Spikeys på cykelskorna

Malina

Medlem
Spikeys på cykelskorna
Mathias kläckte i någon tråd den utmärkta idén att sätta dubben man använder till löparskorna på cykelskorna, för att undvika Bambi känslan när man måste stanna och sätta ned foten på isiga partier.

Har ett par spikey´s som jag nu har modifierat lite och volia! sitter perfekt på cykelskorna. :-)

Vilken jätte bra idé Mathias. Ska testa hur det funkar att cykla med dem på i helgen. Det finns kanske en risk för att de glider åt sidan och hamnar framför klossen, men jag tror inte det. Mina blev väldigt spända så det ska nog funka.

Kostar väll en dryg hundrig på löplabbet.

// Malin

Spikeys på cykelskorna
Jag har tänkt tanken ett par gånger när man kliver av cykeln och kan bara inte få fäste! Bambi-varning! Man kan däremot forsa fram som en tok med dubbdäck utan att man märker det minsta..
Malina: Vad gjorde du för modifieringar, jag tycker det verkar som om klossen kommer att täckas helt och hållet.

-Ja, jag vet. Det är inga cykleskor på bilden..
e6_spikes.jpg

/Erik

Spikeys på cykelskorna
Det brukar ju gå att skruva i dobbar på cykelskorna, kan man inte vässa ett par sådana så att det greppar ordentligt på isen? ;)

Spikeys på cykelskorna
Jag satte dem mycket längre upp mot tån vilket gjorde att hålrummet liksom hamnade mycket högre upp än på bilden. Klossarna hamnade ungefär mitt mellan mittendubbarna. Så det enda jag gjorde var att skära bort mer av gummit upp en bit liksom mellan och ovanför mittendubbarna. Det var inte så mycket som behövdes tas bort, en tre centimeter kanske.

Mina dubbar hamnade dessutom mycket mer på sidorna än på den där bilden, så klossarna har gott om plats.

//Malin

Spikeys på cykelskorna
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det brukar ju gå att skruva i dobbar på
> cykelskorna, kan man inte vässa ett par sådana så
> att det greppar ordentligt på isen? ;)

Det finns dubbar för hästskor som jag tror är samma gäng som i cykelskorna. Fast det kvittar för det finns inga sådana fästen på Shimano W-101.

Spikeys på cykelskorna
Kul! Jag har inte hunnit testa ännu, det borde ju som i all teori fungera bra i praktiken tycker jag.
Jag tror jag har precis de dubbar som syns på bilden. Jag är litet orolig att om man skär i gummit att de ska börja dela sig när man spänner upp det.

Spikeys på cykelskorna
Jag har för mig att det finns någon variant på Apoteket som bara sitter på hälen också. Dvs. om man inte får Spikeys att funka så kanske det kan vara ett alternativ.

Spikeys på cykelskorna
Det finns en massa olika lösningar för skorna. Mor & far har, som hundägare, testat de flesta och den gemensamma nämnaren är att de går sönder och ramlar av skon :-D Olika fort beroende på modell bara...

Det bästa jag sett var typ dubbade galoscher för gummistövlar tänkta till isfiske. Kan bli lite problem med SPD-klossen dock :-D Man kanske kan skruva fast klossarna genom galoscherna?

Som denna fast dubbad alltså:
skyddsula.gif

Spikeys på cykelskorna
Tänkte också att det kanske skulle börja dela på sig om man klippte i gummit, men det var inga problem alls.

Ska testa i praktiken imorgon ..

// Malin

Spikeys på cykelskorna
Tog ett äldre par spd skor för några år sen och skruvade ett par plåtskruv inifrån och ut,det funkar hyfsat.

Spikeys på cykelskorna
Äsch. Det funkade mindre bra. De gled åt sidan och satt inte ordentligt på plats ..

Det enda raka är nog att skruva i något i skorna.

// Malin

Tillbaka
Topp