Spolarvätska i ögat

kuba

Ny medlem
Spolarvätska i ögat
Jag kokar av ilska. På min pendelsträcka hem från jobbet så var det en bilistidiot som körde upp bredvid mig (jag cyklade på anvisad cykelväg) och sprutade spolarvätska i ansiktet på mig. Är inte det brottsligt?

Ser ni en svart Audi combi med nummerplåt * i Malmö-trakten får ni gärna spotta föraren i ansiktet och hälsa från mig. Såg ut att vara en kille i 30-årsåldern.

Senast redigerad av en moderator:
Spolarvätska i ögat
Skicka

AFS246

i ett sms till nummer 71456, så får du namn och del av adress till bilens ägare. Svaret kommer inom några sekunder. Leta upp på ratsit eller eniro, och ta kontakt med puckot.

Jag är inte så juridiskt bevandrad, men ett brott är det, frågan är bara vilket.

Spolarvätska i ögat
Vilken typ att göra sådär med avsikt. Och det är väl bättre att spotta på hans vindruta istf i ansiktet, då slipper han ju använda vindrutespolaren?

Spolarvätska i ögat
...körde han aktivt upp jämte dig och skjöt en väl kalkylerad stråle i ditt öga eller var det så att han typ passerade och använde vindrutetorkarna för att han kört ihjäl en intet ont anande insekt (eller pensionär eller fixie-cyklist)?

Spolarvätska i ögat
Det var tydligen en svart VW som är registrerad på byggföretag.

Jag har ringt till polisen och blev slussad fram och tillbaks och till slut svarade de inte men jag ska ringa imorgon igen.

17.40-18.00 hände hemskheten (skriver ner nu när jag har det färskt i minnet).

Spolarvätska i ögat
Jag tyckte det var något suspekt för jag låg i cykelfilen och han körde väldigt långsamt framåt, det var inga bilar framför eller bakom men han höll samma hastighet som jag (typ 25-30). Helt plötsligt sprutade han till och sedan körde på.

Det var ingen tvekan om att han såg att jag låg bredvid/precis bakom och oavsiktligt eller inte måste det ju vara fel.

Spolarvätska i ögat
Nu kanske Kuba sitter o kokar fortfarande, men jag är rätt säker på att det där var en ren o skär olyckshändelse. Vissa bilar, Audi bla, har ju rätt bra tryck i spolarmunstyckena till strålkastarna. Det brukar kunna skvätta en del i sidled.

Så jag frågar mig fortfarande, med tanke på att den kokande Kuba lämnat ut personuppgifter och uppvigling till spottning, hur han siktade.

Spolarvätska i ögat
Skulle spolarvätska vara effektivt, tycker du nu, mot låt oss säga överfallande våldsverkare?
Det är ju ett lagligt medel, så kanske ett alterativ till pepparspray?

Spolarvätska i ögat
En vän berättade att han också råkat ut för samma "trick".
Att ställa om munstyckena är ju en baggis.
Roar tydligen vissa att använda spolarsytemet på ett annat sätt än det var avsett...

Frid!

Senast ändrad:
Spolarvätska i ögat
Låter snarare som något från kalla kriget eller James Bond, lönnmord med förgiftad spolarvätska. Märk väl att bilen var svart. Tysk dessutom. Då har man inte goda avsikter.

Spolarvätska i ögat
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle spolarvätska vara effektivt, tycker du nu,
> mot låt oss säga överfallande våldsverkare?
> Det är ju ett lagligt medel, så kanske ett
> alterativ till pepparspray?

Testa bensin annars. Jag har råkat ut för bensin i ögonen två gånger när jag meckat diverse land/sjögående fordon. Det är riktigt otrevligt. Grejen är ju att våldsverkaren måste få det i ögonen annars har det knappast nån effekt.

Spolarvätska i ögat
Brakastruten skrev:
> Skulle spolarvätska vara effektivt, tycker du nu,
> mot låt oss säga överfallande våldsverkare?
> Det är ju ett lagligt medel, så kanske ett
> alterativ till pepparspray?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82967
förmodligen helt enormt otrevligt att få sprayat i ögonen/ansiktet. Billigt dessutom, och 100% lagligt. :D

Spolarvätska i ögat
Mot bilar är annars bromsvätska rätt grymt..... (Mot det mesta som lackerats i.o.f.s., akta cykeln!)

En av våra otrevligare svartjobbare och orättvisa yrkeslärare på bilplåten, fick resning lite ofrivilligt. Han hade tydligen retat fel person innan lack! Slarvig i vanlig ordning, skippades siliconentfernern, varvid någons handpåläggning gjorde sig påmind längs bilsidan. Vanlig handkräm! Inte helt ofarligt det heller, på fel händer..

Spolarvätska i ögat
Visst blir man arg men att polisanmäla låter bara barnsligt! Olyckshändelse eller ej, polisanmälan är för mycket för en sådan liten händelse.

Spolarvätska i ögat
fille_v skrev:
> Visst blir man arg men att polisanmäla låter
> bara barnsligt! Olyckshändelse eller ej,
> polisanmälan är för mycket för en sådan liten
> händelse.

Tycker jag inte. Jag hade polisanmält direkt! Tyvärr har jag för dåligt detaljseende (astigmatism) att jag aldrig hinner läsa skyltar när nåt hänt...

Spolarvätska i ögat
Tycker ni jag ska polisanmäla cyklisterna som håller 15km/h där jag håller 35km/h och inte flyttar på sig? Jag blir ju nämligen så förbannad på dom!

Spolarvätska i ögat
Rippa skrev:
> Vad hade han för anordning för att kunna sikta
> på dig med?

Jag har en dylik till salu.

Spolarvätska i ögat
Skulle tippa på att det kan närma sig ett ofredande, BrB 4:7.

"Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning [...] eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år."

Observera att ofredande dock i subjektivt hänseende kräver uppsåt i alla objektiva rekvisit (väldigt förenklat = göra det med avsikt)

Dessutom måste du som målsägande ange brottet till åtal, BrB 4:11

Observera även att spottande på andra människor i allra högsta grad är ett ofredande, NJA 1984 s 898...

Spolarvätska i ögat
Oskar_ skrev:
> Tycker ni jag ska polisanmäla cyklisterna som
> håller 15km/h där jag håller 35km/h och inte
> flyttar på sig? Jag blir ju nämligen så
> förbannad på dom!
Nej, inte på cykelväg, senast jag kollad i en trafikskolebok (eller om det var vv.se) så stog det att det är 30km/h hastighetsgräns på alla cykelvägar ;) Så det är ju du som gör fel. Om du hållit 30 så hade det varit lugnt :-)

Spolarvätska i ögat
I Malmö är det poppis bland BMW gangsters att förnedra sina medtrafikanter genom att ställa om 2 av spolmunstyckena så de sprutar över den egna bilen på bilen bakom.

Ligger man och fis-kör (för att stressa bakomvarande el för att det är 50 på en 50 väg) kan man bli omkörd, bilen bromsar in och lägger sig tätt framför och sprutar ner din bil sen kör de iväg med en väldans fart. Detta är väl inte så farligt men betänk att det kan liknas med att bli spottad på.

In Malmö, only in Malmö!

/Jerka

Spolarvätska i ögat
zarth skrev:
> Många 14åringar med BMW's i malmö eller? =)

Mentalt 14, fysisktåldrande 40.

Tillbaka
Topp