Spelmannen utmed gröna spåret i Hellas

• Trådstartare Trådstartare JMT
  • Start datum Start datum

JMT

Aktiv medlem
För ca 2 veckor sedan så stack jag glad i hågen ut för att testa lite Hellaskörning. Jag valde gröna spåret vilket nog var lite väl svårt för någon som själv var helt grön på mtb. Hur som helst efter 1 otb några plums ned från spängerna m.m. så stötte jag några hundra m innan den 2a grusvägskorsningen på en man i vita shorts och vit skjorta med fiol och herrcykel. Han satt och fipplade med stråken.
Jag frågade om han hade cyklat dit och jodå det hade han.
Jag blev givetvis grymt imponerad då jag själv på en fs hoj var lerig, blodig och ganska trött medan han var lugn som en filbunke helt ren och måste kört på en helstel herrcykel med fiollåda dessutom.

Efter en kortare konversation som fick mig att förtstå att han spelade där då och då så fortsatte jag dock och kom fram till den andra grusvägskorsningen. Tanken slog mig att kanske hade han cyklat grusvägen och sedan lett cykeln.

En annan förklaring är att han är grym på att cykla (någon härifrån?).

En tredje teori som många som jag pratat med ser som mest sannolik är att det rör sig om Näcken om än med en del kläder, men han hade inte börjat spela än.

Är det någon mer som stött på denne spelman i Hellas och vet mer?

Har sett honom (för jag antar att det är samma person) några gånger i Sicklaskiftet för ett eller ett par år sedan. Sagt hej men inte mer.

Jag har sett å hört han två gånger i sommar. En gång satt han på en häll på grön. Andra gången hörde jag han från skogen på blå. Tur de va ljust annars kanske man blir bortrövad!

Igår hörde jag sån där musik som man hör i Sagan om ringen-filmerna när jag körde NICK-spåret. Kom någonstans från genvägen så på östra delen. Måste ha varit såna där lajvare som lekte tomtar och troll. Var nästan sugen att cykla mot ljudet men var rätt slut redan.

Spelmannen är en regelbunden besökare i Hellas sedan många år. Vintertid träffar vi honom nästan varje tisdag i Sicklaskiftet. Sommartid rör han på sig mer. Har aldrig sett honom cykla men misstänker att han leder ut cykeln i skogen. Jag har ofta funderat på varför han väljer så ensliga spelstälen; har han arga grannar? Intolerant familj? Är detta något han gör i smyg? Eller inspireras han av skogen? Någon gång ska jag stanna lite längre och ställa några försiktiga frågor.

Kan tillägga att han skrämt livet ur mig ett par gånger när han plötsligt klivit fram från bakom någon gran och ropat hej.

Jag frågade tyvärr inte vad han hette, de flesta verkar ju sett honom med kläder på så jag får kanske lägga ner Näcken-teorin.

Jag misstänker att ljudet blir ganska öppet när man spelar utomhus, jämfört med i ett vanligt rum med väggar, tak och annat som ger resonans.

Så han kanske mest gör det för att få bra ljud - "det finns ingen genväg till det perfekta soundet" som farbror Barbro säger..

Jag har också stött på honom nån gång fast alltid när jag vänt hemåt och haft hemlängtan, så det har inte blivit någon längre konversation...
Han brukar mumla något om att bli ett med naturen när han spelar i skogen, något med samspel eller annat flummigt. Nu var det dock ett tag sen senast jag stötte på honom.

// L :)

Tillbaka
Topp