Spökande styrlager på ny hoj

Skral

Ny medlem
Jag har problem med glapp i styrlagret på nya cykeln.

Det är lagom spänt och glider perfekt ett tag. Efter typ en timmes cykling är glappet där. Om jag återspänner kommer glappet tillbaka efter en tids cykling igen.

Lagomt med spacers. Allt ser bra ut vad jag kan se i övrigt.

Nån idé vad som kan vara problemet?

Hade samma fenomen på en bekants hoj.. Kommer fasiken inte ihåg exakt vad felet var, men vi bytade hela styrlagret med koppar och allt.
Vill minnas de bara var väldigt slitet.

Glidande expander... skulle det ju kunna vara men de sitter väl som in i helvete? Jag har en expander i en låda med dubbla stjärnor. Det skulle jag ju eventuellt kunna testa.

Att dra åt styrstammen hårdare kan jag ju också testa, men jag har aldrig haft problemet på annan cykel där jag dragit lika hårt.

Du kanske blandar ihop star nut och expander ring?

Den jag tänkte på är nere till mitten i bilden.

ExpanderCapHeadset1-1_8SteelCrownRaceforRoadBikesFork___.jpg

Grejen uppe i mitten kallas (tror jag) för styrrörsexpander men sitter bara i styrrör på kolfibergafflar.

Har du byggt ihop själv av lösa delar eller bytt framgaffel så kanske du missat att sätta på crown race? Nere till vänster i bilden...

Senast ändrad:
Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske blandar ihop star nut och expander
> ring?
>
> Den jag tänkte på är nere till mitten i
> bilden.
>
>
>
> Grejen uppe i mitten kallas (tror jag) för
> styrrörsexpander men sitter bara i styrrör på
> kolfibergafflar.
>
> Har du byggt ihop själv av lösa delar eller bytt
> framgaffel så kanske du missat att sätta på
> crown race? Nere till vänster i bilden...

Aha. Jag trodde man kunde kalla starnut för expander eftersom den expanderar och låser om man försöker dra den uppåt. Jag menar såklart star nut.

Men nej, det var färdigbyggd. Jag ska ta isär och kolla om allt verkar vara där

Ok, hoppas det löser sig.

Edit:
Kanske var lite slarvig nu, vid närmre eftertanke kom jag på att det nog kallas compression ring och inte expander ring..

Nåväl...

Senast ändrad:
Japp. Allt fanns som på den här bilden utom att på undersidan var det inte cartridge bearings utan kullager i en sån där metallring.

Bicycle_headset_threadless_exploded_view-en1.jpg

Kan vara att crown race inte satt sig exakt. Har hänt någon jag känner.... löstes genom att lossa gaffeln och knacka ner crown race till dess den verkligen var i ändläget.

Top cap kan ju ta bort när stammen är montetad så antigen att crown race behöver sätta sig, lagret är sopslut eller att stammen rör sig på grund av dålig passning, dåligt åtdraget.

Miba gissningar.

Förstår jag dig rätt att du kan åtgärda glappet och det känns bra ett tag för att sedan snart glappa igen efter att du cyklat?

Då har det inget med ngn expander lr starnut att göra. Det är styrstammen som ska "låsa" lagerspänningen, starnutten lr expandera är bara där för att du ska kunna skapa spänningen. Du kan alltså i princip ta bort allt ovan styrstammen inkl top cap och expander utan att det ska påverka ngt eventuellt glapp i styrlagret.

Alltså drar du nog inte åt styrstammen tillräckligt.

När du drar åt styrstammen bör du ha expandern (om du har kolfiberrör på gaffeln) i höjd med skruvarna på styrstammen så den skapar ett mothåll inuti gaffelröret för att gaffelröret inte ska svikta inåt lite grann när du drar åt vilket de faktiskt gör trots att de inte känns så.

båtbensbudet skrev:
> Förstår jag dig rätt att du kan åtgärda
> glappet och det känns bra ett tag för att sedan
> snart glappa igen efter att du cyklat?

Det stämmer, då ska jag testa att dra åt riktigt ordentligt på styrstammen.

Tack för hjälpen, hörrni.

Bengt-re skrev:
> Kan vara att crown race inte satt sig exakt. Har
> hänt någon jag känner.... löstes genom att
> lossa gaffeln och knacka ner crown race till dess
> den verkligen var i ändläget.
>
> Top cap kan ju ta bort när stammen är montetad
> så antigen att crown race behöver sätta sig,
> lagret är sopslut eller att stammen rör sig på
> grund av dålig passning, dåligt åtdraget.
>
> Miba gissningar.
Jag gissar på samma.

Skral skrev:
> Det stämmer, då ska jag testa att dra åt
> riktigt ordentligt på styrstammen.
>
Men stammen ska väl inte dras mer än 6 Nm?
Inga jättekrafter mao.

Jag hade samma symptom på en av mina cyklar. Efter mycket letande visade det sig var styrstammen som var boven i dramat. De vågräta plan som bestämmer lagerförspänningen; visade sig varken vara plana eller parallella. Efter att ha filat dem plana; 'blev det betydligt bättre. Hade man satt upp styrstammen i svarven; 'hade det nog blivit helt bra, men jag bytte till en annan styrstam, innan jag hann att verifiera att så var fallet.

Igino Cazzola skrev:
> Jag hade samma symptom på en av mina cyklar.
> Efter mycket letande visade det sig var
> styrstammen som var boven i dramat. De vågräta
> plan som bestämmer lagerförspänningen; visade
> sig varken vara plana eller parallella. Efter att
> ha filat dem plana; 'blev det betydligt bättre.
> Hade man satt upp styrstammen i svarven; 'hade det
> nog blivit helt bra, men jag bytte till en annan
> styrstam, innan jag hann att verifiera att så var
> fallet.

Jag har provat olika styrstammar och det har inte blivit någon skillnad.

Angående att man bara kan dra åt till 5-6 Nm så bytte bort de smörmjuka skruvarna som följde med och bytte till högkvalitativa (stål antar jag) som tål lite mer. Förhoppningsvis håller gängen, annars får jag väl köra ännu längre skruv och mutter på andra sidan :)

Jag har för övrigt inte cyklat idag så jag vet inte hur det blir med nya testet. Förhoppningsvis hinner jag kanske ut imorgon

Om det inte är något av ovan så gissar jag på att styrröret är aningens för långt, du kanske ska ha en spacer till innan topcap. Vet med mig att jag haft så nån gång.

Tillbaka
Topp