Specialized Epic med spricka i kedjestaget - vad göra?

oJsan

Aktiv medlem
Tvättade nyss av cykeln och upptäckte då en begynnande spricka i kedjestaget. Cykeln är en Specialized Epic Comp M5 -07 i storleken XL.
Så - vad är happys samlade expertis inom detta område? Finns det en sportslig chans att få detta åtgärdat genom Specialized som andra ägare av cykeln? Jag har haft den sedan 2008 och anser mig inte använt den oaktsamt eller vårdslöst på något sätt, bara som en glad motionär. Extra tråkigt är det eftersom jag anmält mig till Lida Loop som förmodligen skulle bli min enda tävling denna sommar...

Vad är chansen att få tag i ett nytt eller begagnat stag inom rimlig tid (färg kvittar, bara det passar). Finns det någon svensk eller geografiskt närliggande cykelaffär som har Specialized ramdelar på lager och vad kan det tänkas kosta?

Eller går det att svetsa? Vet att det skrivits mycket om härdningen som förloras när aluminiumet värms.. å andra sidan finns det gott om utrymme att lägga på extra material.. men vad vet jag?

20110517008.jpg

Hela bakramen, upp och ner...
20110517013.jpg

Tror inte att specialized ger någon garanti till någon annan än första hands ägare, men jag kan ha fel. Oavsett, hör med specialized concept store hur det ligger till och ifall dom kan skaka fram en sving åt dig, om dom finns kvar dvs..

Jag fick en ny bakaxel på garanti till ett XTR-nav idag. Andra ägare och utan kvitto, så ett försök är det ju alltid värt. Annars ser det ju inte så farligt ut det där, eller kanske är värre än vad bilden ger sken av.

nooo, tråkigt Jonas! Hoppas du får ordning på den. Man kan ju alltid kolla med spec och se vad de säger, har du kvittot spelar det väl heller ingen roll om du är första ägare, men det kanske du inte har?

Är det en 7000 serie eller över på aluminiumet är det svetsbart... Och att ordna det där är görbart.

Jag har ju svetsat ett par ramar tidigare med gott resultat så visst går de....

En kompetent tig-svetsare ska kunna laga det där så det håller. Jag körde av ett växelöra på en Fisher Mt Tam för ca 15 år sedan som vi sedan svetsade/byggde ett helt nytt på och detta är fortfarande perfekt. Inte samma krafter kanske men det går att laga om du inte kan lösa det genom S.

/Johan

Det är en M5-ram, men frågan är om baksvingen (kedjestag och sadelstag) också är M5. På sidan som marran länkar till verkar de vara osäkra... på nån Spec.-cykel verkar bara underröret vara M5 och resten A1 (vilket är nån 6000-serie).

Vet inte riktigt var man kan hitta rätt uppgifter om min ram, ska försöka leta vidare.
Lägger upp en lite mer detaljerad bild tills vidare... vad tror ni, är det fara och färde när det börjat spricka eller håller det länge till?
_MG_6253.jpg

Jag har en spricka på insidan av baksvingen på en Azonic Propulsion nästan på samma ställe fast på insidan så att säga, närmast däcket. Gjorde en markering för att se om skrickan expanderar men trots att jag kört en del efter jag upptäckte det har den inte blivit längre.

Har funderat att göra något åt det men nu har ramen bara samlat damm...

Specialized har i alla fall tidigare varit generösa med garantier. Tror baksvingen har tidsbegränsad garanti numera så där kanske det spelar mindre roll att du är andra ägaren, om jag minns rätt är det 5 års garanti på den numera.

Med reservation för att jag kan ha blandat ihop med något annat märke.

Efter ett par påringninar har jag äntligen fått svar från Specialized Concept Store. De kunde få fram ett nytt kedjestag för 2495:-(!). I saftigaste laget tycker jag... säljaren på SCS höll såklart inte med utan tyckte snarare att det var billigt (ja det är ju hans jobb att säga så). Ok, det är en dyr cykel som ny men 2500 känns ju ändå inte så kundvänligt...

Blir nog att kontakta plush för ett svetsförsök tror jag.

Tillbaka
Topp