Specialized stl/Stumpjumper bort?

anangen

Ny medlem
Tänkte så småningom inhandla mig en ny cykel. En specialized stumpjumper blir det nog. Funderar på vilken storlek jag bör ha.
Jo jag vet, ni behöver inte skriva det - ska förstås provcykla! Men jag är ändå nyfiken. Jag är 187cm , 19" eller 21"?
Nån med specialized erfarenhet som har några erfarenheter eller synpunkter?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en 19'' Epic och är 182 lång. Den fungerar fint för mig, lite åt det stora hållet vilket jag gillar (för XC). Vilken typ av åkning har du tänkt dig? För race/XC är ju en lite större ram att föredra och för skoj/stök en lite mindre.

Jag är 183 cm och kör med Medium alltså 17", gillar små ramar för stök/lek. Har en kompis som är ca 187 cm och kör en 19"s Epic vilket han tycker är klockrent för stökXC.

jag är 178 och har en 18 eller "Medium" på min Epic jag tror du kommer få mest nöje utav en 19 i alla lägen. Men det beror ju på hur du är byggd också självklart!

//Peter

Är 1.88 och har en 19" (Large) Stumpjumper FSR. Perfekt storlek för mig eftersom man kan ha "normal"-storlek på styrstammen. Skulle definitivt avråda från för stor cykel.

Det är XC och Långlopp som gäller för mig. En del lek blir det också förstås, men i huvudsak är jag ett riktigt "XC-svetto"!

Jag har 195cm och har kört på både L och XL-specialized. Inte StumpJumper dock, men ändå.

Jag har lång överkropp och XL:en funkar bra det är på gränsen till att en L skulle vara rätt. Hade jag varit du hade jag tveklöst köpt en L.

&j

Jag är 192 cm med lång överkropp. Jag kör en 2004 års SJ FSR i L. Jag vet inte vad det mostvarar i tum, men den är ganska stor. En bra bit större än 2003 års Large och nästan så stor som en Rockhopper 21-tum. Vet tyvärr inte hur den är jämfört med en SJ hardtail, vilket ju egentligen är det väsentliga...

Jahopp, där sprack den drömmen. Var inne hos min lokala idag och hörde efter om en stumpjumper. Efter ett samtal med Grahns så kom "chockbeskedet". Grahns tänker satsa mer på Merida nästa år och inte ta in Specialized i samma omfattning som förut, dvs. Stumpjumper m.fl. kommer inte ingå i programmet! Inget ont om Merida men för mig är det helt obegripligt!
Vad fan ska jag köpa nu då!!!

> Grahns tänker satsa mer på Merida nästa år och inte ta in Specialized i samma
> omfattning som förut, dvs. Stumpjumper m.fl. kommer inte ingå i programmet!

Nu har dom lyckats igen. HAHA!

det var verkligen lustigt! grahns har tagit in minsta möjliga mängd specialized i år också, men att inte ta in klassikern stumpjumper känns märkligt när s-works epic i kolfiber kommer att tas in (vilka säljer de mest av tros?).

jag tror de har missbedömt efterfrågan lite!

Men det är ju klart om du vill ha en Stumpjumper så gärna så är det klart att Granhs kan ta fram en åt dej. Även den inte kommer att finnas i Lager i Motala så kan du ju alltid lägga en beställning hos din lokala affär och be dem lägga den på sin grundorder hos Grahns. För än så länge är det inte för sent för att kunna beställa en.

//Peter

Peter> Jo men vad innebär det då? Får jag betala jordens överpris för det? Isåfall är det klart man börjar kolla efter andra märken även om man är sugen på en SJ.

SebbeK>> Utlandet är förstås ett alternativ, men jag gillar tryggheten av att köpa min cykel lokalt.

Anagen:

Tvärtom! Det är en cykel de redan har sålt, de borde kunna pressa priset rätt bra på den till och med. Ingen risk att den blir stående osåld.

Aha! Det ljusnar vid horisonten igen. Specialized here I come!

Fast jag tycker fortfarande Grahns beslut verkar ovanligt korkat, men dom vet kanske något jag inte vet...

Tillbaka
Topp