Spricka i ett Mavic Deetraks nav...

morphine

Medlem
Märkte idag när jag monterade en ny skiva på mitt Mavic Deetraks framhjul att en av skruvarna inte gick att dra åt ordentligt.

Trodde först att jag hade dragit sönder gängorna i skivbromsfästet. När jag tittade lite mer noggrant så såg jag en hårfin spricka ovanför det ena skivbromsfästet. Givetvis är det ju detta som gör att skruven inte kan dras åt utan bara snurrar.

Finns det någon vettig lösning på det här, eller är det nytt nav alt. ett nytt hjul som gäller ( skulle gissa att ett löst nav + montering inte är speciellt mkt billigare än ett helt nytt framhjul ).

Går det att köra på hjulet utan att man riskerar att skivan skulle lämna hjulet och göra en Oddjob?

Bilagor

• deetrack.jpg
    deetrack.jpg
    74.1 KB · Besök: 14
Senast redigerad av en moderator:
Om du inte kan reklamera, så är ju en lösning att borra bort gängorna och använda en längre skruv med mutter på insidan. Inte lika bra, men bättre än lös skruv.

kan man köra med bilhjul som bara sitter med 3 av 4 eller 5 skruvar kan man nog helt säkert köra med bromsskivor som sitter med 5 av 6 skruvar...

Tyvärr finns där ingen garanti kvar på hjulet. Jag är dock väldig nyfiken på hur sprickan kommit till. Hjulet är nämligen inte mkt använt utan har spenderat större delen av sitt liv i källarförådet.

En mutter på insidan har jag svårt att se hur den skulle få plats. Dock så borde ju hjulet sitta hyffsat med resterande skruvar.

Är det någon som vet om det är möjligt att köpa ett löst Mavic Deetraks/Deemax nav och hur mkt det skulle gå lös på?

Strunta i det där o kör på, ingen risk att skivan lossnar om alla andra skruvar sitter fint.

Eller som ovan sagt, borra upp hålet och kör med bult och mutter istället!

Ta fler bilder och kanske några närbilderbilder utan bromsskivan och skicka till Mavic, man vet ju aldrig, kostar ju inget och Mavic kan ju faktiskt bli tacksamma att få feedback.

morphine skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr finns där ingen garanti kvar på hjulet.
> Jag är dock väldig nyfiken på hur sprickan
> kommit till. Hjulet är nämligen inte mkt använt
> utan har spenderat större delen av sitt liv i
> källarförådet.
>
> En mutter på insidan har jag svårt att se hur
> den skulle få plats. Dock så borde ju hjulet
> sitta hyffsat med resterande skruvar.
>
> Är det någon som vet om det är möjligt att
> köpa ett löst Mavic Deetraks/Deemax nav och hur
> mkt det skulle gå lös på?

Letade själv efter Deetraks nav när mitt var gängpaj för ett tag sedan. Fanns inte, lyckades dock laga gängan med helicoli:)

Lycka till med hjulet!

Tack för alla svar.

Bra tanke där 42Hz... ska ta ett par bilder och maila Mavic. Skadar ju aldrig att pröva.

Ska även ta en närmre titt så att sprickan inte forsätter ner.

Såg att ett framhjul inte kostar mer än 1360:- på crc så det handlar ju inte om en förmögenhet. Är dock inte helt imponerad av kvaliten :)

Tillbaka
Topp