Spontanköpte en cykel, vad säger expertisen?

Pearl

Medlem
Hejsan.

Har varit på jakt efter en ny 29er hardtail mtb, då jag är student så är budgeten något begränsad och ville ha så mycket cykel som möjligt för pengarna.
Jag slog till på en Specialized Rockhopper 29 Comp. Det var rea på denna så den kostade strax över 4000:-

Jag kommer att använda cykeln till pendling och lite enklare cykelturer på helger ibland.

Vad kan ni säga om denna modell? Var det ett vettigt köp för 4000:- ?
http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/rockhopper/rockhopper-comp-29

skunken skrev:
-------------------------------------------------------
> Skärmar?

Ja, Pearl kanske inte bor i Kalifornien liksom.

Tycker du gjort ett kanonköp. Bakskärm kan jag rekommendera Sks x blade. Den är lätt att sätta dit och ta bort när den behövs. Fram har jag ingen så det får någon annan rekommendera.

Pearl skrev:
> Tack, då har jag lite att titta på.
> Sks x blade skärmen såg intressant ut.
>
> Pedaler då?

Pedaler är ju lite av en smaksak och avgörs framför allt av vad för skor man ska ha.

Jag gillar/rekommenderar:

För vanliga skor/street/sneakers: PD-MX80 Saint https://www.bike-components.de/de/Shimano/Saint-Plattformpedale-PD-MX80-p31975/

För både vanliga skor och skor med SPD, en s.k. kombipedal: PD-A530 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Plattform-Klickpedale-PD-A530-p16564/

För endast SPD-skor: PD-M520 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Klickpedale-PD-M520-p4491/ eller PD-M540 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Klickpedale-PD-M540-p4490/

Perfekt, nu har jag lite mer att fundera över =)
Blir nog pedaler för vanliga skor, alt. kombipedaler (eftersom jag även ska pendla med cykeln).

Pearl skrev:
> Perfekt, nu har jag lite mer att fundera över =)
> Blir nog pedaler för vanliga skor, alt.
> kombipedaler (eftersom jag även ska pendla med
> cykeln).

Tror att flertalet som pendlar kör med spd iofs.

Bengt-re skrev:
> Pearl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Perfekt, nu har jag lite mer att fundera över
> =)
> > Blir nog pedaler för vanliga skor, alt.
> > kombipedaler (eftersom jag även ska pendla med
> > cykeln).
>
>
> Tror att flertalet som pendlar kör med spd iofs.

Jag brukar resonera som så att funktion går före grupptryck.
Rätt praktiskt med vanliga skor om man vill göra andra ärenden direkt före/efter jobbet och kunna gå som folk utan att agera kommunal stenkross med stålklossar under skorna. :o)

Labanos skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Pearl skrev:
> >
>
> > -----
> > > Perfekt, nu har jag lite mer att fundera
> över
> > =)
> > > Blir nog pedaler för vanliga skor, alt.
> > > kombipedaler (eftersom jag även ska pendla
> med
> > > cykeln).
> >
> >
> > Tror att flertalet som pendlar kör med spd
> iofs.
>
>
> Jag brukar resonera som så att funktion går
> före grupptryck.
> Rätt praktiskt med vanliga skor om man vill göra
> andra ärenden direkt före/efter jobbet och kunna
> gå som folk utan att agera kommunal stenkross med
> stålklossar under skorna. :o)

Nä, inte för mig, men jag pendlar iofs från dörr till dörr så att säga. Vore jobbigt att cykla så långt med vanliga skor och plattisar.

Men satfläsk vad mycket besvikelse en man kan uppleva under en och samma dag!

Först vinner jag inte Cresenthojjen, trots troligtvis de bästa oddsen jag någonsin haft i en tävling. Happ.

Sedan kontaktar wiggle mig (där jag beställde cykeln tidigare nämnd, en Specialized Rockhopper 29 comp), de skriver
"I am contacting you regarding the recent purchase of your Specialized Rockhopper. Unfortunately due to a system error on our part we will no longer be able to supply this particular bike for you. I completely appreciate the inconvenience and disappointment this will have caused so I would like to offer a 10% discount off of an alternative bike for you."

Jaha, systemfel, känns ju väldigt passande att skylla på det.

När jag beställde så stod det att cyklen ej fanns i lager men att man kunde lägga en förbeställning, cykeln skulle vara tillgänglig om 2-4veckor, hade inget problem att vänta. Den var på 50 % rea och skulle landa på 4037kr, pengarna är reserverade/dragna på kontot.

Han föreslår att jag ska köpa Felt Nine 80, http://www.wiggle.co.uk/felt-nine-80-2015/
och få 10 % rabatt, då landar den på typ 4800kr

Jag är ju inte så jätteinsatt i cykelvärlden och cykelkomponenter, men visst är Felt Nine 80 en mycket sämre cykel än Rockhoppern?! Känns som att jag får betala mer för en sämre cykel, något som jag känner är oacceptabelt.

Nu låter jag väl som världens gnällspik, men detta känns ju värdelöst, trodde jag hade gjort ett kap på en cykel.

Okej om jag blir erbjuden en cykel som har motsvarande spec. för samma pris, men detta är ju nästan 25 % dyrare och en sämre cykel.

Dom kan ju inte hävda slutsåld eller liknande, då stod att det var en förbeställning.
Dem kommer säkert att ha cykeln till ordinarie pris om 4 veckor (nu spekulerar jag hejvilt).

Någon som har tips på hur man kan sura vidare och förhoppningsvis få sin vilja igenom?

Surt!

Nine 80 var uppe häromveckan i nån tråd. Det är iofs en bra hoj, jag skrev i tråden för jag haft modellen själv, men den kostar typ 4100kr plus frakt på Bikester.se och den står sig helt slätt mot Rockhopper Comp när man kollar specen.

Du fick nog ett riktigt bra pris på Rockhoppern, runt 6500-7000 får man nog lägga upp enligt idealo eller prisjakt.

http://www.biker-boarder.de/shopwar...tegory,109/sCoreId,11i2f82c9r5ksa9njf6l7svir7

Har tyvärr inga bra andra förslag.

Ja, ruskigt surt.

Det är ju så lätt att pengarna drar iväg. Kändes så bra att ha slagit till på just den där.
Canyonen verkar fin, men den är ju ändå 60% dyrare (med frakt) än vad jag nu räknat med att lägga ut.

Har jag någon som helst "rättighet" här som köpare? (cykeln köptes från deras svenska sida)
Ifall de skulle få in Rockhoppern inom en snar framtid? Kan jag säga att min beställning ligger kvar tills dess att denna modell finns hemma (vilket jag misstänker att den kommer att göra), alt, att jag ska ha en cykel med motsvarande spec. för samma pris?

Såg dessutom att Felt nine 80 inte ens fanns i min storlek.

Jag bör ju kunna kräva att fullgörelse i enlighet med konsumentköplagen. Men vad kan detta heta på engelska?
Jag har beställt av wiggle.se men han som skrev åt mig skrev på engelska.

Jo, precis det fattar jag.
Men nu lade jag en förhandsorder, där det stod att det gick att lägga en förhandsorder nu, men de var tillgängliga om 2-4 veckor, (cykeln fanns i flera storlekar etc). Så det är inte att den fanns i lager och tagit slut. Men det kan ju vara som så att de inte alls kommer att få in dem.

Jag kan mycket väl ha fel, men det känns som att de kanske hade satt en lite väl optimistisk rabatt och nu insett detta och skyller på "systemfel".

Kommer denna cykel inte in alls hos wiggle, då är det helt okej. Men kommer cykeln in om 4veckor till fullpris så känns detta oärligt, då bör jag kunna hävda fullgörelse i enlighet med konsumentköplagen, men då wiggle tillämpar engelsk lagstiftning så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Jag ska skriva ett mail och fråga lite mer. Vore ju schysst ifall man blev erbjuden en motsvarande cykel för liknande pris, inte en sämre som är dyrare.

Jag vill inte gå vidare, jag vill cykla vidare.

Jag råkade ut för liknande grejer från andra företag.

I ena fallet sköt de fram leveransen till jag ledsnade och avbeställde. Sen dök cykeln upp dyrare. Orkade inte tjafsa med dem.

I det andra fallet fanns cykeln jag köpt inte längre. Inte vet jag vad som hade hänt, gissar nån köpte den "fysiskt" och att det inte uppdaterades. Erbjöds en sämre för samma pris. Nej tack.... Där tog det mycket tid och mailade för att få pengarna.

Tror säkert det finns "terms and conditions" som friskriver dem från ansvar.

Trist skött dock, en riktigt fet rabatt på nån motsvarande cykel av annat märke skulle ju resulterat i att du blev jättenöjd etc.

Jag tror dock att de klantat sig med priset, ny åm på vårkanten med massiv rabatt känns ju faktiskt som en miss.

Vare sig det var ett fel med lagerstatus eller om de tabbat sig med prissättningen så har Wiggle liksom alla andra onlinebutiker i hela världen reserverat sig för sådana fel och har därför rätt att avbryta din beställning. Så ja, släpp det och koncentrera dig på att hitta ett alternativ istället.

Är det inte att Specializeds cyklar inte får säljas på distans utan måste säljas "över disk" kan det vara något sånt det stöp på? Trist i vilket fall!

Hmm, vet inte vad som gäller för Specialized, men jag beställde då en Hard rock via nätet för ett par år sedan, kan ju ha förändrats.

Har mailat wiggle och enligt dem så kommer de inte alls att få in Rockhoppern mer.
Har försökt hitta någon cykel motsvarande Rockhoppern på deras hemsida men utan framgång. Får se vad de svarar på mitt mail när jag bad dem rekomendera någon med motsvarande spec. som Rockhoppern, men jag ska nog inte lägga så mycket mer energi på detta.

Canyonen, finns det någon vits att gå upp och köpa Grand Canyon AL 5.9 istället för Yellowstone AL? Eller duger Yellowstone 3.9?

Eller vad är mest cykel för pengarna ifall jag nu skulle lägga absolut max 8000kr, men helst så billigt som möjligt då jag är student?

Finns det någon jättefördel att köpa en 29er över en 27,5?

Det lilla jag cyklat har varit på 26, jag har inbillat mig att större däck är bättre framförallt på en hardtail då större däck bör svälja hinder/stötar etc bättre, och således vara skönare att cykla med, men märker man någon egentlig skillnad?

Pendlar du långt?

Jag hade personligen köpt två cyklar. En billig, begagnad "kärringhoj". Damcykel, sittande ställning, bekvänt, skönt och billigt. Bra pendlar cykel för student.

Och bara ha lek-cykeln till att leka med. :) Den cykeln hör hemma i skogen, inte i ett cykelställ i stan.

Men, självklart är det upp till dig. :) Inte alla som vill/har råd/har plats till att ha två cyklar. Själv luftar jag bara min MTB när jag cyklar på den. Annars står den varmt och gott och myser i förrådet. :)

Förresten. Du är ju student. Behöver du ingen fyllecykel? Du måste väl ta dig till krogen? Vill du verkligen göra det på en fin mtb? :)

Senast ändrad:
Nej, pendlingen är inte lång, knappt 4km idag skulle jag uppskatta, ska flytta till Uppsala i höst och då blir det lite längre, men inte särskillt långt, 7-9km beroende på vart jag hittar boende.

Bor så pass centralt idag så det är promenadavstånd till krogarna =)

Blir nog att skjuta på det hela tills flytt och allt är klart.

Tillbaka
Topp