Spricka i syncros top cap - många frågor och en stor oro

Kruwgah

Aktiv medlem
Hej

Gick igenom hela cykeln idag inför morgondagens race. Efterdrog lite här o var osv.

Tyckte mig känna ett minimalt glapp i styrlagren och tänkte jag kollar så top cap skruven sitter, sätter momentnyckel på 2nm och den kan dras åt lite, kollar igen så det blev 2nm och då hör jag ett litet knak, vet inte vart det kommer ifrån men när jag tittar så ser jag en spricka i topcapen där skruven sitter. Skruvar upp den och ner till 2nm igen.

Vet inte om sprickan var där tidigare eller om den uppkom nu eller förvärrades av att jag drog eventuellt mer än 2nm.

Kan något annat ha skadats?

Vet någon vart jag kan köpa en ny top cap garmin mount? (Scott spark rc 900 wc 2019, fracer ic sl styre/stam).

Är det någon fara med racet imorgon?

Vad är det värsta som kan hända om sprickan ”sprider sig” och hela copcapen går sönder mitt under racet?

Bilagor

• IMG_6495.jpeg
    IMG_6495.jpeg
    197.9 KB · Besök: 145
Vad är det värsta som kan hända om sprickan ”sprider sig” och hela copcapen går sönder mitt under racet?
Egentligen inget, det är klämskruvarna som håller styrstammen på plats. Topcappen behövs för att ställa lagrens förspänning men efter att styrstammen är åtragen kan man egentligen plocka bort den.

Lossade du styrstammen innan du spände topcap?

Förövrigt händer inget. Styrstammen håller fast skiten. Topcapen använder du bara för lagerspänning. Men det förutsätter ju att du lossar styrstammen först.

Lossade du styrstammen innan du spände topcap?

Förövrigt händer inget. Styrstammen håller fast skiten. Topcapen använder du bara för lagerspänning. Men det förutsätter ju att du lossar styrstammen först.
Nej drog bara åt lite, men kände inget glapp så antar att allt är ok?

Det är nog därför du spräckte den dock.
Så kan det vara :(

Nu letar jag febrilt efter en ny men fasen inte lätt o hitta en som passar, syncros har ju en drös olika styre/stam kombos, mitt är från 2019, ic sl tror jag

Edit: märkligt att den bara tål 2nm ändå, är ju minimalt

Så kan det vara :(

Nu letar jag febrilt efter en ny men fasen inte lätt o hitta en som passar, syncros har ju en drös olika styre/stam kombos, mitt är från 2019, ic sl tror jag

Edit: märkligt att den bara tål 2nm ändå, är ju minimalt
Du ska ju bara använda den där till förspänning, inte försöka dra så glappet försvinner i styrlagret, för då MÅSTE du tyvärr lossa skrivarna på styrstammen så att säga. Handhavandefel deluxe, men du har tur att det mest är kosmetiska förändringar just nu. :) det kunde varit värre ?

Du ska ju bara använda den där till förspänning, inte försöka dra så glappet försvinner i styrlagret, för då MÅSTE du tyvärr lossa skrivarna på styrstammen så att säga. Handhavandefel deluxe, men du har tur att det mest är kosmetiska förändringar just nu. :) det kunde varit värre ?
Ja givetvis är det så, bara blev av farten när jag Efterdrog allt och tyckte mig känna ett glapp, bara blev så och jag vet ju såklart att man inte ska göra så ?

Men att den är så klen då, 2nm

Tillbaka
Topp