[byggtråd] Stanton Sherpa NG - stigraket/downcountry

Westman

Aktiv medlem
Min kära sambo Jennie (@Cykelknut) har fastnat för det här med vassa stålhardtails. För att hon ska sluta kidnappa min blev det dags för en egen.. Sherpa kändes som ett lämpligt val av följeslagare åt en tuff tjej som bestigit 5 toppar över 5000 i Nepal. (Inkl Labouche peak som Kallur toppade och även Island peak 6200)

Familjens tredje Stanton införskaffades.

Det blir en stigraket, förhoppningsvis med rappheten från hennes förra xc29 men med modern stiggeo. Och Reynolds mest följsamma top of the line 853DZB.

Vi köpte den uppdaterade NG (v2) med rejäl däckfrigång. 148x12 swapouts. Färgvalet föll på en djup, dov blå ton, handlackad i Derbyshire.

Ramen kom och kan direkt säga att det är en galet fint finish.

Det är viktigt för Jennie att hålla ner miljöpåverkan och nyköp, så så mycket som möjligt är begagnat. Hittade ett nästan nytt xt 175-vevparti på K&S. Hjul från en Fuel EX inköptes, dom har inte gått tuff terräng direkt och dessutom fått nya lager rakt igenom, så det är i princip nyskick. En obetydligt använd xt-kassett hittades och förseddes med en ny e13 adapter. Voila lite fyndande senare så har vi en nästan ny 1x XT drivlina och ett par boost TLR hjul med 25mm innerdiameter.

Ramen är byggd för en 120-gaffel och vi börjar med en Fox Float 29 120. Ev kommer den uppgafflas till 130 så småningom. Stanton kör med toklåga vevlagerhus så det är inga problem att höja.

Med 120-gaffeln är statisk styrrörsvinkel 66, blir ca 67 dynamiskt @sag. 66,5 hade varit ännu bättre tycker jag så ev blir det 130 som sagt.

Idag bygger jag!

Bilagor

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Snyggt!

Men hur lyckas man dubbelexponera med en digitalkamera??

Westman

Aktiv medlem
Kommit rätt långt idag men lite småfix återstår.

Stötte på ett litet problem med kedjestyraren då klämpunkten runt sadelröret överlappar med ingången för stealth dropper.

Bilagor

Der Kaiser

Aktiv medlem
sjysst cykel, fast jag själv föredrar ht med lite inbyggd fjädring i baktriangeln.

Med n/w-klinga och ev. en kedjestyrare under kedjestaget så måste cykeln klara sig utan övre styrare.

”Stötte på ett litet problem med kedjestyraren då klämpunkten runt sadelröret överlappar med ingången för stealth dropper.”

Westman

Aktiv medlem
Injusteringstur!

Första intrycket riktigt, riktigt bra. Rapp, responsiv, följsam. 853-stålet en nyans mer följsamt än 631 i vår Switchback!

Höljena behöver kortas. Klarar sig säkert utan styrare nu men Jennie är norra Europas sämsta cykeltvättare så räknar med lerig och utsliten kedja varje blöthalvår, gött med liten styrare då.

Bilagor

Westman

Aktiv medlem
Dagens andra tur. Vet inte vad jag ska säga om den där cykeln. Det är nåt fusk med den! Klättrar som en kråsskantri men med mer grepp tack vare följsam baktriangel, pumpar, hoppar och poppar som en pumphoj, går utför som en all mountain.

Galen hoj! :)
IMG_20200223_164233_573.jpg

xyz-saft

Aktiv medlem
Ser väldigt trevlig ut. Synd att jag lär få leta annat boende för mig och mina cyklar om det kommer hem en till. :)

aki

Aktiv medlem
Vilken hyllning! När jag kollar på Sherpa brukar jag fastna på att den är lite ålderdomligt kort. Typ 450mm reach på största storleken om jag minns rätt. Har du några tankar om det?

Westman

Aktiv medlem
Vilken hyllning! När jag kollar på Sherpa brukar jag fastna på att den är lite ålderdomligt kort. Typ 450mm reach på största storleken om jag minns rätt. Har du några tankar om det?
Ja, den är klart mer traditionell i reach än Switch9er. Detta är den uppdaterade NG, 19" så näst största. Finns även 21". 19 har strax under 440 reach beroende på sag. Perfekt för Jennies 181cm och proportionellt längre ben. Tycker själv lite längre stam än 50 gör sig på denna typ av hoj, 60-70mm. Körde på en 70 nu och lite förenklat blir ju 440 reach+70-stam samma som 460 reach +50-stam. Jag gillar 470-480 så den kändes bra även för mig. Sen när det blir torrt hade jag kunnat tänka mig någon eller ett par cm längre till mina 187cm men det kommer absolut funka. Deras 21" har 2cm längre styrrör vilket äter reach så den är bara en cm längre, och känns lite omodern med högt sadelrör/reach ratio. Tror mer på en custom geo 19 om man vill ha längre.

Har gaffel med 51-offset för bra och responsiv turn in.

Den här hojen kommer det gå att skrämma sig själv på när det blir torrt och snabbt..

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Ja, den är klart mer traditionell i reach än Switch9er. Detta är den uppdaterade NG, 19" så näst största. Finns även 21". 19 har strax under 440 reach beroende på sag. Perfekt för Jennies 181cm och proportionellt längre ben. Tycker själv lite längre stam än 50 gör sig på denna typ av hoj, 60-70mm. Körde på en 70 nu och lite förenklat blir ju 440 reach+70-stam samma som 460 reach +50-stam. Jag gillar 470-480 så den kändes bra även för mig. Sen när det blir torrt hade jag kunnat tänka mig någon eller ett par cm längre till mina 187cm men det kommer absolut funka. Deras 21" har 2cm längre styrrör vilket äter reach så den är bara en cm längre, och känns lite omodern med högt sadelrör/reach ratio. Tror mer på en custom geo 19 om man vill ha längre.
Nu har Stanton släppt den uppdaterade V3, som faktiskt har exakt den geoändring jag skulle vilja göra vid custom geo: längre reach (460 på 19"), halvgrad flackare och ngt brantare sadelrör. Största 21" har 480 reach men fortfarande 2cm högre styrrör och mycket längre sadelrör än 19".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer