Spricka i Carbon ram?

byggareandy

Ny medlem
Spricka i Carbon ram?
Hej, i helgen efter passet så tvättade jag av cykeln med lite mer omsorg än vanligt i bra ljus. Till min fasa såg jag små sprickbildningar ovanför framgaffeln. Kan det vara att det endast är ett av de yttra lagerna av epoxy/lack som har gett upphov till sprickorna eller är sprickan som syns endast en liten del av en inre spricka i ramen. Tror att garantitiden har gått ut och skulle behöva lite råd och kommentarer hur jag skall ta mig vidare. Självklart bör man ta cykeln till en cykelreperatör men vill gärna veta innan om det är ett problem eller inte.
Följande saker går att observera:
1. Om man tar över sprickan så går det att känna att den finns där.
2. Sprickan vidgar sig inte när jag försöker med ganska mycket kraft luta mig mot cykeln eller trycka framhjulet mot en vägg.
3. Sprickan går inte runt hela ramen, det som syns på bilden är hela sprickan.

/Andreas

Bilagor

• IMG_8973_800x600.jpg
    IMG_8973_800x600.jpg
    77.6 KB · Besök: 436
Spricka i Carbon ram?
Svårt att avköra på en bild.... men

När jag köpte min MTB så började det efter en tid knaka i vevpartiet och såg till min fasa en liknande spricka bakom vevlagret. Tänkte skicka ett argt mail till säljaren men fegade ur =).

4 år har gått sen dess och den knakar och lever apa men än har inte ramen imploderat, jag har dragit slutsatsen att det är sprickor i lacken och inte i själva materialet.

Spricka i Carbon ram?
byggareandy skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, i helgen efter passet så tvättade jag av
> cykeln med lite mer omsorg än vanligt i bra ljus.
> Till min fasa såg jag små sprickbildningar
> ovanför framgaffeln. Kan det vara att det endast
> är ett av de yttra lagerna av epoxy/lack som har
> gett upphov till sprickorna eller är sprickan som
> syns endast en liten del av en inre spricka i
> ramen. Tror att garantitiden har gått ut och
> skulle behöva lite råd och kommentarer hur jag
> skall ta mig vidare. Självklart bör man ta
> cykeln till en cykelreperatör men vill gärna
> veta innan om det är ett problem eller inte.
> Följande saker går att observera:
> 1. Om man tar över sprickan så går det att
> känna att den finns där.
> 2. Sprickan vidgar sig inte när jag försöker
> med ganska mycket kraft luta mig mot cykeln eller
> trycka framhjulet mot en vägg.
> 3. Sprickan går inte runt hela ramen, det som
> syns på bilden är hela sprickan.
>
> /Andreas

Som hundmaten säger, lite svårt att avgöra på en bild. Men. Det där ser ut som ett typexempel på krackelering av lacken.

Spricka i Carbon ram?
En spontan tanke angående ditt test bara. Om du drar i gaffeln istället för att trycka på den så blir det nog mer tydligt, för om du t.ex. står gränsle över cykeln som vanligt och trycker den mot en vägg så trycks bara sprickan ihop.

Jag hade tagit av framhjulet, lagt cykeln uppochner och helt enkelt dragit i gaffeln och kollat noga.

Spricka i Carbon ram?
I och med att det är kolfiber och inte något svårlagat som stål, alu eller titan skulle jag som nämts ovan spänna ut ramen med hjälp av rep, undersöka om det bara är lackerpor. Om det var ramsprickor skulle jag smeta på lite mera kolfinber från biltema.

(för övrigt skulle jag laga även en stål, alu eller titan-ram på samma sätt om jag bedömde det möjligt. Jag har pratat med riktiga kolfiberbyggare och de bar skrattar år oss som är rädda. Håll fettet borta och slarva inte med blandningen bara.

Spricka i Carbon ram?
Tackar för alla tips och kommentarer. Gjorde som beskrevs ovan, tog av hjulet och försökte se om det gick att vidga sprickorna genom att dra med full kraft i gaffeln. Kunde inte se att sprickorna påverkades överhuvudtaget. I samband med detta såg jag även att ramen hade en spricka på undersidan. Tog en bild på den med.

Eftersom jag är tredje ägaren och ramen (LOOK 386i) är några år gammal så tror jag inte det finns några garantier.

Om man skulle vilja täta sprickorna så att det inte kommer in smuts/vatten. Hur går man till väga, är det bara att lägga på lite klarlack? Eller är det någon speciell lack som behövs.

Om man vill förstärka denna del av ramen med epoxy och kolfiber, någon som har ett recept för det? Hittade följande produkter på biltema t.ex.

http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Kolfibervav1/
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi/

/Andreas

Bilagor

• IMG_8978_800x600.jpg
    IMG_8978_800x600.jpg
    42 KB · Besök: 92
Spricka i Carbon ram?
Det är fibrerna som håller ihop ramen och epoxyt som håller ihop fibrerna. Om fibrerna inte rör på sig när du trycker på sprickan kommer inte heller ramen falla isär. Förmodligen är det bara en spricka i yttre epoxylagret.

Spricka i Carbon ram?
Om du vill lägga igen sprickan så ta en spik och dra i sprickan och så kan du ta lite laminatepoxy och lägga i sprickan med samma spik. Klipp ut en lagom stor bit overheadfilm och tejpa ner det hela tight mot ramen så att epoxyn sprids och hålls jämn låt härda och ta bort plastfilmen våtslipa lite med 1200 papper om det behövs polera med jif eller autosol och vaxa så är det klart

Spricka i Carbon ram?
Hittade detta idag när jag såg över cykeln idag(bilden är felvänd och visar området vid sadelstolpen). Är detta något som måste åtgärdas eller något man kan leva med?
Om det är något man kan leva med, finns det ändå något sätt att få bort det tråkiga svarta strecket (estetisk reparation)?

Bilagor

• 20150531_114317.jpg
    20150531_114317.jpg
    30 KB · Besök: 89
Spricka i Carbon ram?
Hej, jag köpte på mig lite epoxy men det blev aldrig tid till att försöka laga sprickan. Cyklar fortfarande på samma cykel, sprickorna har inte blivit större.
/Andreas

Tillbaka
Topp