Specialized stulen, HITTELÖN

• Trådstartare Trådstartare AC
  • Start datum Start datum

AC

Medlem
Inatt, 19-20 september har någon varit inne i mitt garage/hus och stulit min Specialized Stumpjumper

Cykeln hör hemma i Stenstorp, mellan Skövde och Falköping.

Jag ber er hålla ögonen öppna, den är lätt igenkännlig med den ljusbå färgen.

1.000:- i hittelön till den som kan komma med tips så att cykeln återfinns.

Bilagor

• P1040609[1].1 kopiera.JPG
    P1040609[1].1 kopiera.JPG
    138.4 KB · Besök: 34
Inga direkta kännetecken, Michelin XDRY2 med grått gummi....

Klistermärke: evalds MTB¨

Skavd vid vänster "baköra" på ramen efter cykelstället.

Låter ju lite otäckt med inbrott i garaget för att sno cykeln! Antingen visste tjuven/arna att den fanns där eller kunde se den genom ett fönster e.d.? Det är väl inte så vanligt att man bryter sig in i ett garage vid ett hus "för att se om det finns nåt att sno" antar jag... Trist!

Garaget ligger i källaren på huset, nedfart....
Intill MTB cykeln står en ny Eddie Merckx racer, den rörde dom inte!?!
Tror dom sett mig cykla på hojen, bor i ett litet samhälle.

Sambon gillar det inte...otrevligt!

Hur ska jag förklara för min dotter på 4 år när jag hittat tjuven och cykeln, att jag måste sitta inne och skaka galler 1 eller 2 månader :-)
För man får ju absolut inte göra något mer än att ringa polisen om man ser någon på cykeln.... Dom kanske kan komma inom några timmar och lösa problemet :-(

Åkte bakom en likadant specad stump på Bockstensturen... kanske en atletisk tjuv du har.

ok, ok, jag såg datumet, den var inte stulen då...

Det är liksom inte svårt att lista ut hur en tjuv tänker. Folk, och jag antar att du är en av dem, lägger ut bilder på sin hoj i skryttråden "våra hojar" (som f.ö. är en av mina favorittrådar, ger mig inspiration) och skriver samtidigt ut full namn och liknande under profilen... ja, då är det inte svårt att lokalisera hojen tack vare eniro, exempelvis.

"alla" är inte tjuvar. Men snubben har ju fått inbrott i sitt eget garage, och där en _cykel_ har försvunnit.

Re: Specialized stulen, HITTELÖN
Skrivet av eirisch idag 14:10 (Dölj användarens inlägg)

Åkte bakom en likadant specad stump på Bockstensturen... kanske en atletisk tjuv du har.

ok, ok, jag såg datumet, den var inte stulen då...

Det var nog jag som låg framför dig :-)

AC skrev:
-------------------------------------------------------
> Re: Specialized stulen, HITTELÖN
> Skrivet av eirisch idag 14:10 (Dölj användarens
> inlägg)
>
>
> Åkte bakom en likadant specad stump på
> Bockstensturen... kanske en atletisk tjuv du har.
>
>
> ok, ok, jag såg datumet, den var inte stulen
> då...
>
>
>
> Det var nog jag som låg framför dig :-)

TA FAST TJYYYVEN!

Se till att ha blocklåset med dig om du träffar på cykeltjuven.
Såg på TV om någon som tog en tjuv på bar gärning.

Höll fast boven och ringde polisen.
Polisen svarade att de inte hade tid att hämta tjuven.
Killen svarade då polisen att han skulle binda fast tjuven i ett träd så polisen kunde komma och hämta honom när de hade tid...

Polisen kom på fem minuter.

Hej.
Att låsa fast en tjuvad cykel (eller hindra ngn att cykla på den stulna cykeln) är självtäkt BrB 8:9. Ni riskerar böter eller fängelse i högst sex månader.

Dock får man ta tillbaka sin cykel om det är laga självtäkt. Då krävs det att stölden är en "färsk gärning" vilket ungefär är "på bar gärning" men något mindre restriktivt. D v s att ni förföljer tjuven och tar tillbaka godset snart efter att det stals.

Bara en tanke:
Visst var den här cykeln med på bild här på Happy för ett tag sedan, ståendes på ett biltak? Jag hittar inte bilden just nu, men OM det är så att bilens registereingsnummer syns på bilden, så kanske man skulle kontakta bilregistret och be dom kolla om någon har gjort en sökning på det registreringsnumret nyligen. Dom kanske inte släpper ut den infon till vem som helst, men till polisen gör dom det nog, om stölden är polisanmäld. Om det har gjorts sökningar på regnumret nyligen, så tycket iaf jag att dom personerna skall ha en mycket trovärdig förklaring på varför dom gjort det, för att inte vara misstänkta för den här stölden. Vad tror ni, är det värt ett samtal till bilregistret, eller är det jag som har tittat för mycket på CSI?

Troligtvis...

Ett betydligt troligare scenario är att någon helt enkelt sett när man kommit hem från en träningstur eller att grannen som på fest sagt att "min granne tränar som en dåre och har en skitdyr cykel till det" eller vad tusan som hellst. Men att tro att någon tjuv skannar Happy-forumet efter en cykel att sno.... neaej, det låter alldeles för konspiratoriskt och långsökt. No offence AC, men det har isf visats cyklar som är betydligt dyrare och det inte är svårt att få fram vart dom finns..

Skicka dit Dane Thomson så slåss han iaf för din cykel om han ser den. Annars så kanske man ska hålla kollen på blocket. Att någon skulle köra på den i ett litet samhälle vore ju nästan för korkat.

Jaha, jag fick för mig att han sprang över typ Odengatan och slogs med någon och fick tag på cykeln (rosa var den har jag för mig). Men om jag har fel så ska självklart Danne ha cred!!

Skicka dit båda två vetja!!

Fredrik S skrev:
> Bara en tanke:
> Visst var den här cykeln med på bild här på
> Happy för ett tag sedan, ståendes på ett
> biltak? Jag hittar inte bilden just nu, men OM det
> är så att bilens registereingsnummer syns på
> bilden, så kanske man skulle kontakta
> bilregistret och be dom kolla om någon har gjort
> en sökning på det registreringsnumret nyligen.

Till skillnad från USA kan vem som helst när som helst göra sökningar i bilregistret, numera både via telefon och sms. Skulle förvåna mig ngt alldeles oerhört om det gick att kolla vem som sökt vad...

/j

julia skrev:
Skulle förvåna mig ngt alldeles oerhört om det gick att kolla vem som sökt vad...

Jag är HELT SÄKER på att jag har läst på vägverkets hemsida att alla faxsökningar lagras. Men när jag nyss kollade in på deras hemsida så hittar jag inte den texten. Dessutom verkar det som dom har slutat med faxtjänsten och att det numera är SMS och telesvar som gäller. Blir nog mycket riktigt väldigt svårt att få fram någon då, bland annat beroende på oreggade kontantkort etc.

Reg nummret går inte att se på bild.

Det börjar hända saker, var nere på byn och plockade upp en av byns bråkstakar i bilen och låste dörrarna....det lönade sig hehe...

THE MOB ASSEMBLED
SMOKE FILLED THE AIR
AND MARCHED IN ANGER
TO DO WHAT'S FAIR
TO BRING TO JUSTICE
THIS SOULESS THING
AND SHOW THE OTHERS
WHAT EVIL BRINGS
NOW BEFORE YOU SHAKE YOUR HEAD
THINK IF IT WAS YOUR CHILD INSTEAD

CALL FOR STREET JUSTICE
TELL ME WHAT YOU'D DO
CALL FOR STREET JUSTICE
PRAY THIS ISN'T TRUE
CALL FOR STREET JUSTICE
WHY SHOULD PARENTS CRY
CALL FOR STREET JUSTICE
HOW MANY HAVE TO DIE
CALL FOR STREET JUSTICE
WHEN SLIME ESCAPES THE LAW
CALL FOR STREET JUSTICE
WE'LL EVEN UP THE SCORE
CALL FOR STREET JUSTICE
LET NO MERCY SHOW
CALL FOR STREET JUSTICE
GET HIM, GET HIM, GET HIM...

Sitter och funderar hur kunnig personen som snodde den var.

Antingen är han dum i huvudet (mer än vad som krävs för att göra inbrott) eftersom han inte snodde din Eddie Merckx (det skulle jag har hjort, en sån vill jag ha som café-cykel), eller så är han inte det då han inser att man nog får ut mer vid försäljning av en MTB till kreti och pleti när racercyklar dessutom är något lättare att spåra genom att de är något mer unika (tror jag).

Trist i vilket fall, hoppas du får igen den.

De lege lata skrev:
> Hej.
> Att låsa fast en tjuvad cykel (eller hindra ngn
> att cykla på den stulna cykeln) är självtäkt
> BrB 8:9. Ni riskerar böter eller fängelse i
> högst sex månader.
>
> Dock får man ta tillbaka sin cykel om det är
> laga självtäkt. Då krävs det att stölden är
> en "färsk gärning" vilket ungefär är "på bar
> gärning" men något mindre restriktivt. D v s att
> ni förföljer tjuven och tar tillbaka godset
> snart efter att det stals.
En väninna upptäckte en morgon att hennes cykel (stod låst i trädgården) var stulen, hon anmälde det. Någon dag senare såg hon cykeln stående på stadens torg, med uppbrutet lås. Hon ringde polisen och berättade att hon hittat sin cykel och att hon trodde sig se tjuven i närheten. Polisen sa att de inte hade tid att hjälpa henne. Hon meddelade då polisen att hon tänkte ta med sig cykeln hem, hon var rädd att bli av med den igen, vilket polisen sa att hon inte fick. Jaha, sade hon, nu sitter jag på cykeln och är på väg hem. Om ni vill mig något vet ni var jag bor sade hon. Polisen suckade och lade på luren. Detta var fem år sedan, än har polisen inte hört av sig.
Lagen förutsätter att polisen har tid att komma.

cykelstina skrev:
-----------------
En väninna upptäckte en morgon att hennes cykel (stod låst i trädgården) var stulen, hon anmälde det. Någon dag senare såg hon cykeln stående på stadens torg, med uppbrutet lås. Hon ringde polisen och berättade att hon hittat sin cykel och att hon trodde sig se tjuven i närheten. Polisen sa att de inte hade tid att hjälpa henne. Hon meddelade då polisen att hon tänkte ta med sig cykeln hem, hon var rädd att bli av med den igen, vilket polisen sa att hon inte fick. Jaha, sade hon, nu sitter jag på cykeln och är på väg hem. Om ni vill mig något vet ni var jag bor sade hon. Polisen suckade och lade på luren. Detta var fem år sedan, än har polisen inte hört av sig.
Lagen förutsätter att polisen har tid att komma.

Hehe, bra gjort!
Den enda gången jag inte skulle ha gjort som din väninna är på ett seminarium eller tentamen;)
Jag tänkte bara att det borde vara bra att informera cykelkollektivet hur det ligger till med gällande rätt angående att bryta tjuvens besittning till din cykel. Det kan ju vara lite förargligt att åka dit för att man hämtar tillbaka sin cykel (allra helst om man tror att man får göra det).

Så länge tjuven inte polisanmäler en, så lär inte mycket hända.
Finns säkert många som blivit indirekt uppmuntrade av polisen att ta tillbaka.

lite OT: Polisen har via telefon hjälpt mig att bryta mig in i min egen bil.

Det är väl självklart att man tar tillbaka sin cykel eller annan ägodel om man hittar den, även om det inkluderar handgemäng.

Ted_B skrev:
> Det är väl självklart att man tar tillbaka sin
> cykel eller annan ägodel om man hittar den, även
> om det inkluderar handgemäng.

medeltjuven är förmodligen beväpnad och van att slåss...

AC:
Det börjar hända saker, var nere på byn och plockade upp en av byns bråkstakar i bilen och låste dörrarna....det lönade sig hehe...

Jag:
Hur gick det, vad hände? Vad fick du reda på, eller fick du tillbaka den?? =)

Ja, vad hände! Fick falsktips....
Börjar nu ge upp letandet, men lappar sitter kvar i samhället.

Jag ha varit konstant förbannad i 4 dygn, fy fan va jobbigt!

Så fint väder och kan inte cýkla, men jag her ju min racer som jag förvarar i huset numera!

Tillbaka
Topp