sprängskiss torpedo 3 vxl

klas öberg

Ny medlem
skulle serva baknavet idag och följde en beskrivning från happy anno 2006. funkade perfekt att ta isär, men jag följde inte rådet att fota:( Är lite osäker på hur en del saker ska sitta nu, någon som vet var jag kan hitta en sprängskiss? länkarna på happy går till en bild som inte hjälper jättemycket.

en sån här typ: ! obs till ett duomatic nav !
exploded-view-fichtel-sachs-torpedo-duomatic-hub-small.jpg ht=304

Senast redigerad av en moderator:
Finns motsvarande skiss och serviceguide för Sachs 3 vxl med fotbroms? Skisserna ovan saknar helt de två fjädrar som jag har. Råkade göra fixie av min 6-årings gamla Crescent som fungerar som dagispendlare..

Problemet uppstod när den lilla kedjan som drar växelmekanismen gick av. Jag skulle bara öppna navet och kolla om det gick att byta den eftersom högsta växeln nu låg i konstant pga fjädrarna där inne. När jag konstaterat att det där får jag ta en annan dag och skruvade ihop allt sammans så var frihjulet borta och fotbromens fungerade inte. Cykeln var fixiefierad..

Denna är avsliten men är inte huvudproblemet längre:
10911_large.jpg

Senast redigerad av en moderator:
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns motsvarande skiss och serviceguide för
> Sachs 3 vxl med fotbroms?
> Råkade göra fixie av min 6-årings gamla
> Crescent som fungerar som dagispendlare..
>
> Problemet uppstod när den lilla kedjan som drar
> växelmekanismen gick av. Jag skulle bara öppna
> navet och kolla om det gick att byta den eftersom
> högsta växeln nu låg i konstant pga fjädrarna
> där inne. När jag konstaterat att det där får
> jag ta en annan dag och skruvade ihop allt sammans
> så var frihjulet borta och fotbromens fungerade
> inte. Cykeln var fixiefierad..

Låter som du klämt klaffarna på ringdrevet när du monterade navhylsan.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Martin O skrev:
> Låter som du klämt klaffarna på ringdrevet när
> du monterade navhylsan.
>
> //Martin

Återställningsbart eller ej?

andematt skrev:
> Martin O skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter som du klämt klaffarna på ringdrevet
> när
> > du monterade navhylsan.
> >
> > //Martin
>
> Återställningsbart eller ej?

Japp.

Av med navhylsan igen. Det finns två klaffar på ringdrevet och två på bromskonan. Dessa skall kunna röra sig lätt i sina urfrästa gropar. Klaffarna hålls på plats med en tunn fjäderring.

//Martin

andematt skrev:
> Tack Martin. Ska försöka hinna kika på det.
> Måste bara införskaffa lite bra fett när jag
> ändå håller på oxå. Tips?

Smörjskemat är enkelt. Axlar, glidytor och klaffar skall ha olja. Kulringar och kuggar skall ha fett. Bromshylsan skall ha värmebeständigt fett om den är utav stål. De gamla mässingshylsorna skall ha olja, men de börjar bli sällsynta nu. Navhylsan skall ha värmebeständigt fett på bromsbanan och ett tunnt lager fett på hakarna så det inte tickar så förb. högt.

På verksta'n använder jag Shimanos navfett till alt som skall fettas in. Det är värmebeständigt och korrosionshämmande. Din LBS har nog en tub att sälja.

//Martin

Jag bumpar denna tråd. Sram säger att de inte ska tillverka navet längre, så det kanske är bra att spara ner lite info. Torpedo kallas numera för Sram T3. Sturmey kan vara ett alternativ, för de säljer liknande nav.

SRAM Stops Remaining Internal Gear Hub Production. BikeEurope

Film på svenska. Så rengör du navet inuti:
2UDz0e2W4lY]Mekskola[/MEDIA] - Rengöring Sram/Torpedo 3 växlat nav - Film 8

Ladda ner Srams officiella handbok här:
Technical Manual - Internal Gear Hub Systems - 2010 | SRAM

sprängskiss ur handboken:
torpedot3.png

Erik Sandblom sa:
Jag bumpar denna tråd. Sram säger att de inte ska tillverka navet längre, så det kanske är bra att spara ner lite info. Torpedo kallas numera för Sram T3. Sturmey kan vara ett alternativ, för de säljer liknande nav.

Tråkigt, Sachs/Torpedo/Srams 3-växlade är en riktigt bra och slitstark konstruktion med bra steg mellan växlarna. Shimano har helt tagit över, tyvärr är deras treväxlade nav inte bakåtkompatibla, har en klumpig box vid navet istället för kedja och lite märklig stegning mellan växlarna.

Om någon läser tråden för info kan det nämnas att kedjan som används vid växling kan skruvas ur och man behöver alltså inte öppna hela navet för att byta den. Kedjan sitter i en gängad tapp, så det är bara att vrida om själva kedjan och skruva ur den.

Tillbaka
Topp