Specialized Stumpjumper 29er Comp! Ska jag?

Bigsmooth

Ny medlem
Imorn blir det förmodligen ett inköp av en Specialized Stumpjumper 29er Comp. Var förbi hos Cykloteket och provcyklade en 23" som passade min längd och storlek väldigt bra. Var även ute en sväng med en Scott Scale Elit 29er, även den skön, men det var något speciellt med Specialized:en.

Pratade med tre olika säljare på cykloteket och jag fick inte riktigt känslan att de var speciellt insatta. Jag som är ganska ny inom området blev helt enkelt inte såld på deras snack. Frågade vad skillnaden på komponenter på stumpjumpern och en heldämpad Specialized Camber var, då jag tyckte det var konstigt att de hade samma pris och den andra var heldämpad och såg inte ut att ha några bättre komponenter. Men säljare sa att Cambern var bättre och att dens Shimano XT växlar var mycket bättre än Stumpjumperns Sram X9/X7. Är det mycket bättre bättre spec på Cambern ni som kan? Blev bara inte helt övertygad om att de hade hundra koll i butiken.

Kikade/klämde även lite på Rockhoppern men den kändes inte lika gedigen som stumpjumpern. Så jag har svårt att tro att rockhopperns 2012-modell kommer spöa stumpjumperns 2011-modell. Får Stumpjumpern för runt 15000 med rea, så det känns som ett bra pris.

Övriga åsikter? Kan ni sälja in hojjen till mig så jag bara med gott samvete kan dra dit och hämta den imorn? : )

Hade samma dilemma för en tid sen, men som sagt Specialized har något speciellt.
Bor du i Sthlm,åk förbi konceptbutiken ute i Hammarby sjöstad;)

Vilken Camber är det, Pro eller Elite?
Camber är som grupp lite sämre utrustad än stumpjumpern så om de har samma normalpris så kan du räkna med att Stumpyn har bättre komponenter. Typ generellt alltså. XT = X9.

NNNN

Gå på kännslan vid provcykling istället för vilka komponenter som sitter på. Om det är en xc-maskin du ska ha så hade jag gått på SJ istället för Cambern.

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> I så fall är SJ ett givet val.

+1

NNNN

Jag hade tagit Stumpjumpern alla gånger. Bara det faktum att Carvern har en Recon Silver, vilket betyder att innerbenen typ är gjorda i stål istället för alu och lägger på rejält med vikt känns trist. Annars räcker ju ofta en Recon då få behöver dubbla luftkammare.

Var ute på Concept Store och klämde på en Stumpjumper Comp 29 2012-modell.

Den ligger på 16995:- i jämförelse med den nedsatta 2011 som hade ett nypris på 19000 och nu 15200:-

Behöver hjälp att reda ut vissa komponentsskillnader

De sa att den nya fått ny och bättre ram. Samt något i vevlagret som var bättre. När jag jämför specarna så står det att 2011 har RockShox Reba RLT medans 2012 har Reba RL. Vad är det för skillnad på dessa?

2012 hade 20 växlar i jämförelse med 2011 som hade 30. Verkar vara SRAM x7/x9 som sitter på båda. Rent spontant känns det skönare med 20växlar : )

Fram och bakbroms: 2012= Custom Avid Elixir 7 SL
2011= Custom Avid Elixir R SL.

Kasett: 2012= SRAM PG-1030, 10 speed, 11-36t
2011= Shimano HG81, 10-speed, 11-36t ...vilken är bäst här?

Däck: 2012= Front tire S-Works Renegade, 120 TPI. Rear tire Specialized Renegade control 60 TPI
2011= S-Works Renegade, 120 TPI både fram och bak.

Bottom Bracket: 2012= SRAM PF30, OS press-in bearing, Sealed cartridge
2011= SRAM GXP, outboard bearing

Rims: 2012= Roval 29, 26mm w/ eyelets, 32h
2011= Custom DT Swiss X450SL, alloy 29", 24mm w/ eyelets, 32h

Spokes: 2012= DT Swiss Industry 2.0 (14g)
2011= DT Swiss Champion 1.8mm (15g) stainless

Vad säger ni som kan? Är 2012 värd 1800:- mer? Något som är avsevärt mycket bättre på någon årgång? Någon mer info som är väsentlig som jag bör ta reda på?

Bigsmooth skrev:

> Vad säger ni som kan? Är 2012 värd 1800:- mer?

Eftersom du i huvudsak ska använda cykeln till det den inte är till för så spelar det mindre roll. Den ena modellen kommer nämligen inte vara mindre sämre på asfalt än den andra. Ta den som är snyggast och/eller mest tillgänglig.

om du kan köpa förra årets modell billigare när den dessutom har bättre prylar verkar det som en klart bättre affär (om du inte tycker att 2012an är sjukt mycket snyggare).

Blivit riktigt pepp på skog nu också. Så det kommer nog bli mycket XC. Men är det bara smådetaljer som skiljer på spec-sidan?

De sa även på Concept Store att ramen har förfinats med ett kraftigare styrhuvud (1,5" lager i botten) OS presfitt vevlager.

Det där med styrhuvudet kan du nog ta med en liten nypa salt. I teorin gör det cykeln lite styvare i framkant vilket, i teorin, ger lite "bättre" styrning. "Håller linjen lite bättre" och sådant.

Jag hade tagig 2012an för det tvådelade vevpartiet. 3 klingor fram vill man liksom inte hålla på att kludda med i onödan.

Det verkar inte vara några större avgörande skillnader mellan årsmodellerna.

Är det verkligen en fördel med pressfit vevlager? Klart byngligare för hemmamek känns det som?

Bättre gaffel, samma ram enda skillnaden är väl vevlagerdiametern?, bättre styre, bättre bromsar, bättre hjul. Det är förstås inga extrema skillnader, men att en cykel blir ett år nyare och kosta mindre låter mycket otroligt i dagens läge.

Men sluta vela nu. Det är kaffepengar i sammanhanget mellan de två modellerna. Du kommer inte känna någon skillnad på dom när du väl är på stigen. Köp den du tycker är snyggast, eller varför inte 12an bara för att...

Har bestämt mig. Blir 2011:an. Allt talar för den förutom att det är tre framklingor istället för två. Hade gärna sluppit 10 extra växlar att hålla reda på : ) När jag dessutom får den andra för ett par tusen billigare och jag tycker den är snyggare än 12an(svart/neongrön) de hade inne på concept store så blir valet egentligen inte speciellt knepigt.

Vad skulle ett framtida ingrepp kosta för att gå till tvådelat vevparti?

Bigsmooth skrev:

> Vad skulle ett framtida ingrepp kosta för att gå
> till tvådelat vevparti?

Att du skruvar bort en av de tre klingorna och justerar framväxeln därefter.

Rippa skrev:
> Bigsmooth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad skulle ett framtida ingrepp kosta för att
> gå
> > till tvådelat vevparti?
>
> Att du skruvar bort en av de tre klingorna och
> justerar framväxeln därefter.

....och eventuellt köper en eller två nya framklingor med annat antal tänder för bättre lämpad utväxling när man bara har två klingor, plus en uppsättning korta klingbultar.

Småpengar i sammanhanget.

Ted_B skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Bigsmooth skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Vad skulle ett framtida ingrepp kosta för
> att
> > gå
> > > till tvådelat vevparti?
> >
> > Att du skruvar bort en av de tre klingorna och
> > justerar framväxeln därefter.
>
>
> ....och eventuellt köper en eller två nya
> framklingor med annat antal tänder för bättre
> lämpad utväxling när man bara har två klingor,
> plus en uppsättning korta klingbultar.
>
> Småpengar i sammanhanget.

...och eventuellt köper en bash-guard som du kan sätta dit på tredje klingans plats.

NNNN

Tillbaka
Topp