Specialized secteur expert disc

Petter72

Medlem
Hej,
vad tror ni om denna cykel som pendlingscykel jag har 18km enkel väg till jobbet? Någon som tested den och kan ge ett utlåtande? Eller kom med något annat likvärdigt förslag, jag vill ha skivbromsar och få plats med skärmar.
/Petter

Senast ändrad:
Blev det någon?
Min lbs trodde 35 mm däck skulle vara lugnt.
Och pendla 18km asfalt i olika väder med skärmar borde den vara lysande till.
Köper en själv till mina 2,6mil enkel reda, pendling.

Tror geometrin bidrar till god kontroll och bekväm pendling.

Pendlar nu på en sirrus när jag inte lyxar och tar tarmac:en.

Nämen, har ni en tråd om min pendlarhoj utan att berätta det?

Nu har jag inte haft den speciellt länge eller kört så långt, men det är ju intenet och då får jag tycka ändå. I normala fall måste jag ha tjänstebilen just i tjänsten, men ibland när jag vet att jag ska sitta på rumpan hela dagen och solen skiner tar jag fram den (cykeln). Jag har dubbla sträckan mot TS, men glad ändå. Jag är helnöjd med den och börjar skrämmande nog fundera på att lämna skogen lite oftare för att köra asfalt i för liten tröja som andra.

Jag har kört en del grus och då hade jag kanske hellre haft några millimeter bredare än de 28 som sitter på, men det har funkat bra ändå. Det enda jag egentligen saknar är ett par fula grodbensbromshandtag då jag när jag kryssar runt bland bilarna mitt i stan skulle vilja hålla uppe på styret och ändå kunna bromsa. Men det är nog mest mig det är fel på.

Köp om du inte redan gjort det.

Just den här modellen, alt. en planet-x kaffenback med skivbromsar är nog de ultimata pendlarvapnen. Secteur:en får plats med fetare däck men kaffenbacken ser på papperet ut att ha roligare geometri.

Jag har inte provcyklat någon av dessa men har en åsikt ändå:)

evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Just den här modellen, alt. en planet-x
> kaffenback med skivbromsar är nog de ultimata
> pendlarvapnen. Secteur:en får plats med fetare
> däck men kaffenbacken ser på papperet ut att ha
> roligare geometri.

Kanske det, men tyvärr finns inte Kaffenbacken i särskilt många strl, endast fyra,
och skillnaden i optimal cykliststorlek mellan den minsta och största Kaffenbacke-ramen är inte särskilt stor, tex så skiljer det endast 5cm i reach
http://planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRPXKV2/planet_x_kaffenback_swap_out_frame

Specialized Secteur finns i 7 olika strl, men skillnaden i reach mellan minsta och största är ännu mindre, endast 3 cm
Men den största Secteur-ramen har bra mkt längre reach än den största Kaffenbacken, hela 39mm tom!

För den som behöver en stor, och lång, (pendlar-)CX med skivbromsar verkar alltså Specialized Secteur vara ett bättre val än Planet-X Kaffenback.
Men inte heller för den som behöver en riktigt liten, och kort, (pendlar-)CX med skivbromsar är det säkert att Kaffenbacken är det bästa valet, jmf tex med FM059 från DengFu: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2102106/2103418#msg-2103418
(Med reservation för att jag inte vet hur feta däck som får plats på FM059)

/Håkan

Tillbaka
Topp