Spricka i kedjestaget! ?

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
Spricka i kedjestaget! ?
Goddag!

Har precis strippat hojen i syfte att serva/rengöra delar och biffa upp den lite.

Mitt i meckandet får jag tråkigt nog syn på en spricka i höger kedjestag. Den är inte stor (se bilder) och den är inte genomgående vad jag kan se (ska dubbelkolla ikväll), men eftersom cykeln är tänkt att gå lite mer nedför än uppför framöver känns det lite opålitligt....

Garantin gick ut för några månader sen, så rätt taskig timing... men återförsäljaren, Bikemaestro kikar på om det går att hitta ett ersättningsstag, men inget säkert. Har heller ingen aning om hur mycket det kan kosta.

Vad har jag för alternativ?
Går det att stärka upp på något sätt?
Är det någon form av svetsning som gäller?

Jag har sett betydligt värre rambrott, så en viss positiv känsla har jag ändå.

Vad säger expertisen?

Bilagor

• 20211027_204929.jpg
    20211027_204929.jpg
    513.3 KB · Besök: 239
  • 20211027_205301.jpg
    20211027_205301.jpg
    283.7 KB · Besök: 223
  • 20211027_205322.jpg
    20211027_205322.jpg
    303.4 KB · Besök: 218
Spricka i kedjestaget! ?
Det borde vara "komprimerande" krafter där, det är ingen svetsfog, skumt.
Jag skulle gissa att det tyder på fabrikationsfel.
Den där kommer att gå av, om det är en spricka i svingen. Den har redan krypt en lång bit.
Är den anodiserad? Liite suddig bild, svårt att se, då är det nog helt säkert en spricka, är den lackad kan du ha tur.

Spricka i kedjestaget! ?
Jag har sett betydligt värre rambrott, så en viss positiv känsla har jag ändå.
Du kan nog få se ett rambrott på riktigt nära håll snart. Som du säger skulle jag inte lita på det där, och Bikemaestro må ta på sig det, även om garantin gått litet över tiden. ...Såvida du inte kört över hojen med bandlasta'n.

Spricka i kedjestaget! ?
Det borde vara "komprimerande" krafter där, det är ingen svetsfog, skumt.
Jag skulle gissa att det tyder på fabrikationsfel.
Den där kommer att gå av, om det är en spricka i svingen. Den har redan krypt en lång bit.
Är den anodiserad? Liite suddig bild, svårt att se, då är det nog helt säkert en spricka, är den lackad kan du ha tur.
Ja, det är lite skumt.
Hur vet jag om den är anodiserad eller inte? Högst tveksamt att det bara skulle vara lacken. Var svårt att få till riktigt skarpa bilder.

Den går åtminstone inte genom staget just nu...

Spricka i kedjestaget! ?
Du kan nog få se ett rambrott på riktigt nära håll snart. Som du säger skulle jag inte lita på det där, och Bikemaestro må ta på sig det, även om garantin gått litet över tiden. ...Såvida du inte kört över hojen med bandlasta'n.
Ja, den risken är jag inte beredd att ta.
Matthias gör säkert sitt bästa. Bara hoppas på lite tur i oturen.

Spricka i kedjestaget! ?
Det blir nog en hel del drag när cykeln åker över stenar och rötter. Baksvingen på min FS fick en spricka på ungefär samma ställe. Aluminium utmattas för eller senare.
Ok!

Fast 4,5 år och körd relativt snällt en gång i veckan i snitt känns rätt kort tid för en ram tycker jag.

Gick din att svetsa eller kasserade du den?

Spricka i kedjestaget! ?
Har sett tusentals sprickor i min tidigare yrkesutövning och kan med rätt stor säkerhet säga att, ja det där är en spricka. Men det där går absolut att laga, det är inga konstigheter.

Spricka i kedjestaget! ?
Då blir man ju lite nyfiken på hur den bäst lagas! Vad säger du?
Jag hade slipat ur ett dike, borrat hål vid sprickspetsen, sen hade jag svetsat ihop det. Förmodligen hade jag också gjort någon form av lokal förstärkning, t.ex en liten plåt längs ovansidan av den övre flänsen. Hör av dig om du inte får ordning på det så kanske vi kan lösa det där.

Spricka i kedjestaget! ?
Åldras/mattas den alltså oavsett om den används eller inte (typ som med joggingskor)?
Nej, du måste belasta materialet för att det ska utmattas, det sker inte av sig självt. Aluminium utmattas oavsett storlek på belastningarna, det tar bara längre tid vid mindre belastning. Stål har en s.k utmattningsgräns, dvs vid belastning under en viss storlek utmattas det inte.

Spricka i kedjestaget! ?
Ok!

Fast 4,5 år och körd relativt snällt en gång i veckan i snitt känns rätt kort tid för en ram tycker jag.

Gick din att svetsa eller kasserade du den?
Jag köpte en ny baksving. Blev erbjuden svetshjälp här på happy, men kostnaden för en ny baksving var överkomlig.

Spricka i kedjestaget! ?
Jag hade slipat ur ett dike, borrat hål vid sprickspetsen, sen hade jag svetsat ihop det. Förmodligen hade jag också gjort någon form av lokal förstärkning, t.ex en liten plåt längs ovansidan av den övre flänsen. Hör av dig om du inte får ordning på det så kanske vi kan lösa det där.
Tack, det låter bra! Håller tummarna för ett nytt kedjestag i första läget.

Tillbaka
Topp