Spinning

scottscale

Ny medlem
Spinning
Har alltid undrat...
Hur lång sträcka motsvarar ett mediumpass på knappt en timme om det nu överhuvudtaget går att göra den jämförelsen... Problemet är ju att man antagligen inte har något vidare högt snitt.
Ett snitt på 30 skulle ju innebära ca 2.5 mil men vad kan man egentligen tänkas snitta? Kanske typ 1.8 mil?

Spinning
Har du ingen pulsklocka eller nått sånt som du kan få någon hjälp av?

Jag har inte cyklat spinning på länge, bara trainer. Jag får också uppfattningen att det går "långsammare" trots att du slipper motvinden. Grejen är nog att luften står förhållandevis still runt dig så det blir för varmt och för lite syre för att du ska kuna prestera riktigt bra.

Spinning
scottscale skrev:
-------------------------------------------------------
> Har alltid undrat...
> Hur lång sträcka motsvarar ett mediumpass på
> knappt en timme?

Ganska exakt 0 meter.

Nej, det går inte att jämföra mot en distans. Titta på pulsklockan om du vill ha någon form av referens.

Spinning
tack för alla klyftiga kommentarer som...exakt o meter. Kul. Och ja, man svettas ju som ett as där inne. Det är klart att distansen inte spelar nån direkt roll i det här läget men tycker ändå det kan vara lite intressant att få sig en uppfattning. Men den uppfattning verkar jag inte kunna få...

Spinning
Ok, detta var visst inte så lätt att förstå. Jämför gärna att köra racer en solig, vindfri sommardag med samma pass i styv kuling och ösregn, kommer din medelhastighet att vara densamma på dessa två pass om du tar i lika mycket? Att jämföra spinning med utomhuscykling med hjälp av en påhittad distans är helt meningslöst, alldeles oavsett om du blir sur av att folk påpekar detta eller inte.

Spinning
Den effektiva cykeltiden är oftast inte mer än runt 40 minuter +/-. Då är uppvärmning inkluderat. Men gällande distans så är det väl rimligt att du skulle komma någonstans runt 1 mil men mer sannolikt någon kilometer under det eftersom du ska upp i olika positioner samt laborering med motståndet.

Struntar du i alla positioner å bara trampar på samt också med hög intensitet borde du rimligtvis komma längre också.

Har du provat att köra tranierpass hemma i lyan någon gång? Om du tycker att det blir varmt på ett spinningpass kan jag lova dig att det är ingenting emot vad det är att cykla i vardagsrummet : )

Spinning
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Distans som mått på träning är egentligen helt
> ointressant, tid och ansträngning är bättre att
> fokusera på.

Japp, jämför gärna en solig dags racer i 30km/h som inte tär så värst med 10km/h lermångel med SS en blöt novemberkväll i skogen. Det senare är värre, fast det bara blir en tredjedels distans.

Spinning
Jag har jobbat ca 5 år som spinnings instruktör. Du kan inte jämföra spinning med cykling.
Du kan dock upprättahålla och förbättra din grundform och du kan träna intervaller genom spinning.
Det du inte kan få genom spinning är teknik eller distansträning (inte ens 3,4 eller 5 timmars spinning ger något som liknar ett 150 km pass på cykel. Pga värmen bränner du ofta mer energi på spinning än på cykel och tapper mer vätska. Cyklar du motionslopp på cykel ligger du ofta på samma puls hela vägen. Kör landsvägs tävlingar ligger du ofta lågt i puls i klungan eller på max/konstanta intervaller vid utbrytningar. Tävlar du i mtb och cross ligger du högre i genomsnitts puls än på landsvägs tävling. Någon bra km formel går nog inte att trolla fram. Men är du i bra form kan du ju låtstas att en timme på spinning cykel är 30-35 km?

Spinning
Tack för alla svar! Ber om ursäkt om jag lät bitter. Kommer fortsätt köra spinning under vintern för att komplettera vinterpendlandet samt upprätthålla lite kontinuitet.

Tillbaka
Topp