Spontanköpte en cykel, vad säger expertisen?

Pearl

Medlem
Hejsan.

Har varit på jakt efter en ny 29er hardtail mtb, då jag är student så är budgeten något begränsad och ville ha så mycket cykel som möjligt för pengarna.
Jag slog till på en Specialized Rockhopper 29 Comp. Det var rea på denna så den kostade strax över 4000:-

Jag kommer att använda cykeln till pendling och lite enklare cykelturer på helger ibland.

Vad kan ni säga om denna modell? Var det ett vettigt köp för 4000:- ?
http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/rockhopper/rockhopper-comp-29

skunken skrev:
-------------------------------------------------------
> Skärmar?

Ja, Pearl kanske inte bor i Kalifornien liksom.

Tycker du gjort ett kanonköp. Bakskärm kan jag rekommendera Sks x blade. Den är lätt att sätta dit och ta bort när den behövs. Fram har jag ingen så det får någon annan rekommendera.

Pearl skrev:
> Tack, då har jag lite att titta på.
> Sks x blade skärmen såg intressant ut.
>
> Pedaler då?

Pedaler är ju lite av en smaksak och avgörs framför allt av vad för skor man ska ha.

Jag gillar/rekommenderar:

För vanliga skor/street/sneakers: PD-MX80 Saint https://www.bike-components.de/de/Shimano/Saint-Plattformpedale-PD-MX80-p31975/

För både vanliga skor och skor med SPD, en s.k. kombipedal: PD-A530 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Plattform-Klickpedale-PD-A530-p16564/

För endast SPD-skor: PD-M520 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Klickpedale-PD-M520-p4491/ eller PD-M540 https://www.bike-components.de/de/Shimano/Klickpedale-PD-M540-p4490/

Perfekt, nu har jag lite mer att fundera över =)
Blir nog pedaler för vanliga skor, alt. kombipedaler (eftersom jag även ska pendla med cykeln).

Pearl skrev:
> Perfekt, nu har jag lite mer att fundera över =)
> Blir nog pedaler för vanliga skor, alt.
> kombipedaler (eftersom jag även ska pendla med
> cykeln).

Tror att flertalet som pendlar kör med spd iofs.

Bengt-re skrev:
> Pearl skrev: