Spricka i ramen vågar man köra vättern?

mikaolsson

Ny medlem
Jag har en spricka (1,5 cm) i min ett år + två månader gamla cresent exa ram, vågar man köra Vättern?
Det syns på bilden om man kollar noga.
Är det någon som har erfarenhet av hur Cresent hanterar ramprickor?

Tacksam för hjälp!!

Bilagor

• IMG_5573.JPG
    IMG_5573.JPG
    29.8 KB · Besök: 18
Senast redigerad av en moderator:
Försök använda autofokusen i din kamera nästa gång så kanske man ser något.

Är du säker på att det är en spricka? Det jag eventuellt anar verkar mest vara en repa i lacken. För visst är de två tydliga linjerna vajrar?

Hur noga ska man kolla? Jag ser bara två wirar och möjligen ett suddigt streck mitt på ramröret.
Bättre bild så ska du få se på bättre svar.
Men om det är där strecket är så verkar det som om du slagit i ramen i ngt, eller? Väldigt ovanligt att sprickor uppkommer mitt på ramrör utan yttre påverkan.
Du är säker på att det inte är en spricka i lacken bara?

Den är nog lika mjuk eller hård som resten av röret. Om det "bara" är en spricka i lacken, är det inget man kan förvänta sig att cresent tar eller?

Då kan du nog köra med den.
Kolla med butiken du köpte den i. Men med tanke på att den är över ett år gammal så skulle jag inte hoppas för mycket.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Då kan du nog köra med den.
> Kolla med butiken du köpte den i. Men med tanke
> på att den är över ett år gammal så skulle
> jag inte hoppas för mycket.

Finns det inte nån såndäringa konsumenträtt som ger en två år på i princip allt? Nån sån rekomendation från konsumentverket?

//Erik

Du har 3 års reklamationsrätt på ursprungsfel. Alla fel inom de första 6 månaderna klassas som ursprungsfel.

frågan är väl hur srickan har uppkommit, om det är en spricka....( är det inte bara en repa?)

Jag tror att det sitter i lacken eller yttersta lagret. Knäpper det eller knastrar det när du trycker på "skadan" ?

Markera med en vattenfast penna var sprickan börjar resp. slutar och håll koll på den.

(jag hade nog kört och varit glad.)

Här ser man tydligt varför man inte ska tvätta sin cykel! Tänk vad mycket ångest som kunde sparats om den där lackskadan inte upptäckts! :)

clnr skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla fel inom de första 6 månaderna klassas som
> ursprungsfel.

Mnjae, de presumeras vara ursprungsfel.

Det är mycket större sannolikhet att du kraschar på VR pga något helt annat. En klen tröst förstås, men det är bara olika risker med olika sannolikhet. Personligen så hade jag inte varit det minsta orolig.

Om man vänder allt på ända och frågar sig
- Vågar jag köra Vättern på en helt ny, dock hårt otestad ram - vad blir svaret då?

Tillbaka
Topp