Sportiga glasögon med slipning?

Jag kan se på nära håll utan glasögon men inte med sen jag blev för gammal. Borde inte vara helt unikt.
Klarar inte progressiva men måste väl snart

Senast beställde jag glasögon från UK, men det var innan Brexit. Då var det förmånligast därifrån. Vet inte vad som gäller nu. Jag får kolla upp lite priser runt om i EU. Jag lägger definitivt inte 2400:-/år på glasögon, så abonnemang går nog bort för min del.
Linser är tyvärr svårt för mitt brytningsfel (provat) men tar gärna tips på online-shoppar!

Jag har Oakley ev path med slipade glas.
Dom svetsar i lite tjockare glas i "befintlig" lins så det är inte jättesnyggt.
Köpte från rxprescritionlenses eller liknande i england för ungefär halva svenska priset. Hojta om det är intressant så kan jag leta fram info.
Enkla???

Bilagor

• IMG_8059.webp
    IMG_8059.webp
    53.6 KB · Besök: 24
Jag kör med linser för närsynthet och astigmatism samt läsrutor för åldersförändring i cykelbrillorna. Det ironiska är att utan linserna skulle jag inte behöva läsrutorna.

IMG_1916.webp

Rigel hette de visst. Valde dem pga att de satt bäst, skiter i hur de ser ut då vi alla ser ut som muppar när vi cyklar oavsett. Men en bonus var att de var en av de billigaste bågarna (575kr på rea). Och ytterligare bonus var att de tog mindre än en vecka från beställning tills jag hade dem.
Progressivt slipade för närsynt och brytningsfel: tot 4100kr ink undersökning.

Optiskt är de kanon. Som fotograf kan jag vara kräsen när det kommer till det där. Har inget att klaga på vad gäller skärpa eller kontrast.

Linser kan aldrig korrigera till 100% om man inte råkar ha exakt rätt synfel som de tillverkas i.

Vill ändå tipsa om den lösningen då det blir billigare och för de allra flesta tillräckligt bra för att cykla i. Jag kör med engångslinser som jag fuskar med och använder flera ggr.

Som bonus kan jag välja fritt bland cykelbrillor.

Linser kan aldrig korrigera till 100% om man inte råkar ha exakt rätt synfel som de tillverkas i.

Vill ändå tipsa om den lösningen då det blir billigare och för de allra flesta tillräckligt bra för att cykla i. Jag kör med engångslinser som jag fuskar med och använder flera ggr.

Som bonus kan jag välja fritt bland cykelbrillor.
Yes. Personligen körde jag linser dag som natt i nästan 20 år. Men av olika anledningar så tog jag ett uppehåll och hade glasögon ett par månader. Som nu blivit nästan ett år. Nu är jag för bekväm. Har man en gång vant sig med glasögon så är det svårt att gå tillbaka.

Så för mig var slipade sportbrillor det givna valet. Linser är bara nödlösningen som ligger i handskfacket.

Yes. Personligen körde jag linser dag som natt i nästan 20 år. Men av olika anledningar så tog jag ett uppehåll och hade glasögon ett par månader. Som nu blivit nästan ett år. Nu är jag för bekväm. Har man en gång vant sig med glasögon så är det svårt att gå tillbaka.

Så för mig var slipade sportbrillor det givna valet. Linser är bara nödlösningen som ligger i handskfacket.
För mig är det bara mest praktiskt med linser när jag cyklar. Till vardags använder jag glasögon.

Jag kör linser utan problem elva månader av tolv, men när björkarna härjar som värst, vilket brukar sammanfalla med lite längre breveter, kan det bli rätt jobbigt. 4-6k är dock rätt mycket pengar för att testa om det blir bättre, sämre eller lika illa med slipade solglasögon istället, är det någon som har egna erfarenheter att dela med sig av?

Tillbaka
Topp