Specialized Status 2024 / 2021 - tråden

Jag är 1.89 lång. Kör inte heller någon extrem åkning. S3 låter kort för dig, s4 eller s5 låter vettigare, beror iofs på lite vad du tänkt använda den till.

Kommer uppdatera med bilder och info framöver.
Jag är lika lång som du @Damisch och funderar faktiskt på en S5. Den ser toklång ut men när jag provrullade den så kändes den bra och stabil jämfört med min Stumpjumper S4 som jag hojade med i Järvsö i helgen och tyckte faktiskt att det var lite läskigt i vissa sektioner.
När jag kollar på din video så verkar du köra lite mer lekfullt medan jag mest vill försöka överleva nerfarterna, därav min fundering på den större modellen.
Ovan var ju bara lite påståenden, så nu till frågan..
Nu när du har kört den ett tag, hur upplever du storleken till din cykling? Jag vill bara ha en stabil och flack hoj till ett bra pris, kommer aldrig hoja twist twist, whippa eller göra något annat än att kanske lätta lite på några platåer samt droppa utför det ENORMA droppet på Gummiboll ?
S5 är ju "specad" upp till 193cm.

Jag vet men jag tänkte inte att man ska kommer ner till 11kg. Min tanke var att om någon har bytt kanske hjulen till lite bättre kanske lättare hjul. Man borde kanske kommer ner i vikten till 14-14,5kg med lite viktsoptimering.

Kampanj på Status i US iaf

Bra pris men Status finns ju inte ens på svenska sidan. Den kanske kommer med i sortimentet om marknaden sviker för dyrare cyklar, vem vet. Några butiker har haft dem till försäljning.

Bra pris men Status finns ju inte ens på svenska sidan. Den kanske kommer med i sortimentet om marknaden sviker för dyrare cyklar, vem vet. Några butiker har haft dem till försäljning.
Även om jag gillar cykeln (testat 140-versionen) är den ju ganska snäv i sitt användningsområde. Ganska tung o väldigt utförsorienterad. Det har nog inte funnits speciellt många sådana i omlopp överhuvud taget gissar jag.

Status finns att beställa i Sverig!

Status 140+160 finns nu i alla färger och storlekar från introduktionen 2021-2023. Pris från 2021 fram till idag och lösa ramar finns också.

Tänk på att de äldre modellerna har Rear Shock FOX FLOAT DPX2 Performance mot 2023 som har Rear Shock FOX FLOAT X Performance.

Även om jag gillar cykeln (testat 140-versionen) är den ju ganska snäv i sitt användningsområde. Ganska tung o väldigt utförsorienterad. Det har nog inte funnits speciellt många sådana i omlopp överhuvud taget gissar jag.

Helt rätt det är bike park hoj i budgeten klassen. Finns en hel del i Åre bla på uthyrning. Cykel har varit restad i 3 år så att det inte finns så många i omlopp kan nog bero på detta, de som fanns såldes slut snabbt.

Blir väl inte av med skiten i staterna så de får dumpa dem på svenska marknaden. Med det sagt så är det ett intressant alternativ.

Så är det inte, lagerlagda cyklar som finns i USA finns där. Det kostar för mycket att påföra ytterligare en transport på dem.

Svaret är att en hel del cyklar ej blev färdigställda under pandemin pga komponent brist dessa väller nu in. Hojar från 2021 borde vara sålda för längesedan…

Nu med krisen kan det vara problematiskt om stora volymer plötsligt blir tillgängligt.

Någon som vet vikt på en 140? Hört allt från 14,5-16 kilo. Sugen på en 140 bara för att den är så tuff.

Vikten beror nog på vilken storlek du avser. Skulle också vilja påstå att just vikten inte är en helt avgörande faktor i valet av en sådan här cykel.
Tänker på S3, nej självklart är inte vikten särskilt viktig på en cykel som den men hört så skilda angivelser så skulle vilja veta av någon som har en vad den faktiskt landar på.

BikeRadar säger 16,3 kg för en Status 160 i S3.

Min son (10 år) körde en S1 utför i park, riktigt roligt! Men riktigt tung att trampa uppför (han har ingen problem alls att trampa brant uppför med sin stig-HT).

BikeRadar säger 16,3 kg för en Status 160 i S3.

Min son (10 år) körde en S1 utför i park, riktigt roligt! Men riktigt tung att trampa uppför (han har ingen problem alls att trampa brant uppför med sin stig-HT).

Jag gillar inte att cykla uppför utan är mer en pushbike´re så att den klättrar tungt och dåligt gör inte mig så mycket :) .160 modellen sägs vara lite tyngre men kilot över 140 som verkar att ta i.

Jag gillar inte att cykla uppför utan är mer en pushbike´re så att den klättrar tungt och dåligt gör inte mig så mycket :) .160 modellen sägs vara lite tyngre men kilot över 140 som verkar att ta i.

För en vuxen är det OK på en cykel av den typ, skulle jag säga. För en tioåring måste det inte går mycket uppför. Vi hade riktigt tur att vi hittade den hos uthyrningen. Min son var bara 143 cm men passade riktigt bra på den. På större storlekar klagar reviews över korta kedjestag, men på en S1 är det klart ett fördel med kort kedjestag, framförallt i bikepark som är har hårnålskurvor överallt som La Thuile.

Undrar om status kommer bli ”budget” modellen för alla stig/all mountainåkare som inte kan köpa nya stumpjumper 15 som verkar starta på 81000,-? Som det verkar så försvinner alla billigare stumpjumper modeller i alu?

Jag kan verkligen tänka mig att byta min gamla process 111 till en ny status.

Har någon hittat verkliga vikten på status 2?

Nyfiken på om trailversionen är hyfsat trampvänlig.
Jag har inte sett ngt test ännu men den ska väl vara okej men jämför man med en trailhoj så är den nog lite sämre. Förra status fick ju ok på klättringen.

Jag vill köpa Starus DH 170 men avvaktar lite hoppas det blir en sådan till nästa säsong.

Tillbaka
Topp