Spricka i fälg, omöjlig att laga?

oskark

Medlem
Hallå hej sett att det finns liknande trådar men inte med mitt specifika fall så här kommer en till.

Har på nått sätt fått denna röviga spricka i fälgen
1000016656.webp

Bakhjul i aluminium så svetsa är ju inte att tänka på. Fälgromsar dessutom 😵‍💫

Sett att många rekommenderar byte direkt men är stor vän av att använda allt som går tills det är fysiskt omöjligt så oooom nån ändå har nån idè på möjligt lagning så är det uppskattat 🫠

Det ser ut som att fälgen så att säga är slutbromsad. Då är det end of life och den har gett allt den har att ge. Den kan säkert gå att cykla på en stund till ändå men utan bromsen ikopplad om du vill dra ut på det.
Ah fattar, misstänkte väl det. Kan koppla ur bak tills jag köpt ny. Okej nästa noob fråga hur mäter jag enklast dimensioner utöver 26" för o köp nytt?

Ah fattar, misstänkte väl det. Kan koppla ur bak tills jag köpt ny. Okej nästa noob fråga hur mäter jag enklast dimensioner utöver 26" för o köp nytt?
Måttet du vill ha för att byta fälg med samma ekrar heter ERD. Det står om du har tur på nån klisterlapp. Detta måste stämma för att ekrarna ska passa. Det går att mäta också, men kräver att hjulet monteras ner först.

Innerbredd på fälgen bör också matcha rimligt men är mindre kritiskt, det är mer att däcket blir lite smalare eller bredare.

Eller om du byter hela hjulet är det hjulaxelns mått som avgör.

Måttet du vill ha för att byta fälg med samma ekrar heter ERD. Det står om du har tur på nån klisterlapp. Detta måste stämma för att ekrarna ska passa. Det går att mäta också, men kräver att hjulet monteras ner först.

Innerbredd på fälgen bör också matcha rimligt men är mindre kritiskt, det är mer att däcket blir lite smalare eller bredare.

Eller om du byter hela hjulet är det hjulaxelns mått som avgör.
+1
TS ser ut att köra ganska breda däck, så jag skulle rekommendera att gå upp i fälgbredd också.

Hallå hej sett att det finns liknande trådar men inte med mitt specifika fall så här kommer en till.

Har på nått sätt fått denna röviga spricka i fälgenVisa bilaga 777846

Bakhjul i aluminium så svetsa är ju inte att tänka på. Fälgromsar dessutom 😵‍💫

Sett att många rekommenderar byte direkt men är stor vän av att använda allt som går tills det är fysiskt omöjligt så oooom nån ändå har nån idè på möjligt lagning så är det uppskattat 🫠
Bättre köpa en ny fälg än att laga 👌

åhå, vad betyder det för mitt hjul-/fälginköp :unsure:
Det här fick jag fram genom googla från Sheldown Brown,
"Hyperglide "C"-kropp Icke-kompakt kropp
Om du monterar en kassett med ett 11-tandat kedjehjul på en äldre, icke-kompakt kaross, kommer kassetten inte att vara ordentligt säkrad, och kedjehjulen (förutom 11-tandad) kommer att vara lösa och vingliga.
Det finns två sätt att kringgå detta problem:

• Du kan använda Hyperglide-C-kassetter på konventionella karosser genom att lägga till en 1 mm tjock distans på karossen innan du monterar kassetten. Detta är en standarddistans som vanligtvis används för finjustering av kedjelinjen med konventionella frihjul. Det kan vara nödvändigt att lägga till en distans på höger sida av axeln i vissa tillämpningar, särskilt om du vill byta hjul med andra hjul utan att behöva justera bakväxeln.
  • Alternativt kan du slipa en fas på ändarna av splines på en äldre kaross. Detta tar fem minuter om du har tillgång till en bänkslip. Rengör noggrant efteråt så att metallpartiklar och slipskivspån inte sliter ut lagren.
Observera att om du monterar ett 11-tandat drev på en befintlig kassett som hade ett större överdrev måste du också byta ut Hyperglide-låsringen mot en Hyperglide-C-låsring . Låsringarna som är gjorda för att fungera med 11-tandade drev har en mindre ytterdiameter. Om du använder en större låsring kommer kedjans sidoplattor att slå i kanten på låsringen, och kedjan kommer inte att löpa ordentligt på 11-tandade dreven. (Hyperglide-C-låsringar är kompatibla med 12-tandade drev, men inte alltid med större.)"

Om du verkligen behöver en extra distans får någon expert tala om.

Ett annat alternativ är att scanna av annonsajter, som denna, Tradera eller Blocket. På Tradera kan du få ett begagnat hjul + frakt för 150 kronor och uppåt.
Eller gör ett inlägg i tråden som handlar om cykelprylar som köpes/bytes/skänkes.

Huvva. Hittar knappt nånting när jag söker varesig på google eller på tradera. Hittade nåt nytt hjul för typ 1400 dock men det blir lite mastigt för mig.

Leder mig till slutsatsen att det enda rimliga nog är att köpa en fälg och "bygga nytt" med samma nav och ekrar som på det jag har nu.

Edit: Uääähh inte heller det verkar så enkelt då min nuvarande har 24st hål för ekrar, och det verkar tydligen ovanligt 😩

Exempel på nytt ersättningshjul för fälgbroms för ca 600kr plus frakt.

Edit kl. 20:50 // Justerade länken till pris med svensk 25% moms bara. Samma hjul som tidigare.
Att alla hyperglide hjul från alla butiker passar.

Huvva. Hittar knappt nånting när jag söker varesig på google eller på tradera. Hittade nåt nytt hjul för typ 1400 dock men det blir lite mastigt för mig.

Leder mig till slutsatsen att det enda rimliga nog är att köpa en fälg och "bygga nytt" med samma nav och ekrar som på det jag har nu.
Jag tror du krånglar till det :) Läs vad jag citerat ovan.

Angående att reparera:
Om fälgen är slut-bromsad bör du även kolla kullager och frihjulskroppen. Jag skulle tro att de också är helt slut. Ofta kan ekrarna ha rostat fast i nipplarna med och då behöver de också bytas.

Tråkigt att köpa nytt men du har cyklat långt på den cykeln - förmodligen i alla väder dessutom - och det är alltid något att vara stolt över :)

Det säger en som lagt 2000 på att renovera en rostig gammal budgetcykel köpt för 500kr. Utan att tycka att det är något konstigt.

Jag tror du krånglar till det :) Läs vad jag citerat ovan.

Angående att reparera:
Om fälgen är slut-bromsad bör du även kolla kullager och frihjulskroppen. Jag skulle tro att de också är helt slut. Ofta kan ekrarna ha rostat fast i nipplarna med och då behöver de också bytas.

Tråkigt att köpa nytt men du har cyklat långt på den cykeln - förmodligen i alla väder dessutom - och det är alltid något att vara stolt över :)

Det säger en som lagt 2000 på att renovera en rostig gammal budgetcykel köpt för 500kr. Utan att tycka att det är något konstigt.
Aha men då missförstår jag nog det där från "Sheldon brown" då. Så det hjulet där funkat ändå alltså? Trots att det inte står specat "hyperglide" nånstans? vore ju otroligt skönt 😅

Kassetten passar, ja.
Ser inte någonstans att du skrivit vad det är för axelstandard på ditt nuvarande hjul. Det länkade hjulet har 10x135 mm axel med QR. Det är sannolikt vad din cykel skall ha men kolla upp innan du beställer.

Aha men då missförstår jag nog det där från "Sheldon brown" då. Så det hjulet där funkat ändå alltså? Trots att det inte står specat "hyperglide" nånstans? vore ju otroligt skönt 😅
Det bör fungera. Om jag tolkar Sheldown Brown rätt så kan det finnas en risk att du behäver en distansbricka. Men de kostar 25-30 kronor, så det är inget att oroa sig för.

Angående Tradera, här är ett exempel som kanske passar, https://www.tradera.com/item/343857/682865016/cykelhjul-lite-next.

Men det är lite jobb att hela tiden leta, och i butik så får du hjulet om några dagar. Du får avgöra om du villa spara lite pengar, eller få ett hjul snabbt.

Att köpa en fälg tror jag mindre på. Du måste hitta rätt fälg med rätt ERD. Om du lämnar in hjul + fälg till en cykelverkstad så blir det dyrare än det föreslagna hjulet. Gör du jobbet själv blir det lätt en halv eller en hel dag då det förmodligen är första gången du gör det, och då tar det längre tid.

En annan sak som du bör kolla är navbredden. MTB hjul och landsvägshjul har olika navbredd vad jag vet. Men jag kan ha fel.

Det bör fungera. Om jag tolkar Sheldown Brown rätt så kan det finnas en risk att du behäver en distansbricka. Men de kostar 25-30 kronor, så det är inget att oroa sig för.

Angående Tradera, här är ett exempel som kanske passar, https://www.tradera.com/item/343857/682865016/cykelhjul-lite-next.

Men det är lite jobb att hela tiden leta, och i butik så får du hjulet om några dagar. Du får avgöra om du villa spara lite pengar, eller få ett hjul snabbt.

Att köpa en fälg tror jag mindre på. Du måste hitta rätt fälg med rätt ERD. Om du lämnar in hjul + fälg till en cykelverkstad så blir det dyrare än det föreslagna hjulet. Gör du jobbet själv blir det lätt en halv eller en hel dag då det förmodligen är första gången du gör det, och då tar det längre tid.

En annan sak som du bör kolla är navbredden. MTB hjul och landsvägshjul har olika navbredd vad jag vet. Men jag kan ha fel.
Få landsvägshjul i 26" så rätt safe att hjulet är 135mm/mtb där skulle jag säga

Okej SORRY för alla support-frågor här nu, hittade en annan tråd på ämnet men blev ändå inte riktigt klok iom att butiken jag beställer från är på engelska. Antagligen lite sisådär översatt från tyska också.

Så frågan är alltså vilken jäkla kassettavdragare jag ska köpa för min 9-delade shimano CS-HC(G?)201-9 av dessa https://www.bike-discount.de/en/bik...enance/tools-sprocket?p=1&o=3&n=48&delivery=1

Okej SORRY för alla support-frågor här nu, hittade en annan tråd på ämnet men blev ändå inte riktigt klok iom att butiken jag beställer från är på engelska. Antagligen lite sisådär översatt från tyska också.

Så frågan är alltså vilken jäkla kassettavdragare jag ska köpa för min 9-delade shimano CS-HC(G?)201-9 av dessa https://www.bike-discount.de/en/bik...enance/tools-sprocket?p=1&o=3&n=48&delivery=1
De verktyg du behöver finns på Biltema
Kassettavdragare och kedjepiska.

De verktyg du behöver finns på Biltema
Kassettavdragare och kedjepiska.
Tack för tips men ska ändå beställa hjulet från den sidan så blir enklare o ta alltihop där o slippa åka t biltema också.

Tillbaka
Topp