Sportab/Sävedalens cykel nåt att ha?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Ja, som rubrik. Är det bra ställe att handla prylar på? Cykel har jag inte råd att köpa nu men småkrafs behövs ju alltid. Butiken ligger bra i kommunen så det är ju självklart ett stort +! Så ska jag handla där eller någon annanstans?

Absolut, har handlat mkt dar under sista tre aren och alltid fatt snabb hjalp och aven de ganger som det varit valdigt brotten med lagningar..

Bra sortiment, kunniga mekaniker och valdigt hjalpsamma saljare.
Verkligen inget att klaga pa, kan definitivt rekommendera butiken.

håller med, stort sortiment för en fysisk butik till facilt pris. handlar rätt ofta där under sommarmånaderna. Då jag bor i kommunen finns det ingen anledning för mig att åka till stan och handla delar då sortimentet är mer än fullgott

Brukar handla där ibland då det är min närmsta (bra) butik. Riktigt bra tycker jag. Har lämnat in en cykel på service där med (ej inhandlad där) och det blev bra gjort och har bara positiva erfarenheter.

"en bra liggandes cykel(dels)affär"...

Känns ju som det "ligger" något djupare dolt här..?

Peep-show?

Spritfest?

Columbianska damlandslaget?

rustas skrev:
-------------------------------------------------------
> "en bra liggandes cykel(dels)affär"...
>
> Känns ju som det "ligger" något djupare dolt
> här..?
>
> Peep-show?
>
> Spritfest?
>
> Columbianska damlandslaget?

Gillar hur du tänker. 0 erfarenhet själv. Men hört gott. Minus på snusk dock.

Inget djupare tänk här ;)
En affär som "ligger" bra till geografiskt tänkte jag. (som du garanterat förstod)

Har köpt lite smågrejer där, har fått bra hjälp.

Bad om pris för lufta bromsarna, de ville ha 500 per broms. Tyckte det var väl mycket, gick till en annan verkstad som tog 300 per broms istället.

BjornR skrev:
> Härligt timpris för att lufta bromsarna. 5min
> per broms brukar jag lufta mina bromsar.

Jag gissar att det är för att kompensera för oförutsedda händelser, t ex pga dåligt skötta/rengjorda prylar, plus att man kanske riskerar att gå miste om försäljning ute i butiken när man är i verkstan. Sen sätts väl priset efter den förväntade arbetsmängden i förhållande till driftskostnaderna, inte efter hur lång tid det faktist tar...

geologen skrev:
> plus att man kanske
> riskerar att gå miste om försäljning ute i
> butiken när man är i verkstan.

Tjena!

En riktig cykelaffär har en dedikerad mekaniker och då räknar man inte med förlorad försäljning.
Oavsett så är 500 riktigt högt..

Kneecap skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > plus att man kanske
> > riskerar att gå miste om försäljning ute i
> > butiken när man är i verkstan.
>
> Tjena!
>
> En riktig cykelaffär har en dedikerad mekaniker
> och då räknar man inte med förlorad
> försäljning.
> Oavsett så är 500 riktigt högt..

Alla cykelaffärer kanske inte har ekonomi eller kundunderlag till att ha en heltidsmek? Jag har aldrig besökt den aktuella affären, men bara för att det inte är så där du jobbar måste det inte se ut så överallt. När jag jobbade en säsong i en cykelbutik fanns där ingen heltidsmekaniker. Det fanns anställda med det som huvudansvar, men när det inte var nåt att meka med var de ute i butiken och sålde cyklar, tillbehör och sånt som alla andra. Och i det perspektivet är det fullt rimligt att räkna med att mekande kan ge viss minskad försäljning.

Endast köpt från deras näthandel då jag bor i Småland. Lite smågrejor som mtb-skor och så men bra priser och snabb frakt så jag är nöjd.

/ J

geologen skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > plus att man kanske
> > > riskerar att gå miste om försäljning ute i
> > > butiken när man är i verkstan.
> >
> > Tjena!
> >
> > En riktig cykelaffär har en dedikerad
> mekaniker
> > och då räknar man inte med förlorad
> > försäljning.
> > Oavsett så är 500 riktigt högt..
>
> Alla cykelaffärer kanske inte har ekonomi eller
> kundunderlag till att ha en heltidsmek? Jag har
> aldrig besökt den aktuella affären, men bara
> för att det inte är så där du jobbar måste
> det inte se ut så överallt. När jag jobbade en
> säsong i en cykelbutik fanns där ingen
> heltidsmekaniker. Det fanns anställda med det som
> huvudansvar, men när det inte var nåt att meka
> med var de ute i butiken och sålde cyklar,
> tillbehör och sånt som alla andra. Och i det
> perspektivet är det fullt rimligt att räkna med
> att mekande kan ge viss minskad försäljning.

Tjena!

Jag jobbar med att tillverka batterier..
Sen skulle jag säga som mmmrrrr, man drar in bättre pengar på personalen i verkstan.. Utan bra verkstadsservice så har man inga långvariga kunder tillslut.

Ok, du har åtminstone jobbat i cykelbutik tidigare. Jag har inte koll på dina karriärbyten...

Men alldeles oavsett, så kan jag föreställa mig att olika butiker har olika kundtyper och kundbehov. Om butiksförsäljning utgör det huvudsakliga och det bara kommer in enstaka mekjobb på en dag, så är det väl rimligt att man räknar med att viss försäljning kan missas om man mekar.

geologen skrev:
> Ok, du har åtminstone jobbat i cykelbutik
> tidigare. Jag har inte koll på dina
> karriärbyten...
>

Tjena!

Skärpning på det! Kan redan nu berätta att jag kommer jobba med myndighetsutövning från och med början av Februari om inget konstigt händer.

Igino Cazzola skrev:
> Om verksta'n har för mycket att göra; 'kan de
> kasta ur sig ett galet högt pris.
> För dem blir det Win, oavsett om kunden nappar
> eller ej.

Just för stunden är det win kanske, i längden när ryktet går om hutlösa priser så är det nog inte win...

Brukar de inte boka en tid längre fram om det är så fullt då? Istället för att ta ett överpris och fixa det snarast möjligt. Så har det blivit för mig iaf.

Detta tycker jag är en väldigt trevlig affär speciellt trevlig personal som alltid tar sig tid fått mycket hjälp där bor på andra sidan kommun gränsen men tar mig hellre dit än in till andra dussin affärer i Göteborg nu även mer specifika på cykel. De hade mycket större sortiment av andra idrotter tidigare. Så nu har jag sagt mitt på tråden

...idag förlorade de en ganska nybliven stammis.

Skulle förbi och kolla om de kunde trycka in lite fett i mitt baknav, en sak som tar två minuter om man råkar ha en fettspruta vilket de såklart måste ha i en cykelverkstad.

Killen säger: "det finns att köpas fett i butiken".

Jaha, då tänker jag, men jag vill inte köpa en fettspruta med fett bara för att kunna göra detta själv en gång per år eller så. Då betalar jag helre en liten slant för att få det gjort. Var på väg att säga detta men, vad händer då...

Killen vänder sig om och går iväg!! Man häpnar, jag måste säga att jag blev alldeles stum för så har jag aldrig blivit behandlad förut. Precis innan han försvinner så vänder han sig om och säger igen "det finns att köpas fett i butiken". Jaha, jotack, jag hörde första gången och är fortfarande inte intresserad (tänker jag, fick inte fram något ord).

Alltså, är det inte tänkt att en cykelverkstad ska kunna hjälpa till med sådant här? Annars kan de ju lika gärna lägga ner den biten och bara köra butik istället.

Jag var inte alls otrevlig och brusade inte upp eller något, sade inget som jag kan tänka mig kunde tas illa. Men ändå så reagerar snubben sådär. Hade han vaknat på fel sida eller sade jag något hemskt olämpligt trots allt!? Det var ju inte så att jag ville ha det gjort gratis utan var beredd att lägga en slant om jag bara hade fått säga vad jag ville. Men nejdå, han hade uppenbarligen något mycket viktigare att göra.

...inte nog med det! Det här är andra gången, samma kille. Första gången skulle jag köpa några småsaker och då är han så stressad och har så bråttom så han svarar bara "ja" på alla mina frågor kränger det till mig utan att jag knappt hann blinka. Kommer hem med fel grejjer, går tillbaka och får köpa nya grejjer. Aningens frustrerad över bristen på hjälpsamhet.

Man måste väl kunna ta sig tid att hjälpa kunderna?? Det är ju för bövelen just därför man går till en butik rent fysiskt!!

Nä, nu var måttet rågat. Hejdå, jag byter LBS, det finns fler som tur är.

Kontakta företagsledningen och berätta det du skrev här. Vissa passar inte som säljare. Vissa människor borde inte ens få ha jobb med minsta lilla kundkontakt ens!

Min första spontana tanke, då jag själv var där i verkstan i förrgår och de var väldigt hjälpsamma men stressade, är att jag måste fråga hur exakt du ställde frågan när du kom in?
Uppenbarligen uppfattade inte killen att du ville ha hjälp med fettet, utan verkade tro att du ville köpa fett... Behöver inte bero på att du var otydlig, kan ju ha varit vederbörande som inte uppfattade frågan riktigt. Omdu då inte sade något för att reda ut missförståndet utan bara stod tyst så blir det ju inte heller lättare... Sedankunde han ju kanske istället får att gå iväg kanske frågat om han kunde hjälpa till med något annat, eftersom kunden inte verkade lämna - ochsåledes vill något mer även om vederbörande inte säger något.

De var grymt upptagna den här veckan på verkstaden inför CV och ironman, men jag tror att om han fattat att du var ute efter hjälp så hade du antingen fått hjälp eller fått ett "nej, jag har tyvär inte tid". Jag ringde in i förväg och frågade om de hade möjlighet att hjälpa till med mitt problem. Jag fick till svar att "om du kan komma med en gång, annars får du vänta till nästa vecka". Klart och koncist.

...jag frågade direkt om han lite snabbt kunde trycka i lite fett. Så jag var inte otydlig, han ville inte hjälpa utan avvisade tydligt. Han missuppfattade inte mig utan det där var ett val han gjorde.

Låter inte alls som killen som brukar stå i butiken (skriver inte ut namn på publikt forum) i alla fall, han tar sig alltid tid till kunderna (ibland lite för mycket tid när man står i kö ;-D) och är själv en väldigt insatt och kunnig cyklist.

Låter som sagt märkligt. Jag har köpt cykel där och servat en del cyklar och köpt en hel del prylar och det har alltid funkar klockrent!

Sportab är ett familjeföretag som funnits i evigheter. Kul med annat än bara dom stora drakarna. Dom är extremt beroende av bra service och gott rykte vilket dom ger 999ggr av 1000. Har handlat där till o från dom senaste tio åren.Alltid bra swrvice och mycket snack! Jag gissar M var stressad och att ni missuppfattade varann. Men det är klart att det alltid kommer finnas kränkta män. Sist var det xxl och nu är det sportab. Jag blev kränkt idag på ica när kassörskan inte hejade. Nu byter jag localfoodstore

Senast ändrad:
Dom kanske är van vid drygon som ska komma in och ha "bara ett pump" fett gratis hela tiden... Därav svaret.
Även om inte så var fallet så är det ett möjligt scenario. :)
Köp en fettspruta och fett så har du ju sen. Fett behövs ju lite då och då. Köper man billig spruta så är det ju småsummor.

geologen skrev:
> Kontakta företagsledningen och berätta det du
> skrev här. Vissa passar inte som säljare. Vissa
> människor borde inte ens få ha jobb med minsta
> lilla kundkontakt ens!

Jag tror bestämt att den mannen i verkstaden som kan verka lite dryg när han är stressad äger butiken tillsammans med brodern som står i butiken och pratar lite för mycket ibland med kunderna.

I vilket fall så tycker jag att man alltid skall framföra sina klagomål direkt till den som klagomålen berör. Och aldrig förrän efter ta det med vederbörandes chef. I detta fallet är det nog samma person.

Med vänlig hälsning,
Magnus

När det gäller deras service:
Jag som vill meka själv har de alltid tid att visa och berätta hur jag skall göra själv. Ibland köper jag delarna av dem, ibland har jag bara bett om råd. Jag upplever att de alltid tar sig tid, men vissa perioder har de galet mycket att göra och då får jag respektera att komma förbi och tjöta passar sig inte.

Det är överlag alltid trevligt att vara där, de bjuder på kaffe/te och choklad medans man väntar.

Vid några tillfällen när jag har haft utländska cykelgäster och vi har behövt reservdelar så har de vart oerhört tillmötesgående med både delar och akutservice.

Är man inte nöjd med priserna så får man gå någon annan stans, det råder fri prissättning.

Och denna goda service får jag utan att ha köpt annat än lite smågrejer av dem.

Tillbaka
Topp