Roox (för att kunna justera lutning av sadeln + att slippa shims som det är som standard)
Framväxel Deore topswing -> XT topswing (relativt billig uppgradering för en mycket bättre framväxel)

Näst på tur att uppgraderas är däcken, Hutch Scorpion Air Lite. Allround däck som är ganska kassa på det mesta, funderar på Conti Gravity Pro istället.

För övrigt har jag fått en längre wire monterad till bakväxeln (problem med spökväxlingar pga för kort wire), utan kostnad i samband med första service. Hade även fortsatt problem med spökväxlingar, men fick bukt på det när jag fixerade vajerhöljet på några fler ställen.

Jag väldigt nöjd med den; fungerar bra på vägen (lite gung), som XC hoj (känns lätt och smidig) och även när det är ganska stökigt. Har inte direkt gjort några dropp högre än en halv meter så jag kan inte säga hur den tål sådana.

Mina åsikter är starkt subjektiva då jag inte har mycket att jämföra med. Den enda heldämpade MTB jag hade provat innan jag köpte min VT var Tobe's numera skrotade Craftworks.

Specialized Enduro
Jimmy Skrev:
-------------------------------------------------------
> vill ha en FS som jag själv kan växa
> med, och köra vad/vart jag vill med.
> endel specar den som DH, andra som XC och
> cykloteket som lekhoj, funkar den för allt?

Nej, inget vidare, den är för skör att hoppa från höga saker med och för tung för XC.

> hade tänkt börja tävla innom en snar framtid med,
> så har jag snöat in mig på ett dåligt val eller
> inte?

Det beror på vad du är mest intresserad av. Enduron är en typisk "trail bike." Det är en av de allra bästa ramar man kan ha för långa episka turer och aggresiv åkning på teknisk stig.

Därmot är den för skör för luftfärder, bättre kolla in Intense Uzzi eller ngt åt det hållet för FR. För långlopp o annan XC är den aningen för tung. Bättre att satsa på en Epic då, om du vill ha en Specialized, eller en Titus Racer-X http://www.titusti.com/racerx.html som numer även finns för 100 mm gaffel.

Men som sagt som "trailbike" är Enduron svårslagen o har du bara råd att ha en hoj kan den ändå vara rätt för dig.

Per

Specialized Enduro
Det klart att det blir dyrare att plocka ihop en cykel själv, för då är det ju alltid lika bra att klämma i lite extra när man ändå är igång... När jag byggde ihop min hoj så höll jag det hyfsat billigt men ville ändå ha en schysst spec. Nog snålade jag allt lite i komponentvalet. Trots det ligger specen mellan expert och pro, om man bortser från dämparna.

Tillbaka
Topp