Spontanköpt fatbike - renoveringstips hub

Wibzerk

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på att skaffa mig en fatbike ett tag och i helgen så dök en möjlighet upp när en klubbkompis skulle uppgradera. Skoj med fatbike!!

Den är i lite renoveringsbehov av drivlinan. Min tanke var att byta rubbet (kassett, kedja och drev) samt se över bromsar med nya belägg bak.

Den funkade bra på premiärturen och var riktigt skoj, men växlarna var inte helt 100. Så när jag kom hem började jag meka med att ta bort och göra rent grejer. När jag försökte ta av kassett så märkte jag att frihjulsbodyn är riktigt sliten, såpass att jag inte får loss den stora delen av NX-kassetten (se bild).

Frågan är, går den att rädda, eller är det ny Frihjulsbody som gäller? Jag kontaktade xxl men de verkar inte ha just den bodyn som reservdel och verkstaden kändes inte så kunnig över telefon riktigt.

Så vad tror och tycker Happy?
  • Kan det gå att få tag på en kompatibel frihjulsbody till white-huben?
  • Borde jag köpa en ny hub och försöka bygga om hjulet? (Detta skulle öppna upp för att välja en XD eller microspline och få lite trevligare kassetter som bonus)
  • Köpa nytt bakhjul?
  • Köpa en ny NX-kassett, och bara montera de lösa dreven och hoppas det funkar ett tag till?
  • Försöka igen att ta bort kassetten, men hur ska jag göra det utan att skada bodyn mer?
För övrigt så måste jag säga att fatbiken har överträffat mina förväntningar, riktigt skoj med något annorlunda än att jaga stravasegment på XC-hojen :)

Bilagor

• IMG_0759.webp
    IMG_0759.webp
    932.6 KB · Besök: 141
  • IMG_0758.webp
    IMG_0758.webp
    249.8 KB · Besök: 141
  • IMG_0771.webp
    IMG_0771.webp
    213.9 KB · Besök: 139
Om du använder en kedjepiska och en rörtång att hålla mot kan du nog plocka av kassetten. Det är skit med kassettkroppar utan någon sorts förstärkning, i synerhet med så stora kransar. Momentet blir så stort att de äter sig in i aluminiumet.

Jag har varit sugen på att skaffa mig en fatbike ett tag och i helgen så dök en möjlighet upp när en klubbkompis skulle uppgradera. Skoj med fatbike!!

Den är i lite renoveringsbehov av drivlinan. Min tanke var att byta rubbet (kassett, kedja och drev) samt se över bromsar med nya belägg bak.

Den funkade bra på premiärturen och var riktigt skoj, men växlarna var inte helt 100. Så när jag kom hem började jag meka med att ta bort och göra rent grejer. När jag försökte ta av kassett så märkte jag att frihjulsbodyn är riktigt sliten, såpass att jag inte får loss den stora delen av NX-kassetten (se bild).

Frågan är, går den att rädda, eller är det ny Frihjulsbody som gäller? Jag kontaktade xxl men de verkar inte ha just den bodyn som reservdel och verkstaden kändes inte så kunnig över telefon riktigt.

Så vad tror och tycker Happy?
  • Kan det gå att få tag på en kompatibel frihjulsbody till white-huben?
  • Borde jag köpa en ny hub och försöka bygga om hjulet? (Detta skulle öppna upp för att välja en XD eller microspline och få lite trevligare kassetter som bonus)
  • Köpa nytt bakhjul?
  • Köpa en ny NX-kassett, och bara montera de lösa dreven och hoppas det funkar ett tag till?
  • Försöka igen att ta bort kassetten, men hur ska jag göra det utan att skada bodyn mer?
För övrigt så måste jag säga att fatbiken har överträffat mina förväntningar, riktigt skoj med något annorlunda än att jaga stravasegment på XC-hojen :)
Är alla drev "individuella", då kan det ju vara meckigt att få loss alla, kassett men spindel är ju klart att föredra om man har body av mjukost. :)

lättaste sättet jag hittat för att få lös drev som satt sig djupt i en hg kassett är att montera yttersta drevet sen använda det för att hålla emot.

Antingen med en kedjepiska runt vardera drev och dra åt olika håll, eller stoppa in hjulet i ramen, lägg på kedjan på lilla drevet och använd din kedjepiska för att rotera lös dreven. kommer vara lite trögt att få lös dom, och det är generellt tacksamt att fila ner skadorna så det blir lättare att trä av dreven då dom väl är lösa

Var det inte någon här på happy som pillade in hårdmetall "shims" mellan body:n och dreven?
Ett jungfruben kan funka om det får plats.

Tack!
Oj, kan det verkligen stämma att det är en frihjulsbody för XD för 89 kr? Enda sättet är väl att prova att beställa och se om man får endast en end cap eller body också.
Frihjulskroppen för 21/22 passar dessvärre inte. Det ska vara en sån variant med 3 fjädrade klackar.

Ett jungfruben kan funka om det får plats.
Bra tips. Ska se vad jag har i lådorna. Kanske synålar av lite grövre dimension kan gå att trycka in som shims annars 😅
Det behövs ju verkligen något som sprider ut trycket. Känns som urdålig design på sånna här frihjulskroppar när dreven är individuella.

Någon som vet ifall det finns 12 speed kassetter till HG-body i one-piece design?

Törs dock inte svära på det? Men deras 10-52 för XD sitter allt ihop på iaf

Edit2: Eller jo kanske: "The elaborately milled aluminum spider is available in various anodized colors. For maximum durability, the remaining 11 sprockets in monoblock design are milled from high-strength chromoly steel and then coated with a corrosion- and wear-resistant nickel layer"

Senast ändrad:

Törs dock inte svära på det? Men deras 10-52 för XD sitter allt ihop på iaf

Edit2: Eller jo kanske: "The elaborately milled aluminum spider is available in various anodized colors. For maximum durability, the remaining 11 sprockets in monoblock design are milled from high-strength chromoly steel and then coated with a corrosion- and wear-resistant nickel layer"

Ja, man kan hitta bilden där man ser cylindern.

PS: XD har aldrig lösa drev.

Ja det tyckte jag med, men det dök mycket riktigt upp en XD-body när jag beställde.
Wow! Återstår bara att fråga då: Vilken årsmodell på fat8 har du?
På frihjulet så står det ju att den bara passar 21/22 och av bilden att döma så ser den inte ut att passa min 23:a.
Sen kan ju bilden vara fel förstås, xxl verkar ju inte ha full koll på sina produkter direkt

Wow! Återstår bara att fråga då: Vilken årsmodell på fat8 har du?
På frihjulet så står det ju att den bara passar 21/22 och av bilden att döma så ser den inte ut att passa min 23:a.
Sen kan ju bilden vara fel förstås, xxl verkar ju inte ha full koll på sina produkter direkt
8FAT är 8FAT så vitt jag vet. Köpte min i februari 2023.

Vad har du förresten för offset på framklingan på din cykel? Jag hade -4 på min vilket gav en riktigt usel kedjelinje. Den växlar mycket bättre nu med 0 mm, men får man in en vanlig boost-klinga med +3 mm så blir det nog ännu bättre.

Vad har du förresten för offset på framklingan på din cykel? Jag hade -4 på min vilket gav en riktigt usel kedjelinje. Den växlar mycket bättre nu med 0 mm, men får man in en vanlig boost-klinga med +3 mm så blir det nog ännu bättre.
ja men titta, det var -4 mm på 30T klingan som jag tog av. Jag bytte direkt till en 32 T klinga som jag hade liggandes hemma med vanlig boost offset på 3 mm. Då blev jag tvungen att flytta över en extra liten spacer från vänstersidan till drivsidan för att inte tänderna skulle ta i mot ramen.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    342.8 KB · Besök: 20
Värt att säga att tidigare ägaren bytte vevlager så det kanske är ett annat än det du har @MagerValp. Intressant att de hade satt på en -4mm offset klinga från början. Jag har aldrig sett sånna klingor, trodde de bara kom i 0, 3mm eller 6mm

Med reservation för att bike24 har sugiga leveranser så finns det en klinga med 0 mm offset här som funkar fint: https://www.bike24.com/p2500374.html

Med spacern flyttad så får du ju pedalerna skiftade åt höger, fast man sitter ändå såpass bredbent att det kanske inte gör jättemycket. En 28T får garanterat plats med 3 mm offset, kanske också en 30T, men kedjan kommer väldigt nära däcket på ettans växel om man kör 4.8". Jag bytte till 4.4" och då finns det gott om utrymme igen.

Tillbaka
Topp