[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail

Redaktionen

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail


För mig finns det bara en äkta mountainbike och det är den typ som kallas hardtail. Låt mig förklara vad som är tjusningen med denna alltmer marginaliserade cykel.

Läs hela artikeln:
 

Westman

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Amen.

När jag var nybörjare och cyklade HT för femton år sedan trodde jag också att HT var fattigmansalternativet, att det var givet att man ville köra FS bara man hade råd. Jag var också alldeles för dålig cyklist för att kunna cykla HT snabbt i stök med kontroll. Det hindrade mig inte från att försöka och att lära sig cykla stök på HT med plattisar ger ofta rätt mycket bättre teknik än att lära sig bunnyhoppa med en heldämpad och sitta fast-pedaler till exempel.

Nu femton år teknikutveckling senare tycker jag som artikelförfattaren. Väljer ofta HT och oftast är det roligare, nästan alltid är det mer utvecklande för tekniken, tvingar fram bra linjeval och ger mer feedback till mig som cyklist om jag gör rätt eller fel. När jag sedan byter tillbaka till FS märker jag att jag är mer följsam och helt enkelt snabbare i stöket. På enklare stigar kan hardtailen t o m vara snabbare, även om jag som artikelförfattaren mest mäter glädje och känsla när jag cyklar, så är det ju kul att cykla snabbt ibland också.

Sedan måste jag säga att det är väldigt stor skillnad på HTs med lite flex i ramen och dom tokstyva spetten. De senare gör sig bra för grussprätt men en stål-HT är enormt mycket trevligare på stig med rötter och sten, både uppför och utför. Lite mer grepp, lite mer kontroll, lite mer komfort. Cyklar på en AM-HT med 150-gaffel (Stanton Switchback NG) och min sambos downcountry stigraket med 120-gaffel (Stanton Sherpa NG). Båda är ruskigt lekfulla och utvecklande att cykla på. Byggtråd på den senare om någon är nyfiken: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-stanton-sherpa-ng-stigraket-downcountry.3679895/

Slutligen en sak många missar med hardtailgeometri är det uppenbara, att dom bara saggar fram. Så kolla noga om geometritabellen är angiven med sag eller statiskt dvs utan belastning. Numera listar många tillverkare av ramar geo @ sag medan de stora tillverkarna fortfarande ofta verkar lista statisk geometri. Styrvinkeln och sadelrörsvinkeln blir ju typiskt 1.5grad brantare vid sag och vevlagerhöjden lägre så det är ganska stor skillnad. Min Switchback har ca 63 grader styrvinkel osaggad vilket ger ca 65 dynamiskt och Sherpan har 66 osaggad vilket ger ca 67-67.5 dynamiskt. Det går alldeles utmärkt att köra på det stökigaste i Göteborg och Falun med.
 
Senast ändrad:

Transwave

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Själv har jag tagit det hela ytterligare en nivå och kör helstelt, stål såklart. Och med skapligt feta däck. Haft detta som min enda mtb sedan 2007 och har inga planer på att byta närmaste tiden! Hade hojen varit gjord av något ultrastyvt material hade jag nog inte pallat köra helstelt.
 

Rholm

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Bra artikel! Sammanfattar varför min FS står parkerad i källaren och ska säljas, medan det rullar två HT istället (varav en är en Chisel, tyvärr dock inte i Dusty Lilac).
 

Wingqvist

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
30 år efter att jag köpte min första hardtail, en Mongoose IBOC Comp så började jag snegla åt FS-hållet, Då kommer denna artikeln. Fint skrivet, och jag slutar titta åt det hållet. En finare HT känns mer glädjefyllt.
Hade också en Mongoose back in the days på 1990-talet senare hälft, sedan blev den snodd utanför min högstadieskola och därefter gick försäkringsslanten till en moppe Honda MT50 och tog över i något år, därefter kom massa skidåkning emellan, och kring 2010 kom min första fs-hoj och fick mig att pysa av lycka som en trasig slang i vatten (typ).

Men nu längtar jag tillbaka till HT, känns rimligt att köpa på sig en sådan också. Kommer dock aldrig att gå all in ht tror jag... fs är ju sjukt skoj.
Om man får ge lite ärligt smicker till folk här på Happy som jag cyklat med IRL. Den största längtan i att skaffa ht är nog ändå att hitta något av det flow och stil som ht-fantaster som @Westman och artikelförfattaren @frankfurt har! Om man bara kunde sno åt sig lite av deras grace så hade det varit guld :)
 

mawa

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Nu blir man ju duktigt sugen på att köpa ht-ram av nordest eller nåt och göra en spalje av FS-ramen. Då kanske man byter ut en eller två lvg-rundor mot en i skogen igen...
 

NickPick

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
30 år efter att jag köpte min första hardtail, en Mongoose IBOC Comp så började jag snegla åt FS-hållet, Då kommer denna artikeln. Fint skrivet, och jag slutar titta åt det hållet. En finare HT känns mer glädjefyllt.
Det skadar ju aldrig att PROVA om man har cyklat på samma typ av cykel i 30 år 😉

Jag äger båda varianter. Båda har för och nackdelar.
 

johan44

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
En artikel med bara sanningar! Unikt ;-) Jag är allvarligt oroad över utvecklingen där breddcyklister kör med grova am-hojar och sen kanske lite el på det. Stigarna går sönder och det kommer leda till konflikter och förbud, eller gör det redan.
 

skier

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Vilken bra timing på det här inlägget! Jag har precis beställt en Specialized epic HT i samma färg som på översta bilden :)
Jag har varit utan hardtail i ett halvår ungefär och bara cyklat heldämpat, men suget blev för stort till slut....
Räknar inte med att det ska gå lika fort i stöket men älskar hur en lätt hardtail svarar när man trampar till och hur man får jobba med hela kroppen för att hålla farten uppe. De heldämpade behåller jag till det blir dags att tävla igen.
 

Knä-Ola

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Passande artikel dagen efter en osedvanligt brutal hardtail-tur! Det är kul och enkelt men ibland känns det som at man gått några rundor i boxningsringen när man kommer hem :)
Som gammal stofil som började cykla stig på 90-talet (på helstelt såklart) så kan jag säga med handen på hjärtat att jag tycker att min heldämpade är roligare att köra på. Men hardtailen är ett fint komplement för att få mig ner på jorden igjen när jag tycker att jag cyklar smidigt och mjukt... Plus att det är grymt som vintercykel!
 

etnica

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Finns det bara tre ”premium” märken som gör reklam i Sverige, Trek, specialized och Scott?

Visst HT är skoj men skulle inte välja XC geometri.
 

K

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
bra artikel och heder åt HTn!

Har tränat strukturerat igen efter ett par år med småbarnsliv, har en fs XC och en ht XC. Kör nästan bara HT numera, galet nöjd med min Lapierre prorace SAT. Min scalpel har stått sedan augusti förra året så troligen avyttras den i sommar.

med 30mm fälgar och 2,4or är HT magiskt roligt!
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Trevlig artikel. Klart man skall ha HT.
Icke att förglömma är att stora delar av världseliten i XCO på damsidan håller fast vid HT. När jag bodde i Schweiz och var involverad med Stöckli försökte de propsa på att Jolanda skulle köra fully, men hon vägrade.
(Iofs verkar det ha svängt nu när hon kör för Trek och de erbjuder något som är tillräckligt HT-likt, fast det kan ju å andra sidan bara gälla reklambilder och inte tävlingar.)
 

n3wton

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag är tveksam. Om premissen är att man cyklar HT för att det är skönt att slippa service av bakdämpare är nästa rimliga steg att cykla helstelt för att slippa service av framgaffel. Framgaffeln kostar en halv förmögenhet i jämförelse med en bakdämpare, och kan väl knappast betinga MINDRE underhållskostnader/-tid än en framgaffel om man ser till det långsiktiga underhållet. Att man dessutom fullständigt sabbar geometrin så fort man tar en större smäll med en HT (alltså att man får en brant cykel så fort gaffeln fjädrar) gör att jag skulle påstå att vinsten i en HT i jämförelse med en helstel är marginell. Om man då bortser från den eventuella komforthöjning som en framgaffel kan ha.

Hur ser ni som exempelvis cyklar XC på HT att framgaffeln bidrar med något positivt? Och ni som kör lite mer aggro-ht?

Jag är fullständigt övertygad om att jag hade cyklat snabbare på FS än min helstela, men är ytterst tveksam till om en dämpad framgaffel hjälpt mig öht.
 

jonte987

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Ja, ja tycker gaffeln hjälper. Ja, jag har cyklat hs och jag har också glömt låsningen på gaffeln.

Edit.
Folk som kör ht pga underhållet på vintern verkar inte vilja ha grus i länkage.
 
Senast ändrad:

VanGarg

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Framgaffeln hjälper ju hur mycket som helst. Finns ju en anledning till att hardtails kan köras nästan lika snabbt som fs, men att helstela inte har en chans gällande hastighet när fart och stök kombineras.

Vad som förvånar mig är hur mycket gaffeln hjälper även bakhjulet. Märker jättetydligt på greppet och komforten i bakdäcket när gaffeln är kvar i pedal-läge.

Märkligt nog är geometriförändringen vid full gaffelkomprition väldigt sällan ett problem. Misstänker att det har att göra med förutsägbarhet, och kanske att de statiska geometriförändringarna inte är lika relevanta när cykeln inte står obelastad på en horisontal jämn yta.
 

SGS

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Påståendet att geometrin sabbas verkar magstarkt. Är övertygad om att varje tillverkare med självrespekt tar höjd för att vinklar ändras och bygger cykel utifrån detta. Att sedan inte alla cyklister kommer överens med beteendet är en annan sak. Själv ser jag inte dykandet som något konstigt/negativt utan är såpass van vid det att när jag i jämförelse med cyklar som inte har detta beteende snarare upplever de senare som de mer svårcyklade.

Dämpad framgaffel bidrar i grund och botten med precis samma grejer som bakdämparen gör: ökad komfort och utökade marginaler. Kombinationen av att både cykla bekvämare och ha svängrum för ett och annat misstag är naturligtvis lockande. Summan blir nämligen oftast en snabbare cykel. Har själv cyklat motionslopp på både helstelt och HT och skillnaden i tidsvinst är måhända inte helt uppenbar vid de första tramptagen. En helstel cykel är rolig för att den svarar direkt, och ger en helt ofiltrerad bild av terrängen. En HT med sitt något sävligare sätt har inte samma omedelbara lockelse. När däremot milen börjat rulla förbi och tröttheten kommer smygandes gör den det betydligt snabbare på en helstel. En HT filtrerar bort mer från underlaget och ger därmed cyklisten möjlighet till återhämtning i jämförelse med helstelt. Att inte heller behöva ha exakt samma fokus vid linjeval som på en helstel cykel gör också sitt när man är uppe i röd pulszon med 10km kvar till mål och försöker komma ikapp klungan framför.

Det lustiga är att detta egentligen handlar om precis samma diskussion som varför en FS skulle vara att föredra framför en HT.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Tack för bra svar! Mitt påstående var såklart lite tillskruvat, men jag var verkligen seriös i funderingarna!

Förutsägbarheten lär vara en stark faktor till att det fungerar bra. Gällande komforten upplever jag själv väldigt lite obehag av helstelt, men det beror såklart på vilken fart man har och framförallt hur länge man cyklar. Jag är sällan ute i mer än två timmar i taget, ibland tre. Däremot har ju "alla" andra FS så det är dem jag cyklar med, och behöver således hålla deras fart.
 

Transwave

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag är tveksam. Om premissen är att man cyklar HT för att det är skönt att slippa service av bakdämpare är nästa rimliga steg att cykla helstelt för att slippa service av framgaffel. Framgaffeln kostar en halv förmögenhet i jämförelse med en bakdämpare, och kan väl knappast betinga MINDRE underhållskostnader/-tid än en framgaffel om man ser till det långsiktiga underhållet. Att man dessutom fullständigt sabbar geometrin så fort man tar en större smäll med en HT (alltså att man får en brant cykel så fort gaffeln fjädrar) gör att jag skulle påstå att vinsten i en HT i jämförelse med en helstel är marginell. Om man då bortser från den eventuella komforthöjning som en framgaffel kan ha.

Hur ser ni som exempelvis cyklar XC på HT att framgaffeln bidrar med något positivt? Och ni som kör lite mer aggro-ht?

Jag är fullständigt övertygad om att jag hade cyklat snabbare på FS än min helstela, men är ytterst tveksam till om en dämpad framgaffel hjälpt mig öht.
Att slippa service är en av fördelarna men är inte avgörande för att jag valde helstelt. Inte är det heller för att jag kör fortare eller bekvämare - en kortslagig lätt FS är helt överlägsen på de punkter. Det är ren entusiasm. För att jag tycker det är roligt att köra en helstel stålhoj med alla de utmaningar det för med sig. Jag uppskattar även den direkta responsen som passar min körstil (har kört trial i några år så det är en bekant känsla). Känns även rätt roligt att se folk bli förvånade över att jag klarar de flesta hinder som deras FS riggar klarar :)
 

mv70

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Lustigt, har faktiskt börjat fundera på sälja tunggung jeffsyn. Har mest gått som typ reserv sen jag skaffade xc ht . HTn har hjälpt mig orka uppför många backar på rad och får mer flyt på hela stigrundor. Men visst FS blir bra sen när man åker till lift bikeparks eller berg
 

Berk

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Dämpad framgaffel bidrar i grund och botten med precis samma grejer som bakdämparen gör: ökad komfort och utökade marginaler.
For komfort ja, men för utökade marginaler är för olika skäll. Både fram och bak gör dämpare att hjulen håller längre och bättre kontakt mot stigen. Men fram leder det till ökad kontroll och säkerhet och bak till mer traktion. Föredrar HT på teknisk stig, men med dämpad framgaffel annars blir det farligare. Är inte intresserad i att köra snabbare på teknisk stig, så saknar inte dämpare bak. Till snabbare stig har jag en XC-FS som ger mer traktion, framförallt på röttmattor.
 

Swimrun

Ny medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Bra skrivet av mr K.B.
Jag trampar ht för fulla muggar och det enda jag kan referera till påminner om när jag körde cross tvåtaktare gällde att hålla i gasen å varva som bara den.
På midsommar gick jag så långt att linjecykelns tempostyre monterades på ht ist för att sedan rulla 11 mil landsväg med okristligt högt däcktryck dock!
Har testat min kompis fullgunga (motsvarar fyrtakatre tycker jag) en gång aldrig mer det var som att sväva fram på i ett maglevtåg dvs noll känsla av underlaget.
Hjälpte till med ett dödsbo och kom då över en Rosebike 29” i aluminium som väger 12.2 kg vilket jag har insett att det är rätt låg vikt.
Av någon anledning vill iaf jag alltid ha bättre grejer å nästa steg skulle därför vara en ht i kolfiber.
Någon som kan tipsa om lätta under 10 kg isch?
Såg att Rose har en trevlig modell med låg vikt men ibland vill man inte investera grisen i säcken.
Tips på modeller mottages med öppna armar 👍
Prisbild 20-40 ca...
 
Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Det är mkt snack om att en ht ändrar geo. Är det när man bromsar och brant utför? I så fall är det ju ännu värre med en fs. Den lyfter ju i bak och dyker i fram.
 
Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Men saggen på platten är ju bra att kompensera för geometrimässigt. Det kan väl knappast finnas tillverkare som inte gör det. Värre är det väl med saggen nerför och uppför. Och där måste väl effekten av geometriändring vara mindre på en HT. En FS sätter sig ju på arslet uppför och på nosen utför.
 

VanGarg

Medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag skulle vilja påstå att de flesta tillverkare av ht inte tar hänsyn till hur sag påverkar. Detta grundat på att hts konsekvent har samma gaffelvinkel eller brantare än samma tillverkares motsvarande fullgung, alltså fs gjord för samma typ av terräng.
Det börjar dock lååågsamt långsamt röra på sig i form av am/enduro hardtails med vinklar i 63-64 graders spannet, vilket ger dem liknande vinklar som am/enduro fs.
Good stuff!
 

Oggler

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Men det är väl bara välja en HT av annat märke? Om man vill ha samma vinkel som på FS. Eller en annan FS. Det jag menar är att ingen tillverkare släpper väl en HT med 68 graders gaffelvinkel och sedan helt missat att den blir aningens brantare med sagg. Min poäng var att en FS alltid kommer ha större skillnad i gaffelvinkel uppför och nerför jämfört med en HT.
 

jonte987

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Fast det stämmer att många aggro ht blir xc branta vid sag. Med 2020 happy mått mätt. Funkar tydligen iallafall
 

Oggler

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag förstår inte det problemet. Vill man ha en HT med effektiv gaffelvinkel på 68 grader så får man väl skaffa en med 67 grader på pappret. Om man själv bortser från den effekten så får man väl skylla sig själv.
 

jonte987

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Påståendet var väl att en ht och fs som hypas för samma användning har samma ha osaggat. Om det är ett problem vet jag inte
 

H.

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Vad finns det för naturlag som säger att dynamisk gaffelvinkel ska vara densamma på en HT och FS? De körs väl på olika sätt ändå? Jag kör iaf min HT annorlunda än min FS, och det är också därför jag har behållning av den.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
När framgaffeln komprimeras finns det ju oftast ändå något hinder som håller geometrin uppe. Tycker en rejäl framgaffel är bra för då kan man låta framänden dundra in i saker som ligger utanför bakhjulets linje. Man behöver alltså mest koncentrera sig på att få till bra linjeval för bakänden och väga av den med benen när man passerar stökigare saker.
 

jimmie..

Ny medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Fullkomligt älskar Ht underbar känsla, kör till och med 27.5 tums hjul. Älskar min cykel rapp uppför och full attack nerför, man lär sig att välja rätt spår val.
 

jimmie..

Ny medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Bra skrivet av mr K.B.
Jag trampar ht för fulla muggar och det enda jag kan referera till påminner om när jag körde cross tvåtaktare gällde att hålla i gasen å varva som bara den.
På midsommar gick jag så långt att linjecykelns tempostyre monterades på ht ist för att sedan rulla 11 mil landsväg med okristligt högt däcktryck dock!
Har testat min kompis fullgunga (motsvarar fyrtakatre tycker jag) en gång aldrig mer det var som att sväva fram på i ett maglevtåg dvs noll känsla av underlaget.
Hjälpte till med ett dödsbo och kom då över en Rosebike 29” i aluminium som väger 12.2 kg vilket jag har insett att det är rätt låg vikt.
Av någon anledning vill iaf jag alltid ha bättre grejer å nästa steg skulle därför vara en ht i kolfiber.
Någon som kan tipsa om lätta under 10 kg isch?
Såg att Rose har en trevlig modell med låg vikt men ibland vill man inte investera grisen i säcken.
Tips på modeller mottages med öppna armar 👍
Prisbild 20-40 ca...
Köpte en beg Lapierre prorace 627
Byggde om till singel klina 11-46 34 oval fram
Bytte det jag kunde till kolfiber
Bytte till xtr 9020 hjul
Nu har jag en fin Ht på exakt 10.1 kg
Växlar är xt väljer du xtr kommer du troligen under 10 kg
 
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag är nyfiken på hur många som tycker att man "lär sig bättre på HT", som faktisk har lärt sig på ht, och inte bara skaffat en efter många år på fs.

Jag tycker jag är enormt mycket bättre på att cykla på min HT nu, när jag primärt kört heldämpat ett drygt år.

Oförlåtande cyklar är inte alltid pedagogiska :p
 

Berk

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Jag är nyfiken på hur många som tycker att man "lär sig bättre på HT", som faktisk har lärt sig på ht, och inte bara skaffat en efter många år på fs.

Jag tycker jag är enormt mycket bättre på att cykla på min HT nu, när jag primärt kört heldämpat ett drygt år.

Oförlåtande cyklar är inte alltid pedagogiska :p
Tror att du har rätt. En bakhjul som hoppar runt på alla rötter och sten på stiger i Sverige gör det svårare när man måste har koll på många andra saker samtidigt och också hitta rätt ställning på cyklen. Enda icke-negativa jag kan komma på är att man cyklar långsammare som nybörjare, så HT är lite mindre problematiskt.
Jag gick från HT -> FS -> HT utomlands. Men stigcykling kring Stockholm är en helt annan sak. Här HT -> FS -> mestadels HT. Men geometrien mellan cyklarna skiljer sig så mycket att det är svårt att säga hur står andelen bakdämpning har.
 

erik h

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Man måste ha en HT. Det måste gå att när en skogsslot plötsligt öppnar sig, snabbt rycka en cykel som FUNGERAR, tål alla förhållanden, inte har mer inställningar än luft i däcken, och så är man i skogen fyra minuter senare.
 

H.

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Man måste ha en HT. Det måste gå att när en skogsslot plötsligt öppnar sig, snabbt rycka en cykel som FUNGERAR, tål alla förhållanden, inte har mer inställningar än luft i däcken, och så är man i skogen fyra minuter senare.
Å andra sidan är det väl just det där med luft i däcken som alltid måste grejas med innan varje tur. Oavsett slaglängd.
 

erik h

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Ja det är flera svaga länkar, alltså rörliga delar, kvar att få bort ur ekvationen även på en brakeless fixie helstel HT. Luft i däcken står först på listan. Mycket strulig grej. Särskilt när man har ”stansat” hjulen med vatten och bamseschampoo istället för stans sealant.
 

Mårten

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Lite glitter i bamseschampot fixar biffen.

Men, alltså jag är inte så övertygad av hardtailens förträfflighet. Det finns, nästan, inget jag inte kan göra med fs som jag kan göra med ht. Upplever inte heller att det är så värst mycket mer underhåll i vardagen. Bara pumpa kedjan och cykla liksom.

Om man bortser från n+1 är heldämpat det självklara valet för mig om jag ska ha en cykel. Men då inte en fläskig enduro med galen geo och slaglängd i klass med en trophy truck. Snarare max 140mm fram och 130 mm bak, modern men sansad geometri.
 

Westman

Aktiv medlem
[Sponsrat innehåll] Ode till hardtail
Det där med underhåll är väl mest ett litet plus i kanten.

Dom flesta som gillar HT väljer det väl för känslan, rapp, direkt och mycket feedback från underlaget om du gör rätt eller fel.

Sen upprepar jag att det ännu är ganska få tillverkare som redovisar ht-geometri med sag. Mest mindre tillverkare medan de stora verkar hänga kvar i statisk geometri. Som blir ganska svårt att jämföra, svårare ju längre gaffel eftersom skillnaden mot geon @sag blir större och större. Min långslagiga HT (27.5 150mm) har som sagt HA63 men 65,5ish vid sag. Och uppåt 67 när jag kommer djupare i slaget.

Jag kör HT-gafflar inställd med snabb retur, ganska mycket LSC och allmänt mer midstrokestöd (HSC+progression) i gafflarna för att hålla mig i övre delen av slaget. Det gör jag iofs även på min FS eftersom det blir poppigare så. Men det är än viktigare på HT att inte ha en dykig och mjuk gaffel.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer