Specialized Langster: tubeless eller sälja?

alverman

Medlem
Hej!

Är ambivalent. Rullar runt på en Specialized Langster (single speed) som jag håller ganska kär men i och med min pendlingsväg till jobbett som är allt annat än slät asfalt, inte grus, men spårvagnsspår, gatukanter etcetera etcetera – så blir det punktering en hel del.

Är trött på att få dessa i tid och otid så undrar därför om någon av er har erfarenhet av att köra tubeless på en racer eller om jag helt enkelt ska sälja cyklen och köpa en ny pansarvagn till cykel eller köra tubeless?

Eller byta däck? Bevisligen är de du kör nu inget vidare för ändamålet. Om du skriver vad du kör för däck och hur breda du tror ryms så ska nog happy ge kloka råd ;-)

Eller byta däck? Bevisligen är de du kör nu inget vidare för ändamålet. Om du skriver vad du kör för däck och hur breda du tror ryms så ska nog happy ge kloka råd ;-)
Den informationen hade varit smart att inkludera från början! :)

Förra vintern bytte jag till "Panaracer Gravelking Semi Slick 700x28 (28-622)", kan vara så att jag har en storlek större på backdäcket men större än så ryms tyvärr inte.

Något för att slippa punkteringar behöver du uppenbarligen göra, men får du plats med 28mm så behöver du inte byta cykel. Rätt tryck, trygga däck och lite fetare slang måste räcka?

Den informationen hade varit smart att inkludera från början! :)

Förra vintern bytte jag till "Panaracer Gravelking Semi Slick 700x28 (28-622)", kan vara så att jag har en storlek större på backdäcket men större än så ryms tyvärr inte.
Det är i mitt tycke inget kanondäck att köra med slang - det är härligt lätt, mjukt och snabbt, men knappast punkteringssäkert utan litar i stor utsträckning på tätningsvätskan för att hålla punkteringar stången.

Jag hade kikat på ett tåligt däck (som Schwalbe Durano, Continental Gatorskin eller min favorit Pirelli Cinturato Velo) som enklaste vägen mot mindre punkteringar. Det finns också en "Plus"-variant av Gravelking-däcken med högre punkteringsskydd.

Du kan för att del också ha tätningsvätska i slangar, men det funkar i mitt tycke inte fullt lika bra som i ett däck avsett för det (men jag har det ändå på ex vintercykeln som en hängslen-och-livrem-lösning).

Det är i mitt tycke inget kanondäck att köra med slang - det är härligt lätt, mjukt och snabbt, men knappast punkteringssäkert utan litar i stor utsträckning på tätningsvätskan för att hålla punkteringar stången.

Jag hade kikat på ett tåligt däck (som Schwalbe Durano, Continental Gatorskin eller min favorit Pirelli Cinturato Velo) som enklaste vägen mot mindre punkteringar. Det finns också en "Plus"-variant av Gravelking-däcken med högre punkteringsskydd.

Du kan för att del också ha tätningsvätska i slangar, men det funkar i mitt tycke inte fullt lika bra som i ett däck avsett för det (men jag har det ändå på ex vintercykeln som en hängslen-och-livrem-lösning).
Ah, trist! Fick dem rekommenderade av en säljare för att jag ville ha ett par däck som var mer punkteringssäkra än de jag hade tidigare. :( Vad jag kunnat läsa mig till är däcken jag har i alla fall tubeless-ready.

Känns som att jag lagt så mycket pengar på cykeln nu och vill hitta den lösning som göra att det blir minsta möjliga meck och utgifter i framtiden.

Vad hade du valt?

Tillbaka
Topp