Sprickor i baksving Occam?

radarminnet

Aktiv medlem
Upptäckte just dessa små sprickor i baksvingen på min Occam (kolfiber). Går det att avgöra om det bara är lacken som spruckit, eller om det är allvarligare än så? Jag känner inget med nageln när jag drar över sprickorna, så de är väldigt fina.

F3241AAC-F802-4280-98C4-DC375CAAB315.jpeg

ACEB2E2F-FEC2-4541-BB95-F7A48E76A389.jpeg

AX3L

Aktiv medlem
Nej inte på nåt vettigt sätt. Markera slutet på sprickan och se om den fortplantar sig. Men har du köpt den går det nog på garanti :)

Makten

Aktiv medlem
Lite märkligt om kolfiber skulle spricka sådär. Å andra sidan måtte det flexa ganska ordentligt om lacken ska spricka antar jag. Det är inte möjligen så att änden med bryggan på svingen är av alu, limmad mot kolfiberrör längre bak och överlackat? Då hade man kunnat tänka sig att alun har spruckit. 😱

radarminnet

Aktiv medlem
Lite märkligt om kolfiber skulle spricka sådär. Å andra sidan måtte det flexa ganska ordentligt om lacken ska spricka antar jag. Det är inte möjligen så att änden med bryggan på svingen är av alu, limmad mot kolfiberrör längre bak och överlackat? Då hade man kunnat tänka sig att alun har spruckit. 😱
Håller med om att det är märkligt. När jag kollar på det nu tänker jag att det möjligen skulle kunna ha kommit in något i kläm (pinne eller sten?) mellan tvärstaget på kedjestagen och sadelröret när fjädringen komprimerats, och sen liksom hamnar i spänn där i mellan. Men det känns sjukt osannolikt. Och det borde också finnas märken på sadelröret efter det.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag tror inte det är aluminium där, det ser ut som kolfiber i hålet där svingen är skruvad.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kontakta stället du köpt den ifrån. Gör det per mail och skicka med bilder, så det finns dokumenterat att du frågat dem, ifall de skulle avfärda det där och det sedan spricker upp. Du kan även testa att kontakta orbea direkt och se vad de säger, men själva formella reklamationen skall ske genom inköpsstället.

sterud

Aktiv medlem
Det där ser helt klart ut som sprickor.
Fick precis såna, knappt synliga, på min ram. Den byttes utan knot även om det tog tid att få fram en ny.
Ett annat märke dock.

//Stefan

AX3L

Aktiv medlem
Det finns ju egentligen bara ett sätt att ta reda på det vad jag vet, och det är med förstörande provning. Visst, det finns ju ultraljudstekniker osv så känner du en flygingenjör kanske den kan svara. Men med det sagt så ska du givetvis åberopa garanti. Om inte annat för andrahandsvärdet. Annars skulle jag spontant inte ha några betänkligheter med att köra vidare även om den skulle spricka mer där. En ganska liten del som säkert går att köpa ny, och goda möjligheter att överleva ett totalhaveri.

NickPick

Aktiv medlem
Jag förstår tvivletu, för orbea har väl blivit känd för dålig lack? Som sagt, dokumentera och maila till inköpsställe så finns det ju dokumenterat, om det blir värre.

radarminnet

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Jag har mailat butiken med bilder och önskemål om reklamation. Får se vad de säger, men det vore ju schysst att kunna cykla vidare i väntan på nya delar.

skier

Aktiv medlem
När min orbea oiz sprack kontaktade jag först Orbea som hänvisade mig till dåvarande generalagenten för Sverige (DInbike var det då), jag visade upp sprickan först och sen fick jag komma in igen och fick ramen utbytt en vecka senare, så för mig gick det väldigt fort, men det beror förstås på om Orbea har just den ramen i lager eller inte.

Sernevi

Aktiv medlem
Hoppsan, denna tråden hade jag missat..
Sågar de isär svingen då för att se om det faktiskt var sprickor i kolfibern eller bara i lacken? Känns som en bra indikator för oss andra att ha koll på om det nu var materialet som gått..

radarminnet

Aktiv medlem
Hoppsan, denna tråden hade jag missat..
Sågar de isär svingen då för att se om det faktiskt var sprickor i kolfibern eller bara i lacken? Känns som en bra indikator för oss andra att ha koll på om det nu var materialet som gått..
Jag vet inte, jag såg aldrig svingen efter att de bytt ut den. Har ingen aning om vad de gjorde med den faktiskt. Jag skulle gissa att det bara var sprickor i lacken, men vem vet...

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Man skickar tillbaka delarna till Spanien :)
Ja, jag funderade på om det är så de gör? Det är väl om Orbea anser att det är värt besväret. Tänkte annars att de kan ha någon rutin där de låter en verkstad/butik på plats undersöka den enligt instruktion och sen visa upp att den är förstörd.

Mback72

Aktiv medlem
Ja, jag funderade på om det är så de gör? Det är väl om Orbea anser att det är värt besväret. Tänkte annars att de kan ha någon rutin där de låter en verkstad/butik på plats undersöka den enligt instruktion och sen visa upp att den är förstörd.
Iofs Trek, men när min racer fick ny ram på garanti var min LBS (Cykloteket) tvungna att såga sönder ramen och skicka bildbevis till Trek innan jag fick den nya ramen. Tror inte de brydde sig om att kontrollera om sprickan var i lacken eller djupare. Skadan var ungefär i TS kaliber.

radarminnet

Aktiv medlem
Iofs Trek, men när min racer fick ny ram på garanti var min LBS (Cykloteket) tvungna att såga sönder ramen och skicka bildbevis till Trek innan jag fick den nya ramen. Tror inte de brydde sig om att kontrollera om sprickan var i lacken eller djupare. Skadan var ungefär i TS kaliber.
OK, så funkade det inte här, de skickade svingen i förväg. Jag cyklade vidare på cykeln tills svingen kommit.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer