Sprickor i fälgarna

AndreasVH

Aktiv medlem
Sprickor i fälgarna
Jag har några sprickor i mina Shimano WH-R600. Går det att köra med, eller kommer det bli värre? Går det att fulfixa på något sätt? Tänkte i så fall ha dem på en hoj som väl mest kommer gå som sommarpendlare och kanske några lugnare landsvägsturer. Annars får det bli en uppsättning R500 för 800 spänn...

Tror det är två sprickor i ena fälgen och en i andra.

Sprickor i fälgarna
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur långt har dom gått?

Vet faktiskt inte. Hjulen är väl från 2009ish och jag köpte dem beggade, men måttligt använda 2012. Sen har väl jag kört ett par hundra landsvägsmil. Kan väl tycka att de borde hålla bättre...

Sprickor i fälgarna
Trist, men är det slut så är det. Köper du nya hjul så kan du ju ha naven som reservdel. Lager och body går ju då och då så är det friskt så kommer de jy till någon nytta.

Sprickor i fälgarna
Bengt-re skrev:
> Trist, men är det slut så är det. Köper du nya
> hjul så kan du ju ha naven som reservdel. Lager
> och body går ju då och då så är det friskt
> så kommer de jy till någon nytta.

På MTB och vinterpendlare förstår jag om lager, body och fälgar kan slitas ut efter ett antal års flitigt användande men på landsväg?
På alla år sedan mitten av 90-talet har jag kört av en enda eker och fått byta kulor och konor i ett framhjulslager (efter att ha dragit lagret allt för hårt) i övrigt inga andra problem än riktning av fälgar och infattning av nav.
Nu har jag i.o.f.s ett antal hjul i min samling men är av uppfattningen att hyfsat dyra landsvägshjul håller nästan hur länge som helst såvida man inte kraschar dem o det grövsta.

Senast ändrad:
Sprickor i fälgarna
Allt ger sig förr eller senare. Bara att gilla läget och håva fram lädret även när det känns surt. fälgarna ÄR slut. varför? Vette fan, men bytas måste de för annars så behöver du snart nya tänder istället för nya hjul...

Sprickor i fälgarna
Bengt-re skrev:
> Allt ger sig förr eller senare. Bara att gilla
> läget och håva fram lädret även när det
> känns surt. fälgarna ÄR slut. varför? Vette
> fan, men bytas måste de för annars så behöver
> du snart nya tänder istället för nya hjul...

....och nya kulor! Fast inte i lagret.

Sprickor i fälgarna
Bengt-re skrev:
> Allt ger sig förr eller senare. Bara att gilla
> läget och håva fram lädret även när det
> känns surt. fälgarna ÄR slut. varför? Vette
> fan, men bytas måste de för annars så behöver
> du snart nya tänder istället för nya hjul...

Antingen är dom misshandlade eller helt enkel av en dålig kvalitet.
Bra hjul håller för normalt användande.

Sprickor i fälgarna
a.svensson skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Allt ger sig förr eller senare. Bara att gilla
> > läget och håva fram lädret även när det
> > känns surt. fälgarna ÄR slut. varför? Vette
> > fan, men bytas måste de för annars så
> behöver
> > du snart nya tänder istället för nya hjul...
>
>
> Antingen är dom misshandlade eller helt enkel av
> en dålig kvalitet.
> Bra hjul håller för normalt användande.

Jag dödar själv hjul, men i mitt fall beror det på misshandel. 86 kg stolle som försöker köra fort på mtb spår och dåliga grusvägar med cross gör att hjulen ger sig snabbt. Kör man bara asfalt och med skivbromsar så borde hjulen hålla minst 500, men mer troligt över 1000 mil.

Sprickor i fälgarna
Då måste du ha bra dåliga hjul. Jag väger 95 pannor och har kört säkert 1000 mil på mina hjul, blandat asfalt, mycket grusväg, en hel del stig. En del av det hela har varit med varierande touringpackning, även på stig. Vanliga Mavic OpenPro-fälgar, de har inga som helst spår av misshandel.

Sprickor i fälgarna
jomper skrev:
> Då måste du ha bra dåliga hjul. Jag väger 95
> pannor och har kört säkert 1000 mil på mina
> hjul, blandat asfalt, mycket grusväg, en hel del
> stig. En del av det hela har varit med varierande
> touringpackning, även på stig. Vanliga Mavic
> OpenPro-fälgar, de har inga som helst spår av
> misshandel.

Får genomslagsskador på fälgarna, mosar bromsskivor och så, men visst - kör hyggligt billiga hjul så kanske det som är problemet?! Kör sönder lager på framhjul och bodysar på bakhjulen. Kör sönder framgafflar också iofs så är nog mer fel på min körstil än prylarna kanske...

Högre tryck i framhjulet skulle minska skadorna på framhjulet, men det blir ont om grepp och ont i handlederna i längden med stenhårda däck...

Tillbaka
Topp