Wibzerk
Aktiv medlem
Spontanköpt fatbike - renoveringstips hub
Jag har varit sugen på att skaffa mig en fatbike ett tag och i helgen så dök en möjlighet upp när en klubbkompis skulle uppgradera. Skoj med fatbike!!
Den är i lite renoveringsbehov av drivlinan. Min tanke var att byta rubbet (kassett, kedja och drev) samt se över bromsar med nya belägg bak.
Den funkade bra på premiärturen och var riktigt skoj, men växlarna var inte helt 100. Så när jag kom hem började jag meka med att ta bort och göra rent grejer. När jag försökte ta av kassett så märkte jag att frihjulsbodyn är riktigt sliten, såpass att jag inte får loss den stora delen av NX-kassetten (se bild).
Frågan är, går den att rädda, eller är det ny Frihjulsbody som gäller? Jag kontaktade xxl men de verkar inte ha just den bodyn som reservdel och verkstaden kändes inte så kunnig över telefon riktigt.
Så vad tror och tycker Happy?
Den är i lite renoveringsbehov av drivlinan. Min tanke var att byta rubbet (kassett, kedja och drev) samt se över bromsar med nya belägg bak.
Den funkade bra på premiärturen och var riktigt skoj, men växlarna var inte helt 100. Så när jag kom hem började jag meka med att ta bort och göra rent grejer. När jag försökte ta av kassett så märkte jag att frihjulsbodyn är riktigt sliten, såpass att jag inte får loss den stora delen av NX-kassetten (se bild).
Frågan är, går den att rädda, eller är det ny Frihjulsbody som gäller? Jag kontaktade xxl men de verkar inte ha just den bodyn som reservdel och verkstaden kändes inte så kunnig över telefon riktigt.
Så vad tror och tycker Happy?
- Kan det gå att få tag på en kompatibel frihjulsbody till white-huben?
- Borde jag köpa en ny hub och försöka bygga om hjulet? (Detta skulle öppna upp för att välja en XD eller microspline och få lite trevligare kassetter som bonus)
- Köpa nytt bakhjul?
- Köpa en ny NX-kassett, och bara montera de lösa dreven och hoppas det funkar ett tag till?
- Försöka igen att ta bort kassetten, men hur ska jag göra det utan att skada bodyn mer?