Speedplay Frog

Whyte

Ny medlem
Speedplay Frog
Min nya hoj kom i forra veckan, Trek Fuel ex 9.0. Jag vet att manga tycker att Fuel serien ar trakiga, och jag har sjalv varit skeptisk tidigare, men de ser klart battre ut i ar sa jag ska ge den en chans. Ser bra ut sa har langt i alla fall.

Nu forsoker jag bestamma vilka pedaler jag ska ha. Har funderat pa Speedplay Frog, nagon som har nagra erfarenheter av dem? Jag har hort blandade kommentarer sa har langt.

Speedplay Frog
Jag fick mina första Frogs 1994. Tycker bättre om Eggbeaters, men jag skulle ta Frogs över ATAC pedaler.

Det som är mest annorlunda med Frogs är känslan av att det finns ingenting som hindrar dina fötter från att vrida på pedalerna. Det minimerar visst vridmoment på knäna när man trampar och underlättar att man kommer loss från pedalerna snabbt vid behov, men det är mycket "love it or hate it" om dem. Jag kan tänka mig att de är kanske allra bäst som touring pedaler istället för riktigt lerigt/snöig/isig MTB pedaler.

Speedplay Frog
Själva inklikningen på Frogs är inte fjädrad på samma sätt som den är på SPD, ATAC eller Eggbeaters, men man kan säga att det finns bara en rörlig del, och det är på skon, inte på pedalen.

Speedplay Frog
Det är inte så farligt:

speedplay_frog_pedals.jpg

Det ena delen som är rörligt är den nästan fyrkantig del högst upp (framtill) på klossen. Den är en kilformad grej med en plastfjäder undertill som deformeras ur vägen när man klickar in till pedalen, men som håller klossen på pedalen tills man roterar foten tillräckligt mycket. Det finns alltså ingenting som hindrar den fria rotation (toe in, heel out).

Speedplay Frog
aha, förstod det nu, tänkte att det var åt andra håller man tryckte i dem.

visst finns det en racerversion me? som är mindre, allts pedalen är helt rund, som en liten kaka :D

Tillbaka
Topp