Sportdryck eller ej - mer förvirring?

cerberos

Aktiv medlem
Jag tar inte ställning i frågan men undrar vart vi är på väg efter att expertsien på senare tid verkar tvista om det mesta när det gäller kost och träning...... Läs och döm själva :)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2856899.svd

Själv kör jag företrädesvis vatten på rundorna och tar om tillfälle ges en öl (lätt eller stark beroende på tillfälle) och lite krubb efter träning. Jag har testat Gainomax någon gång men den är alldeles för söt för min smak precis som de flesta sportdrycker.

Det här var väl uppe för ett par månader sen också. Då var poängen (som inte nämns här) att det gällde motionärer som inte höll i gång mer än 45 minuter åt gången och fick i sig mer kalorier via sportdryck än vad de förbrände. Som cyklist är det ju sällan man är ute mindre än 2 timmar och då kan sportdryck vara ett tillskott. Ska jag vara ute mer än 2,5 h så brukar jag köra med en flaska sportdryck och en flaska vatten. Tycker att jag orkar mer mot slutet av rundan när jag får i mig mer energi.

Senast redigerad av en moderator:
Ok som vanligt intet nytt under solen mer oinsatta sensationsrubriker. För dåligt med nyheter i finanskrisens spår kanske?

Sedan verkar de blanda ihop "proteinbaserade" återställare med sportdryck.....

Jag tycker Gainomax verkar kusligt likt sockermjölk..... :)

Du har så rätt. Tillverkad av Norrlandsmejerier och innehåller:

"Ingredienser: UHT-behandlad mjölk, maltodextrin, socker, mjölkprotein, arom, stabiliseringsmedel karragenan, laktasenzym. Socker 5%."

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs. Undrar hur många motionärer som nu
> försöker köra vätternrundan på enbart vatten
> :-)

Säkert inte fler än vanligt. Dels för att det står att man ska använda sportdryck i sådana sammanhang, och dels för att det här är "nyheter" som är många år gamla.

Det skulle inte ens jag försöka mig på ;) Har bonkat på någon 20 eller 30-milare på det sättet men upp till 12-13 mil i hyfsat tempo på bara vatten funkar för mig :)

Notera att han skriver att fettförbränningen stannar av om man dricker sportdryck efter träning. Så om man inte vill bränna mer fett utan fylla på kroppen glykogenreserver efter ett pass så är det vettigt att peta i sig gainers.
Om man vill gå ner i vikt, ja då är ju rådet vettigt.

Jag har själv lagt märke till att kroppen är i en annan "mode" lång tid efter ett pass, huden är alldeles varm jag känns som en kamin. Min fru vägrar sova brevid mig då - det blir alldeles för varmt :-( Måhända är det fettförbränningen som fortfarande är igång.

EDIT: Saxat ur Sveriges Olympiska Kommités kostrekommendationer för elitidrottare
http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800026523/Kostpolicy+SOK+maj+2009.pdf

Energi- och näringstillförseln bör fördelas jämnt över dagen och anpassas till träningsrespektive
tävlingstider. Elitidrottaren skall vara noga med att fylla på glykogendepåerna efter
avslutad träning/tävling. En kolhydratpåfyllning är alltid viktig efter träningspasset. Vidare är
det av stor vikt att dricka ordentligt innan och under träningen och efteråt för att kompensera
vätskeförlusterna. Kolhydratdrycker är viktiga vid tävling och kan vara lämpliga vid längre
träningspass. Ett omedelbart intag av vätska och protein efter träning ökar förutsättningarna
att optimera träningssvaret.

Fettförbränningen över tiden påverkas lite eller inget av att man tar snabba kolhydrater efter ett träningspass. Det som är avgörande är energibalansen. Ligger man på energiunderskott trots att man dricker sportdryck så kommer kroppen bränna fett. Kanske inte precis efter att man druckit sportdrycken utan vid något annat tillfälle under dygnet. Slutresultatet är dock detsamma, och de snabba kolhydraterna efter träningen kommer hjälpa kroppen bygga upp glykogenlagren snabbt igen.

Och att ta Gainomax behöver inte alls vara dumt, förutsatt att man vet vad man gör. En förpackning ger 250 kcal, företrädelsevis i form av snabba kolhydrater (för påfyllning av glykogen), och en liten men ändå betydelsefull dos protein (som inte bara bygger muskler utan också hjälper musklerna återhämta sig snabbare). Det är dessutom gott som tusan och kommer i en förpackning som är lätt att ta med sig.

Jag skulle vilja se en klunga som spränger sig till max, på Gainomax... Det skulle kunna bli bra TV! :D
Slemmig torsk, i en brödrost!

zapiens skrev:

> Jag har själv lagt märke till att kroppen är i
> en annan "mode" lång tid efter ett pass, huden
> är alldeles varm jag känns som en kamin. Min fru
> vägrar sova brevid mig då -

och du har duschat efter passet???

Zippo skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag har själv lagt märke till att kroppen är
> i
> > en annan "mode" lång tid efter ett pass, huden
> > är alldeles varm jag känns som en kamin. Min
> fru
> > vägrar sova brevid mig då -
>
> och du har duschat efter passet???

Jobbar du som journalist? bara klippa valda delar i texten ;-)

mzi skrev:
> Du har så rätt. Tillverkad av Norrlandsmejerier
> och innehåller:
>
> "Ingredienser: UHT-behandlad mjölk, maltodextrin,
> socker, mjölkprotein, arom, stabiliseringsmedel
> karragenan, laktasenzym. Socker 5%."

någon som hört talas om oboy? funkar lika bra men du får dricka lite mer för att
få i dig lika mycket proteiner eller så kan du ta med ett kokat
ägg istället.

Jag är ganska trött på dåligt skrivna artiklar i kombination med LCHF och andra avarter.

i artikeln står det dock:
"Om du tränar för ett motionslopp som tar en timme eller mer, då är det adekvat och riktigt att dricka sportdrycker under det loppet, men inte under träningen. Där hör de inte hemma på motionsnivå, säger Bengt Saltin. "

Hand upp alla som tycker att man skall experimentera med nya saker på tävling, dvs köra en annan taktik på träning kontra tävling? Vilka motionslopp är mindre än 1 timme? Jag loggar inte träningspass på mindre än en timme som träning.

Som löpare eller cyklist är det helt uppenbart att en gel eller vitargo eller liknande (inte socker-pripps energy) ger en jäkla effekt när man är på randen till bonk till exempel efter 6-8 mil cyklade. det stämmer ganska bra, eftersom de 2000 kcal man har fria till användning räcker just i ca 2 timmar (jag bränner ca 1000 kcal /h vid hår körning, dock något mindre vid cykel än löpning).

Gå ned i vikt - tja det beror på vad syftet med träning är. Mitt problem är att jag tappar nästan för mycket vikt - och jag garanterar att jag äter mycket!

men avseende viktdebatten. Hur svårt kan det vara att fatta att det som avgör är jämvikten, gör av med mer än vad du äter så minskar du i vikt, klart och betatt! studier som visar att "frukt gör dig tjock" kompenserar in faktorer som att du äter en frukt EXTRA, eller att genom att du kan få ett ökat söt-sug om du äter frukt mellan målen etc, och därigenom småäter mer.

Jag körde Vättern med endast vatten i mina flaskor. Drack nått glas sportdryck vid de tre stopp som gjordes och käkade typ Stalles Maktkakor konstant. Funkade utmärkt för en 11-timmars-runda.

Vanliga motionärer som spelar korpfotboll och springer en mil då och då kan knappast behöva dricka sportdryck.

jomper skrev:
> Jag körde Vättern med endast vatten i mina
> flaskor. Drack nått glas sportdryck vid de tre
> stopp som gjordes och käkade typ Stalles
> Maktkakor konstant. Funkade utmärkt för en
> 11-timmars-runda.
>
> Vanliga motionärer som spelar korpfotboll och
> springer en mil då och då kan knappast behöva
> dricka sportdryck.

vad är skillnaden mellan energibars och sportdryck, förutom att den ena är löst i vatten? (och möjligen att bars har lite längre mer komplexa kolhydratkedjor?)

men jag håller med om att om man "tränar" gå-lunka-spring så behöver man inte så mycket annat än vatten. Öl kanske.

Jag blev sådär lagom förbannad av den artikeln faktiskt. Återigen påminns jag om varför jag slutat läsa SvD. Argh! Jag kokar, så in åt helvete onyanserat.

Tri_peter skrev:

> vad är skillnaden mellan energibars och
> sportdryck, förutom att den ena är löst i
> vatten? (och möjligen att bars har lite längre

Ingen större skillnad, men så var det en längre runda än ett par timmar också.

> men jag håller med om att om man "tränar"
> gå-lunka-spring så behöver man inte så mycket
> annat än sportdryck. Öl kanske.

Jag tror det räcker bra med öl :)

att äta är att likställa med att dricka sportdryck. det intressanta är energiinnehållet. att säga att man inte dricker sportdryck MEN äter spelar ingen roll eftersom konsekvensen blir ungefär densamma. precis som att äta precis innan träningen.

Saltins budskap bygger med största sannorlikhet på hans egna forskning, så det han säger tycker jag åtminstonde kan försökas tolkas utifrån denna. Inte utifrån lösryckta kommentarer.

Första raden i artikeln säger väl allt:
"Vanliga motionärer ska inte dricka sportdrycker i samband med träningen"

6-8 mils cyklande är inte nått vanliga motionärer gör regelbundet :-)
Industrin kring kosttillskott och "träningsdrycker" är gigantisk och lockar de som helst inte tränar med löften om bättre resultat.

Jag tycker artikeln var bra. den riktar sig till sin målgrupp, låter både industrin och professorn uttala sig och uppmanar till kritiskt tänkande.

Vad gillar du inte skaparen? tänk på att den riktar sig till personer som springer 30 minuter 8 km/h på löpband efter jobbet.

Micke S skrev:
> Vad gillar du inte skaparen? tänk på att den
> riktar sig till personer som springer 30 minuter 8
> km/h på löpband efter jobbet.

Huvudet på spiken!

Japp, funkade alldeles utmärkt redan innan alla sensationsrubriker. Jag kompenserar detta med en massa powerbars & gel istället:-)

Johan T skrev:
> Najs. Undrar hur många motionärer som nu
> försöker köra vätternrundan på enbart vatten
> :-)

Micke S skrev:
> Jag tycker artikeln var bra. den riktar sig till
> sin målgrupp, låter både industrin och
> professorn uttala sig och uppmanar till kritiskt
> tänkande.
>

I regel så läser folk knappt första halvan av en artikel, och det var inte förr än sista där man började reda ut varför Saltin säger som han säger. Hela inledningen gör gällande att det enda som skulle kunna komma ut av konditionsträning för motionären är fettförbränning, och man tar till och med upp det där med efterförbränning som visserligen är en realitet, men en försumbar sådan. Att ens nämna att man inte ska äta något efter sin träning för att maximera den är allt annat än smart.

Men ja, det äts på tok för mycket i förhållande till förbrukningen hos många motionärer, och man skulle kunna uttrycka det som att "sportdryck för de flesta är onödigt/överflödigt", men det är likförbaskat "bra" i den bemärkelse att det är prestationshöjande. Och de hälsoförbättrande effekterna från konditionsträning, i synnerhet hos de med från början liten eller ingen träningsvolym, kommer oavsett om man går ner i vikt eller inte. Att därför skriva "Sportdrycker förstör effekten av träning" är en ren lögn. Och om målet bara är att gå ner i vikt och man skiter i konditionsförbättringen så kan man lika gärna sitta hemma i soffan och inte äta. Det är precis lika effektivt för viktnedgång.

Och dessutom är det lätt att få mig förbannad.

jomper skrev:
> Jag tror det räcker bra med öl :)

Det har jag märkt klart och tydligt. Att trampa sista halvtimmen hem går betydligt lättare om man vet att det vankas after-bike öl, man lägger helt enkelt i "the beer-gear".

Bra innehål, men fel rubricering av SvD.

P1 hade ett mycket klarare reportage om detta imorse.

Saltins forskning har kollat på hur intaget av sportdryck under träningen har ett negativt påverkan på fettförbränning. Slutsatsen var att det var bättre för en vanlig motionär som tränar för att gå ned i vikt genom fettförbränning att dricka vatten under passet istället för att dricka sportdryck.

Han säger ingenting om hur intaget av sportdryck under passet påverkar prestanda eller uthållighet under passet eller återhämtning efter passet. Det finns andra studier som har visat positiva effekter när det gäller dessa parametrar, särskild när det gäller intaget av kolhydrater och proteiner direkt efter träningen.

Frågan är inte Sportdryck eller ej. Det borde vara: Sportdryck - till vilket ändamål?

Micke S skrev:
> Jag tycker artikeln var bra. den riktar sig till
> sin målgrupp, låter både industrin och
> professorn uttala sig och uppmanar till kritiskt
> tänkande.
>

Det här var ju det inlägg jag själv tänkte skriva! :-) Innan man ojar sig över artikeln bör man fundera över vem den egentligen riktar sig till. För även om få av oss som hänger på Happy har lika bra kondis som Micke S, så har vi nog bättre kondis än 96% av Sveriges befolkning...

>
> Saltins forskning har kollat på hur intaget av
> sportdryck under träningen har ett negativt
> påverkan på fettförbränning. Slutsatsen var
> att det var bättre för en vanlig motionär som
> tränar för att gå ned i vikt genom
> fettförbränning att dricka vatten under passet
> istället för att dricka sportdryck.
>

Ja, detta är ju rimligt men knappast sensationellt. Bästa sättet att gå ned i vikt är ju att dricka vatten (före, under och efter), samt köra grislånga maffe-pulspass (eller egenligen ligga på den så kallade fatmax-pulsen, om tjockisarna har koll på vilken puls det är för dem).

sedan att det bara blir ETT sådant är ju en annan sak, eftersom ingen (speciellt inte otränad) person kommer vilja göra om det. när kolhydratreserverna är slut efter ett par timmar och man har 3-4 timmar i motvind och regn hem så blir lätt den mest entusiastiske bantaren demotiverad.

jomper skrev:
> Jag tror det räcker bra med öl :)

Är inte öl i själva verket en mycket bra återhämtningsdryck? Fullproppad med maltos?

TBone skrev:
> Det har jag märkt klart och tydligt. Att trampa
> sista halvtimmen hem går betydligt lättare om
> man vet att det vankas after-bike öl, man lägger
> helt enkelt i "the beer-gear".

ha ha, det har jag verkligen märkt, hade dock inget namn på den sista växeln, "the beer-gear" den är bra!

Daner skrev:

> Frågan är inte Sportdryck eller ej. Det borde
> vara: Sportdryck - till vilket ändamål?

Det är ju det som är den intressanta frågan. Men i verkligheten är den nog mest intressant för den stora massan på ett grundläggande plan medan det för den som vill maximera sin träningseffekt kan vara avgörande, och detta genom helt olika syften och effekter. Det finns ju en hel del forskning på ämnet även om det finns stora kunskapsluckor. diskussionen på happy brukar ju aldrig nå längre än så här tyvärr.

Skaparn
"Att ens nämna att man inte ska äta något efter sin träning för att maximera den är allt annat än smart."

tja.. inte äta kan ju innebära högre gensvar (effekt av träningen), men satt i ett mer komplext sammanhang istället som isolerad företeelse kan det ju vara både bra och dåligt.

hur vi läser texten avgör ju vår tolkning. jag tycker det är väldigt vettigt att inte äta efter träning, men absolut inte i alla sammanhang.

Nu kommer det på p3 !

edit: det blir inte lätt för gemene man att dra bra slutsatser efter det inslaget.

Daniel_E skrev:

> Och att ta Gainomax behöver inte alls vara dumt,
> förutsatt att man vet vad man gör.

Är det inte bättre att man stoppar i sig något gott?

Micke S skrev:
> Nu kommer det på p3 !
>

På ekot?

Anders H skrev:
> Daniel_E skrev:
> -----
>
> > Och att ta Gainomax behöver inte alls vara
> dumt,
> > förutsatt att man vet vad man gör.
>
> Är det inte bättre att man stoppar i sig något
> gott?

Nä, det ska ju kännas att det gör nytta;-)

Anders H skrev:
> Är det inte bättre att man stoppar i sig något
> gott?

Jag tycker Gainomax är jättegott.

Tri_peter skrev:
> Vilka motionslopp är mindre än 1
> timme? Jag loggar inte träningspass på mindre
> än en timme som träning.

Jag kan nog komma på ett par motionslopp som är mindre än en timma och börjar med midnattsloppet.
Enmilslöpning "ska" inte ta mer än en timma.

Äh, jag kör med ett par enkla regler.
Ska du träna inom 72 timmar igen är energi efter ditt pass relevant, annars kör du nästa pass med låga nivåer från början.
Sportdricka när det är över 1.5 timme typ, då från början och hela tiden.
Bananer suger för du behöver äta 5 i timmen typ.

Hur gör ni för att inte ölen ska tokskumma när ni cyklar?
I cykelflaskan skummade det över och kapsylen från flaska ledde till två punkor hos de bakom. Funkar det med camelback?
/Rådvill

3-4 timmar sätter gränsen för sportdryck även för mig.
Ev. tas 1st. banan med i fickan (ryggfickan- den som syns framtill är annat) :)

I flaskor eller kamelen har jag vatten och ett par Resorb tabletter - finns på Apoteket,
innehåller elektrolyter.

På dessa 3-4 timmarspass märker jag ingen skillnad i prestation
mellan vatten+Resorb kontra sportdryck.

RN skrev:
> Tri_peter skrev:
> -----
> > Vilka motionslopp är mindre än 1
> > timme? Jag loggar inte träningspass på mindre
> > än en timme som träning.
>
> Jag kan nog komma på ett par motionslopp som är
> mindre än en timma och börjar med
> midnattsloppet.
> Enmilslöpning "ska" inte ta mer än en timma.

körde själv midnattsloppet på 36 i somras. men detta är ett cykelforum :-)

om man skall grotta ned sig i detta så kör jag enligt följande typ:

* löpträning: 15-20 km eller mer så har med mig små flaskor, oftast med vatten om inte syftet är att vänja magen vid vitargo. Ibland även gel, inte för att jag behöver det under träningen, utan för att vänja magen inför en tävling.
* tävlar jag löpning dricker INGET om det inte är halvmarathon eller längre. isåfall tar jag en sportdryck eller vatten vid 14 och en vid 18km kanske.
* Cykel: bara, men alltid, vatten om det är mindre än 5 mil (pendling)
* Cykel, långpass (100km eller mer) eller tävling: vitargo(sportdryck) + bars. ibland gel med koffein för att kicka igång kroppen om det behövs.
* Ironman: ät, drick så mycket du kan utan att magen klappar igenom

> På dessa 3-4 timmarspass märker jag ingen
> skillnad i prestation
> mellan vatten+Resorb kontra sportdryck.

det häger ihop med intensiteten också: lägre intensitet gör att 1) kolhydraterna räcker längre och 2) du kan utnyttja fettet bättre i ditt arbete. Högre (relativ) intensitet gör att kolhydraterna brinner upp (pga hög energiförbrukning och högre ANDEL kolhydrater för energiproduktion).

Det gör att man bonkar efter 2 - max 3 timmar om man inte fyller på med kolhydrater. Förutom att man tvingas ned på lägre effekt så blir man också sömnigare (hjärnan kan inte använda fett, måste ha kolhydrater) och därmed "slöare"

JT skrev:
> Intensiteten på passen har ganska stor betydelse
> för vad man "behöver".

Krångla inte till det nu.

Tillbaka
Topp