Sportdryck - vad är bäst utan att paja magen.

bonkad

Ny medlem
Har en liten fundering kring Sportdryck... Många förutom jag har fått magproblem av vissa sportdrycker.

Är det någon som har gjort någon djupare analys i frågan... Kollat innehåll och jämfört...
Finns det kanske någon kemist här som har
Djupkoll...

Är det så att om man har någon annan allergi också blir det värre...Eller är det dåligt för alla bara att vissa har tuffare mage.

Är det kanske citronsyra gjort av svartmögel som åter spelar ett spratt.(E330)

Detta är alltså inte en fråga om vara eller
Inte vara sportdryck vs vatten utan vad som är bäst för uppgiften att tillföra energi och vätska... Vatten löser ju uppgiften att tillföra vätska på ett helt ok sätt... Men nu är det energi som är
Frågan...

... Alla vet ju att läsk är skadligt... Fast argumentet brukar va... Man blir fet och tappar tänderna... Frågan är ju hur mycket bättre sportdryck är då...

Det jag testat är:

CocaCola med avlägsnad kolsyra(droppa i lite salt eller mer socker försvinner CO2)
- Skulle vilja ha argument för att cola är sämre än något annat.

vatten med saft, honung, salt
-bra... Kanske bäst...Smakar ok... För mycket salt kan va lite trist...

redbull
- funkar inte som törstsläckare... Man sover inte på kvällen i så fall...(inte jag iallafall)... Men bonkar man så är detta bra för att komma hem med hedern i behåll

dahlblads
- ganska god... Verkar inte paja magen... Är det bättre än coca cola... Priset äe ju högre än cola.

-enervit och vitargo... Bägge pajar magen...big time.

-vätskeersättning.
Ganska äcklig och har inte direkt någon energi... Bara vatten är väll bättre.

Vad har ni att säga i frågan?

Såg häromveckan någon studie där man testat med vanligt strösocker (och lite mineralsalt) i stället för dyra sportdrycker.
Gruppen som fick vanligt socker presterade något bättre vid cykeltest (glömt hur länge det varade) än gruppen som fick sportdryck.
Så ta nån vanlig blandsaft och släng i lite extra socker.
Det är oftast sockerkoncentrationen i magen som ger problem, samt koffein.

Jo fast det är ju lite praktiskt att ha energi och vättska i samma börk...

Vatten funkar alltid.

Men är Läsk bättre än sportdryck eller tvärt om... Eller är det kanske en marketing fråga.

Det handlar oftast om "för hög intensitet i förhållande till kapacitet" snarare än specifik sportdryck om "magen pajjar".

Senast ändrad:
Luzen sa:
Såg häromveckan någon studie där man testat med vanligt strösocker (och lite mineralsalt) i stället för dyra sportdrycker.
Gruppen som fick vanligt socker presterade något bättre vid cykeltest (glömt hur länge det varade) än gruppen som fick sportdryck.
Så ta nån vanlig blandsaft och släng i lite extra socker.
Det är oftast sockerkoncentrationen i magen som ger problem, samt koffein.

Intressant... Men frågan är ju varför Coca Cola funkar i så fall... Mer socker får man leta efter... Framför allt när man tar blrt kolsyra genom att tillsätta mer socker.

De magproblem jag får är mer bestående... Alltså de sitter kvar länge... Men påverkar inte så mycket under loppen... Så vida inte de är flera lopp efter varandra så
Man startar med kass mage...

Senast ändrad:
eketjall sa:
Det påstås att förhållandet 2:1 mellan glykos och fruktos är optimalt för snabbt energiupptag och ska även vara snällare mot magen än en enskild kolhydratkälla vid maxdos (upp mot 100g kolhydrater/h)

http://umarasports.com/vbs/
http://traningslara.se/mer-kolhydrater-ger-forbattrad-prestation-till-en-grans/

Ja... Det är klart.. 100g/h är en sak...
Coca cola har väll 22g/100ml och med lite vatten i så är man väl under den gränsen...
Och mer punch i den drickan är sportdryck

Jag upplever riktigt bra effekt av Vitargo Electrolyt på långa pass, t ex rendonnélopp på 6-20 timmar. Håller mig pigg och gör så jag inte behöver äta så mycket vilket är jobbigt under hög belastning. Varvar vatten/vitargo i olika flaskor. Sårbarheten är magen som har meddelat missnöje och krav på toabesök vi några enstaka tillfällen. Tror absolut att guckan kan vara hård mot känslig mage.

Skulle jag ha problem med magen skulle jag nog köra på electrolyttabletter i flarrorna och så knapra bars. Ett sätt att få i sig de senare är att klippa ner dem i småbitar för att käka lite men ofta när det går fort. Då ligger de i en liten ramväska.

bonkad sa:
eketjall sa:
Det påstås att förhållandet 2:1 mellan glykos och fruktos är optimalt för snabbt energiupptag och ska även vara snällare mot magen än en enskild kolhydratkälla vid maxdos (upp mot 100g kolhydrater/h)

http://umarasports.com/vbs/
http://traningslara.se/mer-kolhydrater-ger-forbattrad-prestation-till-en-grans/

Ja... Det är klart.. 100g/h är en sak...
Coca cola har väll 22g/100ml och med lite vatten i så är man väl under den gränsen...
Och mer punch i den drickan är sportdryck
100g/h avsåg bara kolhydraterna och sa inget om mängden vätska iofs.
Men 100g i 0,5-1,0l anger Umara som "maxdos" typ.

Fjärdebrunn sa:
Jag upplever riktigt bra effekt av Vitargo Electrolyt på långa pass, t ex rendonnélopp på 6-20 timmar. Håller mig pigg och gör så jag inte behöver äta så mycket vilket är jobbigt under hög belastning. Varvar vatten/vitargo i olika flaskor. Sårbarheten är magen som har meddelat missnöje och krav på toabesök vi några enstaka tillfällen. Tror absolut att guckan kan vara hård mot känslig mage.

Skulle jag ha problem med magen skulle jag nog köra på electrolyttabletter i flarrorna och så knapra bars. Ett sätt att få i sig de senare är att klippa ner dem i småbitar för att käka lite men ofta när det går fort. Då ligger de i en liten ramväska.

Jag har erkänt känslig mage för sportdryck och hade stora problem med det när jag tävlade en gång i tiden. Numera kör jag mef Vitago blandat enligt rekomendation på förpackningen och det fungerar perfekt. Har iofs bara kört med det något 10-tal gånger, men har aldrig bråkat under de passen.

När jag kör sportdryck så börjar jag från början med att dricka sportdryck och dricker det under hela passet i jämn takt. Kortare pass under 90-100 km så kör jag bara vatten.

Vatten och resob brukar jag köra med, runt 2-3 tabletter på en 750 flaska. Anledningen till att du vill ha resorb i är för att lättare kunna ta upp vätskan då den har ungefär samma salthalt som kroppen. Viss resorb smakar räv och andra helt okej, favoriten just nu är ICAs egna med apelsinsmak. Smakar imo mycket bättre än resorbs motsvarighet. Nackdelen är att alla de tabletterna innehåller sötningsmedel, och det är nog en stor del av problemet för känsliga magar.

Intressant att flera gillar Vitargo.. Har aldrig vart med om något som skär ihop kistan så mycket... Och att det sedan sitter i 2-3 dagar...

Men det är ingen som har lite vetenskap om varför sportdryck rockar sockorna av läsk som t.ex CocaCola utan kolsyra.

Jag har använt mig av Umaras produkter i över ett år nu och tycker att de är helt fantastiska.
Så länge jag håller mig runt 100gr/h så får jag aldrig problem med magen samt att smaken aldrig blir för stark. Det går utmärkt att köra på endast sportdryck utan att få ett sug efter vatten som jag kunnat få med andra märken.

Nackdelen med cola är att den innehåller vanligt socker. Vilket betyder att det är 1:1 glukos/fruktos. Det går därför inte att få i sig lika mycket kolhydrater per timme utan att magen krånglar.

Sockersaft funkar finfint. Vill man spexa lite mer kan man ju blanda i både druvsocker och maltodextrin i lösvikt (malto är dock rätt svårlösligt i vatten, så man får jobba på det en stund). Tror man på saltets välgörande effekt, så går det också att dutta i. Skaka och blanda, och drick.

Coop har en sockersaft med päronsmak, som knappt smakar nåt alls. Går med fördel att blanda med Funlight för att få annan smak, så man kan variera sig lite. Min favorit heter Wild Berries.

geologen sa:
Sockersaft funkar finfint. Vill man spexa lite mer kan man ju blanda i både druvsocker och maltodextrin i lösvikt (malto är dock rätt svårlösligt i vatten, så man får jobba på det en stund). Tror man på saltets välgörande effekt, så går det också att dutta i. Skaka och blanda, och drick.

Coop har en sockersaft med päronsmak, som knappt smakar nåt alls. Går med fördel att blanda med Funlight för att få annan smak, så man kan variera sig lite. Min favorit heter Wild Berries.

Har inga som helst problem att lösa upp malto. Jag kör med malto från Star Nutrition (Gymgrossisten) och ett tips är att blanda malton i lite ljummet vatten först. Även Vitargo blandar jag förs med lite ljummet vatten.

bonkad sa:
NLC sa:
JT sa:
Det handlar oftast om "för hög intensitet i förhållande till kapacitet" snarare än specifik sportdryck om "magen pajjar".

+1

Nja... Det är kanske för de som
Får magknip...eller kanske när
Man kör syra-tollernas pass tills man spyr.

Men "syratoleranspass tills man spyr" känns som ett slags pass som knappast kan hålla på någon längre stund. Det verkar klart enklare att vänta med att dricka tills en stund efter en sån holmgång - vid den intensitet som omtalas kan man få problem av vad som helst.

Jeppe_E sa:
Vatten. Möjligen elektrolyt-tabletter. Energi äter man.

+1 Detta är den klart mest praktiska metoden vid längre pass iallafall. Det är väldigt svårt att exakt matcha energi- och vätskebehov i en flaska så risken är uppenbar att man exempelvis behöver dricka pga ansträngning/värme men som bieffekt får för mycket socker i magen med medförljande problem. Alternativt är man tvungen att tömma flaskan för att få i sig energi och blir istället kissnödig.

Stumpy sa:
zirxo sa:
Jag har använt mig av Umaras produkter i över ett år nu och tycker att de är helt fantastiska.

Skriver du det för att du kör för Umara, eller kör du för Umara för att produkterna är så bra?
Jag kör för Umara för att jag tror på deras produkter och företaget. Om jag inte hade trott på produkterna eller tyckt att de var skit så hade jag aldrig börjat tävla för USC. Jag får inte något för att jag tävlar för Umara.

Är ju inget speciellt med Umara.
2:1 glukos / fruktos precis som tex High5

Har fått Umara på någon tävling och som vanligt trodde man ju att den var väldigt blaskigt spädd, men enligt feedback från Umara så var den tom blandad något mer potent än deras standard dosering (som dom iofs menar att man kan dubbla). Mängden kolhydrater motsvarar vid denna dosering andra märken.
Det som slog mig var smaken. Den var allt annat än sötsliskig och kan säkert funka även i dubbel dos om inte magen säger ifrån.
Dock väldigt dyr om man jämför med att man kan få 2kg high5 för under 200kr från wiggle.

Magen blir upprörd pga minskat blodflöde under ansträngning så det är inte enbart sportdrycken som spelar in. Vad man ätit innan och hur hårt man kör spelar också roll.

Sedan finns det ju maxrekommendationer på hur mkt fruktos man skall ha per dag. En 50g max tror jag och det kan man ju lätt hälla i sig på en kvart om man blandar själv.

Tailwind alla dagar i veckan, har inte hört någon som testat den som fått ont i magen och det är enda sportdrycken som inte klibbar igen hela vätskeblåsan i min Camelbak.

eketjall sa:
Är ju inget speciellt med Umara.
2:1 glukos / fruktos precis som tex High5

Har fått Umara på någon tävling och som vanligt trodde man ju att den var väldigt blaskigt spädd, men enligt feedback från Umara så var den tom blandad något mer potent än deras standard dosering (som dom iofs menar att man kan dubbla). Mängden kolhydrater motsvarar vid denna dosering andra märken.
Det som slog mig var smaken. Den var allt annat än sötsliskig och kan säkert funka även i dubbel dos om inte magen säger ifrån.
Dock väldigt dyr om man jämför med att man kan få 2kg high5 för under 200kr från wiggle.
Absolut, High5 ska gå lika bra. Dock inget jag själv provat.
Jag brukar blanda dubbel dos av Umara mot vad de rekommenderar på förpackningen. Alltså 100gr/h, ofta fördelat på 500ml vatten. Smaken är fortfarande mindre sötsliskig än en enkel dos Powerbar som jag använde mig av innan.

ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:

+1 Detta är den klart mest praktiska metoden vid längre pass iallafall. Det är väldigt svårt att exakt matcha energi- och vätskebehov i en flaska så risken är uppenbar att man exempelvis behöver dricka pga ansträngning/värme men som bieffekt får för mycket socker i magen med medförljande problem. Alternativt är man tvungen att tömma flaskan för att få i sig energi och blir istället kissnödig.

Det beror nog på vad man tävlar/tränar för något.
Ett längre cykling där man emellanåt sitter på hjul och softar funkar det kanske.
Men vid högre intensitet kan i alla fall inte jag tugga i mig fast föda.
Då är det flytande som gäller.

Själv har jag kört både Ironman & VR på bara sportdryck & gel (Vitargo)

Mattis sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:

Ett längre cykling där man emellanåt sitter på hjul och softar funkar det kanske.

Det är nog ganska individuellt. Jag har aldrig haft några problem att tugga i mig lite bars under cyklingen på ironman och då har mina splits ändå legat på under 5 timmar. Men jag har oftast haft en flaska sportdryck och en flaska vatten på ironman och 1/2 IM. Det funkar fint.

Som sagt så är det mer kritiskt att hålla isär mat och dryck på längre distanser där behovet av både energi och vätska är betydligt större men det på förhand kan vara svårare att förutse i vilka skeden man har behov av antingen det ena eller det andra. Om det vidare är långt mellan provianteringsmöjligheterna kan det vara verkligt irriterande om ens enda kvarvarande dricka är full av socker.

På VR ligger man väl mest på hjul och softar ;)

ohellstrom sa:
Mattis sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:

Det är nog ganska individuellt. Jag har aldrig haft några problem att tugga i mig lite bars under cyklingen på ironman och då har mina splits ändå legat på under 5 timmar. Men jag har oftast haft en flaska sportdryck och en flaska vatten på ironman och 1/2 IM. Det funkar fint.

Som sagt så är det mer kritiskt att hålla isär mat och dryck på längre distanser där behovet av både energi och vätska är betydligt större men det på förhand kan vara svårare att förutse i vilka skeden man har behov av antingen det ena eller det andra. Om det vidare är långt mellan provianteringsmöjligheterna kan det vara verkligt irriterande om ens enda kvarvarande dricka är full av socker.

På VR ligger man väl mest på hjul och softar ;)

Helt klar olika, cyklar också IM under 5h men finns inte jag kan att äta då.
Däremot var det grymt skönt att han en flaska med bara vatten i ryggfickan efter 6h på VR förra året.
Då började man bli lite trött på sportdryck:)

Tillbaka
Topp