Jag tror du får börja med att bestämma dig vad du är ute efter av dessa två:
* Mest cykel för pengarna, det gör inget om jag får vänta lite. Eftersom jag beställer den på internet får jag vara beredd att meka själv om något händer. LBS har nödvändigtvis inte reservdelar inne till just min modell så jag kan tänka mig att köpa några extra växelöron.
* Bäst service för pengarna (förutsätter att du har en bra LBS, vilket inte alla har), jag får cykeln direkt när jag betalar. Eftersom jag har köpt den hos min LBS så vet jag att alla reservdelar finns hemma på lager utan att jag behöver vänta när det havererar. Då jag betalat lite extra för cykeln förväntar jag mig att LBS tar hand om små saker som uppföljande service/växeljustering osv.
Om du faller för det första alternativet så är cube bikes / poison bikes / focus bikes alla mycket bra alternativ. Tillverkade i Taiwan, kanske på samma fabriker som crecent och nishiki, merida osv.. vad vet jag? Definitivt samma komponenter. Definitivt billigare / mer godis för pengarna att köpa i sverige okända (fultyska) märken.
Om du inte har någon bra LBS att tillgå inför köpet så hade jag direkt köpt på nätet, ingen idé att göda en cykelhandlare som ändå inte har reservdelarna hemma eller kan ge dig god service och det stöd du behöver inför valet av en ny cykel.
Inför valet av modell finns det några enkla ställningstaganden att göra:
Vilken typ av cykling vill jag göra? Prestandainriktad eller rofylld nöjescykling?
Vilken typ av cyklist är jag? Den ärkefacistiska träningsnarkomanen eller komfortsuktaren?
Vart kommer jag att åka mestadels, vilken terräng är det där? Vilken körstil har jag?
När du väljer modell se då till att de faktorer som är dyrast att förändra verkligen är de du gillar bäst. En broms, pedaler, däck osv. är billiga att byta. Om det är något med ramgeometrin som inte känns bra så är det helt fel cykel. Vad det står på komponenterna är sekundärt känslan i ramen, ty komponenterna är utbytbara och vissa av dem även slitagevara.
Jag tror det är dessa ställningstaganden man får göra. Märket på cykeln spelar mindre roll, det är samspelet mellan dig och cykeln samt underlaget som är det viktiga.
Som någon nämnt ovan är det bra att avsätta budget för ett par sköna skor, kanske en cykeldator, bra verktyg, lite reservdelar osv. som kommer att göra cyklingen otroligt mycket mer trivsam.
Sällan slutar det med en cykel.
Lycka till!
//K