Spricka i ny MZ AM1

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Spricka i ny MZ AM1
Tjo

Har precis upptäckt till min stora fasa att min nya gaffel har en spricka i ytterbenet! Har inte hunnit montera den ännu eftersom jag inte har någon ram som den passar på.

När jag fick gaffeln (2 veckor sen nu) så hade den lite olja på gaffelbenet men jag tänkte inte mer på det, torkade bort det och lät det vara. Nu har gaffeln stått i min lägenhet i 2 veckor och jag ser att det börjar komma ut en liten "pöl" på sidan av gaffelbenet. Tittar närmare och en mikroskopisk (nästan :P) spricka är i gaffelbenet, ca 5-7mm långt. Helvete!!

Hur fan gör jag nu, eftersom den aldrig är använd tycker jag det inte borde vara några problem men det har ju gått ett tag sedan jag fick den.
Paketet jag fick gaffeln i var hel och jag tror inte att det har uppstått pga dålig posthantering, det måste ju skett på fabrik?!

Gaffeln är köpt av Actionsports.

Tankar å hjälp mottages gärna :D

/ Viktor
am1.jpg ht=455

Senast redigerad av en moderator:
Spricka i ny MZ AM1
2 veckor gammal? Då är det ju lugnt. Om felet funnits från början (uppenbart?) säger KKL att du har två år på dig att reklamera.. Dock kanske det inte är så smart att vänta så länge.

Spricka i ny MZ AM1
Porer i gjutgods uppstår ibland och kan vara svåra att hitta när grejorna provas. Det är inte heller alls säkert att alla gafflar provtrycks så det är inte konstigt att den lämnat fabriken i det skicket. Detta är en grej som är fullt normalt att det kan uppstå i en gjutprocess, men det är väldigt ovanlig.

Spricka i ny MZ AM1
Har inte fått något svar ännu, hur brukar Actionsports vara på att svara på mail? Föredrar dom tyska eller klarar dom engelska? Blir ju lite otålig, hade ju helst viljat ha gaffeln till helgen så man kan ut å cykla en sväng efter allt tentande :-)

Får hoppas det löser sig, annars har jag ingen aning om vart man kan vända sig, någon som vet?

Så här ser gaffeln ut efter nattens oljeläckande, inte mycket men nu ser man ju att det sipprar ut lite i varje fall!

am1232.jpg ht=617

Spricka i ny MZ AM1
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför tar du inte bara och ringer direkt så
> får du svar med en gång?

Om vi ältar det på happy tillräckligt länge kasnke garantitiden går ut?!

Spricka i ny MZ AM1
Kan ju vara så att man inte direkt snackar flytande tyska...

Ska ge det ett försök senare i eftermiddag i varje fall.
Hej å hå

Spricka i ny MZ AM1
Ett postorderföretag som levererar kring hela europa envisas inte med att prata tyska. Och ingen idé att älta det här som Ville säger, ring och gråt ut på bästa skolengelska helt enkelt.

Spricka i ny MZ AM1
Westman, har du aldrig haft med tyskar att göra? Jag vet inte något om Actionsports men särskilt ovanligt att de envisas med att prata tyska är det tyvärr inte :(

Det är ungefär som med visakort, inte ens på mcdonalds är det säkert att du kan betala med ditt visakort i Tyskland (eller Holland, Danmark..), tanka brukar alltid gå som tur är.

Spricka i ny MZ AM1
VH skrev:
> Kan ju vara så att man inte direkt snackar flytande tyska...

Leta fram något talsyntes-program, och översätt med Babelfish (spela upp texten i talsynthen). Löser i alla fall problemet åt ett håll, men sedan är det ju kanske bra om du förstår vad de säger i andra änden... ;-)

Spricka i ny MZ AM1
Jomper : Jorå, hehe. Har snackat en hel del med s-tec inför köpet av min yeti. Visst är det så att en del inte pratar engelska, men då ber dom en snällt vänta och går och hämtar en engelskspråkig kollega.

Hur som helst är det ju rätt fånigt att debattera om det går att ringa istället för att bara prova!

Spricka i ny MZ AM1
Anledning till mailningen först var att jag enkelt kunde skicka med "bildbevis" på't. Nu ska jag slå en pling iaf.

Hej å hå

Spricka i ny MZ AM1
Ringde 7-8 gånger utan nån vidare tur, satt väl ca 20 min sammanlagt i kö, vill ju inte sitta för länge...blir ju dyrt :D

Ska försöka hela dagen igen!

jag tror det var telefonkö, man hinner ju inte fatta allt dom rabblar upp, men det var ju sunkig pausmusik i bakgrunden så :-)

Edit:

Ringe precis och fick tag på dem! Självklart snackar dom inte engelska!!! Försökte få fram att jag skickat ett mail men de visste han inget om verkade det som, han bad mig ringa i morgon igen.

Spricka i ny MZ AM1
Säg bara så här :

Was ist das für eine Kaiserschaisse. Mein gabel fungiert nicht, öl kommt raus. Ich muss eine neue Gabel haben, Garantiefehler.

Om det inte fungerar så upprepa bara massa mumlande om sauer, schwein och scheisse tills de ger sig.

Spricka i ny MZ AM1
Helt otrooooligt. Jag har fått svar!
Dom tröttnade väl på att jag mer eller mindre provade alla varianter för att få svar.

Fick precis detta:

Hello,

we have forwarded your email to the german Marzocchi support.
Marzocchi will check your pictures and will inform how we can handle the problem.
We will inform you when we have news from marzocchi.

best regards

a-sports

Bara att hålla tummarna å vänta nu då :-)

Spricka i ny MZ AM1
Suck, det där ska dom väl kunna hantera smidigare än så. Självklar reklamation när det äd gjutporer genom godset så att det läcker ut olja på sidan av gaffeln.

Spricka i ny MZ AM1
jomper skrev:
> Det är ungefär som med visakort, inte ens på
> mcdonalds är det säkert att du kan betala med
> ditt visakort i Tyskland (eller Holland,
> Danmark..), tanka brukar alltid gå som tur är.

Vi var på väg att bli polisanmälda i tyskland när inget
av våra kort funkade på en mack på en av motorvägarna,
vi hade en halvtimme på oss att hitta en bankomat innan
kassörskan skulle polisanmäla oss...det var intressant...

Spricka i ny MZ AM1
Jadå den är beställd, betalad och på väg, får hoppas att den kommer fram hel bara, blir nog att öppna upp på plats å se till att den e hel. Det blev en Giant Reign!

Synd på gaffeln, hade ja haft tur kunde man provat i helgen, men men.

Spricka i ny MZ AM1
Nu börjar det hända grejjer, fick precis mail från Actionsports om att Marzocchi kommer att ta hand om reklamationen, dock behöver jag ju sända tillbaka gaffeln till Tyskland, vilket jag hade räknat med.

Får väl se om man får en ny gaffel eller vad som händer.

Spricka i ny MZ AM1
VH skrev:
> Får väl se om man får en ny gaffel eller vad
> som händer.

Nånting annat vore ju ett märkligt sätt att hantera situationen. Bara hoppas att det går undan. Finns ju lite mardrömshistorier om reklamationer som dragit ut på tiden.

> Det blev en Giant Reign!

Blir kalas.

/Johan

Spricka i ny MZ AM1
Gah, tyst pontus. Sätt dig å rätta tentor eller nåt.

Edit:

Fick ett mail från Marzocchi också, det var oväntat, på svenska dessutom. Dom brukar ju vara sega som sirap i vanliga fall.

Spricka i ny MZ AM1
Sådär, nu har jag fått en "ny" gaffel tillslut...tysken på marzocchi bytte gaffelbenen mot svarta AM2 ben. Nu när jag väl monterat ihop hela hojjen så märker jag att det kommer en hel del olja som en ring kring innerbenet, får hem å prova lite till men det vore ju trist om packningarna läcker...

Tillbaka
Topp