Spricka?

Spricka?
Hej forummedlemmar. Vet någon här hur man tar reda på hur omfattande en skada är? Köpte en begagnad cykel igår. En landsvägscykel Bianchi, kolfiberram. När jag väl kom hem och inspekterade ser jag denna spricka i ramen vid växelörat. Skräcken är ju förstås att det är en spricka i själva ramen. Skulle också kunna vara lacken som spruckit av någon form av belastning. Hur tar man reda på det? Jag gillar cykeln och vill gärna behålla den, men naturligtvis inte om den håller på att gå av. I så fall vill jag försöka inleda en dialog med säljaren om att få reklamera. Går det att undersöka vidare eller finns det någon som kan göra en sådan undersökning? Jag bor i Malmö, Kan någon här rekommendera en "expert" i området? Tack på förhand MVH//Erik
skada ram.jpg

Spricka?
Även om dropouten i sig är av kolfiber är det väl ändå en skarv där?
Jag vet inte. Det är en sån där "team Rynkeby" från 2016. Enligt deras produktvideo "the whole frame is done in one, there are no assembling in the joints". Kanske är det undantaget dropouten. Jag är lite nybörjare på det här och inte helt bekant med alla begrepp. Oavsett vad så oroar sprickan mig och det känns besvärande att inte kunna ta reda på hur omfattande skadan är. Jag önskar ju förstås att det bara är en spricka i lacken, men det ser oroväckande ut.

Spricka?
Dropouten är med stor säkerhet av alu. Titta på insidan av dropouten där den möter navet. Du ser oftast alu där. Kolfiberdropouts ser lite annorlunda ut.

Aprickor i fogarna är vanligt. Kan bero på temp skillnader pga sol eller höga temp.
Limmet där dropouten fogas mot kolfiberrören kan släppa med tiden men då ser du ett större mellanrum än ett par hårfina sprickor.

Summa summarum. Kör och håll koll.

Spricka?
Dropouten är med stor säkerhet av alu. Titta på insidan av dropouten där den möter navet. Du ser oftast alu där. Kolfiberdropouts ser lite annorlunda ut.

Aprickor i fogarna är vanligt. Kan bero på temp skillnader pga sol eller höga temp.
Limmet där dropouten fogas mot kolfiberrören kan släppa med tiden men då ser du ett större mellanrum än ett par hårfina sprickor.

Summa summarum. Kör och håll koll.
Du verkar kunna det här. Det du säger är att den här lilla lacksprickan kan uppstå vid en fog på grund av små rörelser som sannolikt inte beror på större skador i konstruktionen. Jag bör hålla koll på det så att det inte ser värre ut, men antagligen är det bara att köra på? Har jag uppfattat rätt? Det är väl så säker man kan bli antar jag. Tack för ditt svar.

Spricka?
Kid1000 är Happys kolfiber-husgud. Lita på honom.
Jag vill minnas att jag läst ett smart tips för att hålla koll på sprickor, aldrig provat själv iofs, men måla över sprickan med något lämpligt. Kan det varit tex nagellack som föreslogs? Om och när det dyker upp nya sprickor kan det vara till hjälp vid diagnos. Man måste också värdera risken att fortsätta cykla med misstänkt spricka. Styre, gaffel, det vågar inte jag. Runt bb, kedjestag, dropouts, ja det skulle jag våga chansa med om man håller koll.

Spricka?
Kid1000 är Happys kolfiber-husgud. Lita på honom.
Jag vill minnas att jag läst ett smart tips för att hålla koll på sprickor, aldrig provat själv iofs, men måla över sprickan med något lämpligt. Kan det varit tex nagellack som föreslogs? Om och när det dyker upp nya sprickor kan det vara till hjälp vid diagnos. Man måste också värdera risken att fortsätta cykla med misstänkt spricka. Styre, gaffel, det vågar inte jag. Runt bb, kedjestag, dropouts, ja det skulle jag våga chansa med om man håller koll.
Så dumt att jag inte såg detta innan jag köpte den igår bara. Jag tycker sånt här är värt avslag på priset. Svårt att argumentera för nu bara. Men hörni, tack för all hjälp. Detta känns ändå lovande och som att jag kan behålla cykeln och börja använda den.

Spricka?
Så dumt att jag inte såg detta innan jag köpte den igår bara. Jag tycker sånt här är värt avslag på priset. Svårt att argumentera för nu bara. Men hörni, tack för all hjälp. Detta känns ändå lovande och som att jag kan behålla cykeln och börja använda den.
Förstår att det känns surt! Kontakta säljaren och lägg fram problemet på ett ödmjukt vis?
[Detta är dock inte Happy-standard nu för tiden, utan nu ska man skylla sig själv, skämmas för att man är dum i huvudet, och därefter hånas i tre sidor på Happy om man varit korkad nog att be om råd i frågan. Så lös detta utan att be om mer hjälp här, och hoppas att vissa admin och användare missat detta...]

Spricka?
Jag vill minnas att jag läst ett smart tips för att hålla koll på sprickor, aldrig provat själv iofs, men måla över sprickan med något lämpligt. Kan det varit tex nagellack som föreslogs?
Kan ha varit jag som tipsat om detta någon gång. Det i alla fall är ett ytterst effektivt sätt att se om det rör sig. :giggle:

För att hålla koll i allmänhet på en spricka kan ett foto från samma vinkel/avstånd och i samma ljus lite då och då vara ganska avslöjande också. Ser man start och slut på sprickan kan man försöka märka upp detta med små streck invid så man ser om/när den växer.

Spricka?
Jag skulle inte gissa på skarv. Hela ramen är i kolfiber. Dessutom borde en skarv vara rät och även återfinnas på andra sidan vilket den inte gör. Jag syftar alltså på märket ovanför växelörats fäste, runt det övre staget.
Kan inte på rak arm komma på någon ram där allt, verkligen allt, görs i en del. En racerram brukar som bäst var 3-4 delar. Sen finns det säkert något undantag. Men kan inte på rak arm komma på nån. Och de brukar vara klart dyrare än Rinkebyhojarna då.
Oavsett har du fått ett bra svar av kid1000

Tillbaka
Topp