Sportdryck för känslig mage?

erolwi

Aktiv medlem
Har en son som alltid haft lite känslig mage. För mycket onyttigt på dagen så har han ofta spytt på kvällen/natten. Inga större problem då vi lärt oss leva med det.

Men han är nu 14 år och tävlar på cykel och skulle på de längre tävlingarna behöva fylla på med energi och han har svårt att dricka klassisk sportdryck (typ enervit) och äta är ju allmänt svårt vid hög intensitet.

Finns det sportdryck som är mildare för magen? Maurten och Umara har jag hört talas om men har dålig koll och de är svårt att hitta i stan för att prova. Har någon något tips?

Lägre koncentration kanske kan vara ett sätt att reducera problemen?

Tyvärr ytterst dimmiga begrepp om sportdryck då min cykling ytterst sällan varit speciellt betjänt av sådant.

Köp vanlig blandsaft typ jordgubb / svart vinbär - säkerställ att det är hederlig rikligt sockrad saft och blanda ut 1 dl med vatten.
Då får du cirka 60g kolhydrater från sackaros som är 50/50 fruktos / glukos.

Det är väldigt billigt och enkelt att testa.

"Riktiga" sportdrycker är i princip samma sak men med mer fancy terminologi och mer eller mindre förbättrande tillsatser.
Många har en hel del citronsyra / liknande i för smakens skull som kan stöka till det.

Du kan också ta vatten, lösa x antal gram strösocker och smaksätta med t.ex. sockerfri saft , tepåse eller vad som helst.

Sen finns ju alternativ som tex äpplejos (utan fruktkött / fibrer då helst).

Jag hade börjat i den änden om ni vet med er att vanlig saft t.ex. inte stökat till det under uppväxten.

Man behöver inte göra det så svårt alltid.

Testa med Vitargo om ni kan få tag på det. Annars är väl hydrogel ala Maurten nästa steg.

Det finns också studier som inte visat någon som helst fördel med hydrogel vs vanlig lösning. Det är dock en fin marknadsföringshistoria och olika lösningar funkar olika på individnivå så därmed inte sagt att Maurten inte är lika bra som något annat - men generellt så är det mer en fråga om individuella smakpreferenser respektive sponsorskap som avgör vad som väljs:)

Personligen gillar jag t.ex. inte alls gelkonsistensen som blir av Maurten och blir snarare illamående av den efter ett par timmar - men det är en smaksak.

Till TS - man kan också prova att göra egna gels med t.ex. lönnsirap eller honung , äpplemos eller liknande lite beroende på vad sonen tål.

Du kan också testa t.ex. att koka vitt ris och köra i en mixer med typ honung/ mango eller nåt annat sött, späd med vatten eller t.ex. äpplemos osv. för mer rinnig konsistens som är lättare att få i sig under aktivitet - men generellt är dryck svårslaget.

Jag tänkte direkt på saft när jag läste frågan, så jag håller med glitch. 'Kör jag själv ofta eller oftast med. I tonåren är dock grupptrycket hårt...

Det finns också studier som inte visat någon som helst fördel med hydrogel vs vanlig lösning. Det är dock en fin marknadsföringshistoria och olika lösningar funkar olika på individnivå så därmed inte sagt att Maurten inte är lika bra som något annat - men generellt så är det mer en fråga om individuella smakpreferenser respektive sponsorskap som avgör vad som väljs:)
Nä jag vet, men en del som har problem med andra drycker tycker att den är kanon.
Sen finns det väl inte så himla många studier på det hela och i dom som är gjorde så är det väl inte så många som har fått problem med magen i någon av grupperna? Här gick det i alla fall både snabbare och gav mindre magproblem med hydrogel:

Nackdelen med enbart saft och grejer är att det blir så sött och äckligt efter ett tag och lätt att man bli illamående. Bättre med en neutral smak som man kan smaksätta lite lätt med valfri koncentrerad saft.

Senast ändrad:
Har en son som alltid haft lite känslig mage. För mycket onyttigt på dagen så har han ofta spytt på kvällen/natten. Inga större problem då vi lärt oss leva med det.

Men han är nu 14 år och tävlar på cykel och skulle på de längre tävlingarna behöva fylla på med energi och han har svårt att dricka klassisk sportdryck (typ enervit) och äta är ju allmänt svårt vid hög intensitet.

Finns det sportdryck som är mildare för magen? Maurten och Umara har jag hört talas om men har dålig koll och de är svårt att hitta i stan för att prova. Har någon något tips?

Åtminstone Umara kan du köpa styckvis på deras hemsida. Jag gjorde nyss det för att testa.

Jag använder mest Vitargo, köpt på XXL, men senast jag var där var det utplockat, men det var precis innan Stockholm maraton, så det kanske var anledningen.

Jag brukar blanda svagare än anvisningarna, tycker att det smakar bättre och blir lättare för magen. (alternativt har en flaska stark sportdryck och en flaska vatten, och tar en klunk av varje)

Åtminstone Umara kan du köpa styckvis på deras hemsida. Jag gjorde nyss det för att testa.

Jag använder mest Vitargo, köpt på XXL, men senast jag var där var det utplockat, men det var precis innan Stockholm maraton, så det kanske var anledningen.

Jag brukar blanda svagare än anvisningarna, tycker att det smakar bättre och blir lättare för magen. (alternativt har en flaska stark sportdryck och en flaska vatten, och tar en klunk av varje)
Blanda svagare än anvisningarna? Kan inte bli mycket energi kvar i den där drycken då. Men håller med om devisen 1+1. Dvs. En flaska sportdryck och en flaska vatten.

Testa Umara-pulver först tycker jag. Väldigt enkelt att ha att göra med. Blanda svinstarkt 200g+/500ml som gel eller blanda normalt som dryck.
Men ja, Maurten är annars populärt just för upplevd mag-snällhet. Men blir ju kostsamt för familjen om ni inte hittar sponsring.

Nä jag vet, men en del som har problem med andra drycker tycker att den är kanon.
Sen finns det väl inte så himla många studier på det hela och i dom som är gjorde så är det väl inte så många som har fått problem med magen i någon av grupperna? Här gick det i alla fall både snabbare och gav mindre magproblem med hydrogel:

Nackdelen med enbart saft och grejer är att det blir så sött och äckligt efter ett tag och lätt att man bli illamående. Bättre med en neutral smak som man kan smaksätta lite lätt med valfri koncentrerad saft.

Som jag skrev, har man problem med andra produkter är det absolut värt att testa Maurten, precis som det är värt att testa t.ex. Umara neutral, eller helt enkelt att blanda maltodextrin och fruktos.
Jag menar inte heller att något är "sämre" med Maurten än annan sportdryck, bara att hydrogellösningen inte "solklart" är överlägsen standardförfarandet av att blanda fruktos / glukos.
Hade det varit så uppenbart mycket bättre hade alla tillverkare gått på det spåret.

Gällande det sötsliskiga så är det återigen personliga preferenser. Neutral smak som Maurten / Umara neutral eller dylikt blir fortfarande sött eftersom det innehåller fruktos som per automatik blir supersött. Blandar man det hyfsat hårt så blir det sött hur man än gör och där tycker återigen jag personligen inte att Maurten blir så mycket godare efter ett par timmar än något annat. I slutändan är det sockervatten hur man än vrider och vänder på det.

Vill man komma undan det sötsliskiga så kan man ju också köra lägre dosering, t.ex. 40-50g maltodextrin som i sig inte smakar nämnvärt och ha någon mild smaksättning. Jag tänker att att en 14-åring kanske inte måste trycka 120g kolhydrater / timme liksom :)

Maurtens gel är inte bara dyr, den känns som att suga i sig en manet också.

Det är lite intressant med uthållighetsidrott faktiskt, som nån ultralöpare uttryckte det så är det mer en "eating competition" än något annat, det är inte helt lätt att få i sig energi på ett sätt som funkar länge under ganska hård intensitet.

Själv förundras jag över hur jobbigt det är att tugga när man springer..

Vet inte om jag är helt snett ute, men Dextros borde väl vara mer skonsamt för magen är Maltodextrin?
Jag har börjar köra 30gr Dextropur och en Resorb / flaska. Om det är bra eller dåligt vet jag däremot inte ?

På tal om Maurten och dålig mage. Har en gel i löparryggan som nödenergi med bäst före 2023-06-30. Inte kan väl den ha blivit dålig.

Vanlig klassisk hemsnickrad vätskeersättning använder jag rätt ofta. Dvs 1 liter vatten, 1/2 tsk salt(jag brukar använda seltin så man även får kalium och magnesium) och sen 2 msk druvsocker. Halva åker ner i en vattenflaska och resten för att svepa när jsg kommer hem. Sen brukar jag i en plastpåse ta med en blandning av russin och saltade jordnötter typ 80/20 ratio. Och sen en camelbak med 8-10 dl vatten. Då kan jag mtb:a 3h intensivt. Blir det längre än så kompletterar jag med typ 1-2 bananer och möjligtvis någon chokladkaka

Vanlig klassisk hemsnickrad vätskeersättning använder jag rätt ofta. Dvs 1 liter vatten, 1/2 tsk salt(jag brukar använda seltin så man även får kalium och magnesium) och sen 2 msk druvsocker. Halva åker ner i en vattenflaska och resten för att svepa när jsg kommer hem. Sen brukar jag i en plastpåse ta med en blandning av russin och saltade jordnötter typ 80/20 ratio. Och sen en camelbak med 8-10 dl vatten. Då kan jag mtb:a 3h intensivt. Blir det längre än så kompletterar jag med typ 1-2 bananer och möjligtvis någon chokladkaka

Har man känslig mage är både ? och ? ganska kassa alternativ då de är rätt krävande att bryta ner.

Har man känslig mage är både ? och ? ganska kassa alternativ då de är rätt krävande att bryta ner.
Omogna bananer, dvs de som finns i butik innehåller stärkelse som magen har svårt att bryta ner. En banan som fått ligga några dagar och har lite svart-bruna fläckar är mogen och dess stärkelse är omvandlad till socker.

Vätternrundan brukar dela ut omogna bananer till deltagarna och de som äter många måste besöka en B-M.

Blåbärssoppa tycker jag själv om men innehåller vanligt socker och inte riktigt en sportdryck som väl ofta är maltodextrin och fruktos.

Kollade innehållsförteckningarna på UMARA:s hemsida och jag förstår inte grejen med att köpa sådant de säljer för tre-fyra gånger priset mot annat med samma innehåll?

Senast ändrad:
Blåbärssoppa.

Kollade innehållsförteckningarna på UMARA:s hemsida och jag förstår inte grejen med att köpa sådant de säljer för tre-fyra gånger priset mot annat med samma innehåll?
Så kan man väl säga om mycket iofs. Jag brukar blanda själv på strösocker eller fruktos och malto. Sen dricker jag inga mängder så är väl inga större pengar att handla av Umara.

Sen är väl även deras pulver extremt billigt jämfört med gels eller bars osv gissar jag?

Jag har också haft problem med magen när jag kört sportdryck. Nu kör jag, som någon nämnde tidigare, vanlig blandsaft. Den ekologiska svartvinbärssaften på glasflaska som säljs på COOP har funkat hur bra som helst även om jag blandat den ganska stark. Jag har kört VR och cykelvasan på den utan problem.

Från en IBS-mage:
*Svarta vinbär innehåller höga mängder fodmaps.
*Mogen banan innehåller mer fodmaps än omogen.

Har hört mycket gott om Mårten, men aldrig testat själv. Umara o Vitargo är testat och fungerar för mig.

Men den tråkiga slutsatsen är väl att strulande magar är väldigt individuella.

Så kan man väl säga om mycket iofs. Jag brukar blanda själv på strösocker eller fruktos och malto. Sen dricker jag inga mängder så är väl inga större pengar att handla av Umara.

Sen är väl även deras pulver extremt billigt jämfört med gels eller bars osv gissar jag?
Det stämmer säkert, enklare att köpa färdigt och använder man inte så mycket har prisskillnaden inte så stor betydelse.

Lyssnade till cykelpodden med Jimmy Rönn och förutom sportdryck körde han med en blandning av kokosfett, matolja och proteinpulver, 50 ml per timme under långloppen. Någon som testat något liknande?

Kanske uppvuxen i Dextrosol-eran när man tyckte det var "nyttigt" med druvsocker?
Men vad är egentligen skillnaden på glukos och maltodextrin? Wikipedia är ganska ytlig och säger bara att maltodextrin är ett samlingsnamn. Vad jag förstått vill man ha fruktos (som tas upp via en omväg i levern) och sedan en kompletterande kolhydratkälla på glukos. Då borde väl druvsocker vara i samma paritet som maltodextrin?

Glukossirap, som en hel del av alla gels är gjorda av kostar typ 40 spänn för 400g. Räcker till motsvarande 20 gelpåsar som kostar ca 600 spänn.

Men vad är egentligen skillnaden på glukos och maltodextrin? Wikipedia är ganska ytlig och säger bara att maltodextrin är ett samlingsnamn. Vad jag förstått vill man ha fruktos (som tas upp via en omväg i levern) och sedan en kompletterande kolhydratkälla på glukos. Då borde väl druvsocker vara i samma paritet som maltodextrin?
Ja bra fråga.

Men det är väl något med att malto är mycket större molekyler och därför blir inte lösningen lika koncentrerad vid samma massa malto som druvsocker. Tror eventuellt det har något med det att göra annars borde det va samma sak som dy säger.

glukos är en monosackarid = ensam sockermolekyl som också heter dextros.

Maltodextrin är en kedja av ett antal glukosmolekyler som i kroppen spjälkas till enskilda glukosmolekyler som sedan absorberas.

Spjälkningen går så snabbt / enkelt att det därför inte är någon större skillnad i hur snabbt kroppen tar upp det ena eller det andra.

Vitsen med fruktos är att man ska kunna oxidera mer än 60 g kolhydrater per timme som generellt anses vara den maximala mängd vi kan tolerera utan att otrevligheter börjar ske.

Fruktos absorberas via en annan transportör och skickas till levern där den omvandlas till glukos som skickas ut igen, eller också exempelvis fett.

I sportnäringssammanhang började man addera fruktos för att kunna ta upp mer kolhydrater under arbete utan bieffekter som magras.

High level nu, sitter med mobilen:)

Så i väldigt många fall räcker det alldeles utmärkt med t.ex. bara maltodextrin och kanske ett intag på 40-60g kolhydrater på passet / timme.

Sponser Competition (Apelsinsmak) har funkat för mig och jag har alla möjliga magproblem. Mild smak och ingen halsbränna-känsla. Vet inte om den säljs i några svenska butiker, jag har alltid beställt på nätet.

Tillbaka
Topp