Spricka i ramen, vad att göra?

afghanjohnny

Ny medlem
Hej. Ett litet knakande ljud har jag hört ett tag från cykeln. Mycket felsökande har jag gjort men inte lyckats hittat källan men tillslut gav det sig till känna. Ett rejält knak och så fanns den plötsligt där. Sprickan.... Efter mycket sväranden så kunde jag bara kostatera att en rejäl spricka uppstått vid svetsen som jag redan kollat på många gånger...

Så, vad att göra? Är det bara att kasta min Zaskar ram eller går detta att svetsa tro? Någon som vet en bla alu-svetsare i Göteborgs-trakten?

//Johnny

Bilagor

• DSC02562 (Medium).JPG
    DSC02562 (Medium).JPG
    55.7 KB · Besök: 31
Vad jag kan utröna av internetsökningar verkar jag ej vara den första av Zaskar-ägare som råkat ut för detta... Dock den första som sett det innan man ligger på backen och undrar vad fan hände...

en bieffekt av sadelstagens placering. att svetsa den skjuter bara upp det oundvikliga en gång till. Det är ett klockrent dragbrott i svetskanten så det är iaf inget tillverkningsfel, utan "bara" ett designfel.

och ytterligare ett tecken att det är dax att gå ner i vikt lite ;)... Jaja, livet skall tas med en klackspark ibland. Glad är jag att jag inte gränslade bigbetty med röven pga ett totalhaveri...

Senast redigerad av en moderator:
afghanjohnny skrev:
-------------------------------------------------------
>.... Efter mycket
> sväranden så kunde jag bara konstatera att en
> rejäl spricka uppstått vid svetsen som jag redan
> kollat på många gånger...
>
> Så, vad att göra?

Jag är rätt nyfiken på om det skulle gå att få stil på en sprucken ram genom att linda kolfiberremsor+epoxi ungefär som ett bandage över/runt sprickan.

Tyvärr är Gbg lite för långt från mina trakter, men du får gärna överta experimentet om du vill.

Finns det någon i Sthlm som kan tänka sig att upplåta/donera en ram för lite experimentell kolfibersvepning så får ni gärna höra av er...

Tillbaka
Topp