sprängskiss ?

• Trådstartare Trådstartare rob
  • Start datum Start datum

rob

Medlem
sprängskiss ?
Håller på att fixa till ett gammalt Shimano Exage rapidfirereglage ( 7-delat höger sida ) som sitter på en pendelhoj. Det går att trycka på men växlar inte. Det verkar som jag måste plocka isär det, men rapidfire innehåller en massa !!! delar. Vore bra att ha en sprängskiss. Har sökt ( Shimano, Sheldon Brown, Parktool m.m ) men inte hittat något som kan vara till hjälp.

Har någon nått tips ?

/ Robert

sprängskiss ?
Har du inte hittat den bland shimnos alla sprängskisser som dom har på sin sida så är det nog inte lätt att hitta dom skulle ja tror..=(

sprängskiss ?
Jodå, på Shimanos hemsida finns en hel del sprängskisser. De är tillgängliga från presentationen av respektive pryl. Här är ett exempel: <http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/product/exp_view/ST-EF287T.pdf>. Vet inte om det kan vara till ngn hjälp.

sprängskiss ?
Ett tips, innan du river isär skiten. Prova att spraya in 5-56 eller någon annan tunn olja i reglagen. Hade exakt samma problem med ett par gamla Alivio reglage som inte använts på åratal. De fungerade direkt när de fick lite olja.

/Leo

sprängskiss ?
Leos tips är klokt. Att få ihop ett rapidfirereglage är inte det lättaste. Shimano avråder _bestämt_ från att skruva isär dem.

sprängskiss ?
Skruva isär bara!!
Jag lyckades ha sönder ena mitt XT reglage och eftersom jag är snål så plockade jag isär dem!
Efter att ha slipat fram en ny spets på en arm som gått av funkade den som smort igen!!!

Håll bara reda på i vilken ordning saker och ting ska plockas ihop sedan!
Ett tips är penna och papper för att föra loggbok (jag gör det aldrig men andra säger att det är bra).
Plocka bort en del i taget och försök förstå vad varje liten pryl är till för när du plockar bort den. På så sätt kan man "förstå" hur man ska plocka ihop dem sedan..

sprängskiss ?
Först och främst, tack för alla tips ! Provade Leos förslag men det gick inte. Bestämde mig för att plocka isär reglaget. Det visade sig att en fjäder som skötte en av "spakarna" som man trycker på, hade lite för dålig fjong. Bände ut den lite och plockade ihop reglaget igen. Nu funkar det utmärkt !

/ Robert

sprängskiss ?
Försökte få tag i en sprängskiss till min MX-Pro-03:a, mailade Marzocchi flera gånger utan att få något svar.

En kompis har en Z 2 -99:a tror jag, och i manualen till den finns det en sprängskiss.

Det verkar som Marzocchi slutat att ta med den till de nyare årsmodellerna, snålt tycker jag. Det underlättar ju väldigt mycket när man meckar själv.

Försökte också få tag i en lista med rekommenderade fjädrar till min gaffel men det slutade på samma sätt = inget svar. Man blir så trött !!! Har de en mailservice där man får ställa frågor, tycker jag att de kan svara.

/ Robert

sprängskiss ?
Rob: Vad du kan är att maila Avenix i sverige, de är importörer för Marzocchi. Jag drog iväg ett mail till Marzocchi i Italien och fick svar på svenska - från Avenix! Spana in <http://www.avenix.se>

/Leo

sprängskiss ?
Jodå, har mailat Avenix också, men samma sak hände = inget svar. Beslutade att ta kontakt via telefon. När de fick höra att jag köpt gaffeln från Chainreaction så blev de ytterst motvilliga att svara på några frågor.

Jag kanske tar kontakt med Chainreaction eller den engelska importören i stället.

Har också pratat med några cykelbutiker i Stockholm om sprängskisser, hårdheter på fjädrar och oljenivåer men jag fick svaret : Vi TROR att det skall vara si och så ! Vadå TROR ?, en återförsäljare skall ju ha allt detta på papper om man skall utföra service på gafflarna. Uppbyggnaden skiljer ju sig mellan olika årsmodeller !

Ok ! De kanske inte vill lämna ut sånt till privatpersoner för de tror att man ska mecka sönder något och sen komma tillbaka och få grejorna via garantin. ( Dock inte min egen för den är som sagt köpt utomlands ) .

Men jag är medveten att garantin far all världens väg om jag tar isär gaffeln ! Men den risken är jag villig att ta bara för att få mecka själv !

Det blir nog också ett besök hos Dr Spoke så småningom, hoppas dom har bättre koll !

/ Robert

sprängskiss ?
Ok, jag fick iaf svar på vilken oljenivå det skulle vara i min -03 Z1 Freeride, 50mm från toppen skulle nivån ligga på. Frågade på flera ställen, Marzocchi, CRC och på MTBR. Köpte gaffeln på Chainreaction jag med, fick trots det svar från Avenix men jag nämnde att gaffeln var köpt utomlands.

Gaffelns garanti ska väl inte påverkas om du plockar isär den? Den är inte förseglad på nåt sätt vad jag vet. Olja byter man i en Marzocchi rätt ofta, jag bytte min efter 6 månader själv. Det är inget svårt iaf.

/Leo

Tillbaka
Topp