sprickor i hjälmen

sthlm

Ny medlem
sprickor i hjälmen
ja märkte prisis att ja hade ett antal sprickor i hjälmen och undrar ifall ja bör fixa en ny.
hur som helst så har jag en bell delirium och bak på hjälmen prisis ovanför nackspännet har frigoliten spruckit, och sen vid ena sidan av hjälmen vid tinningen så har nästan sprickan gått igenom.

så bör ja fixa en ny hjälm eller klarar den här en smäll eller 2 till?

tack å hej

sprickor i hjälmen
Jag har för mig att det brukar inte rekomenderas att använda hjälmar som har även en liten buckla eller spricka. Så jag skulle antagligen säga att det är bara och kasta.

sprickor i hjälmen
sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> ja märkte prisis att ja hade ett antal sprickor i
> hjälmen och undrar ifall ja bör fixa en ny.
> hur som helst så har jag en bell delirium och bak
> på hjälmen prisis ovanför nackspännet har
> frigoliten spruckit, och sen vid ena sidan av
> hjälmen vid tinningen så har nästan sprickan
> gått igenom.
>
> så bör ja fixa en ny hjälm eller klarar den
> här en smäll eller 2 till?
>
> tack å hej

NEJ den ska bytas omgående då den i sitt nuvarande skick inte ger Dig det minsta skydd, vill minnas att Bell har ett utbytessystem så att Du får rabatt på en ny Bell om Du lämnar in den gamla men kolla det med handlaren!!

Cykelhjälmar är förbrukningsvara, en smäll som Du känner genom hjälmen så är den körd och ska utan undantag bytas, sen är dem också färskvara max 5 år på en hjälm sen börjar materialet tappa prestanda och skyddverkan kan inte garanteras och då ska den så klart också bytas.

Bosse

sprickor i hjälmen
Yes, instämmer. Har den en spricka är det tyvärr ingen hjälm längre eftersom den inte skyddar lika bra alls.

Det är alltså mycket viktigt att du kasserar den och köper en fräsch. Själv ska jag köpa en ny för att min blivit för gammal, den börjar närma sig de 5 år som Lonewolf skriver om.

Dock så funderar jag på att köra utan, jag har hört att man kan slippa betala tillbaks studielånen om man ramlar riktigt illa på nån vass sten.

sprickor i hjälmen
bruse skrev:
> Giro ger 30% på ny hjälm vid byte.

ger dem 30% rabatt även fast ja har bell? i sånna fall är det bara att ta med hjälmen till närmaste cykelaffär eller är det bara speciella affärer som ger 30% på giro?

sprickor i hjälmen
sthlm skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Giro ger 30% på ny hjälm vid byte.
>
>
> ger dem 30% rabatt även fast ja har bell? i
> sånna fall är det bara att ta med hjälmen till
> närmaste cykelaffär eller är det bara speciella
> affärer som ger 30% på giro?

Nej, Giro ger 30% på Giro-hjälm. Tror både Met och Bell har samma sak. Kolla med din butik där du köpt hjälmen. Det är alltså tillverkaren som ger rabatten, inte affärn. Men affären förmdelar det... ja du fattar.

sprickor i hjälmen
citat : TACK för svaren. fan då 800kr åt helvete dårå,

Nja skulle nog inte tänka så spara 800 kr och riskera att bli hjärn död "eller död" för att du sparade 800 kr.
Vissa saker är inte värt att spara in på.

Som många nog tänker det händer inte mig
men det händer ca 455 allvarliga olyckor per år varav 35 dör.
om 100% använde hjälm skulle man minska dödsantalet med ca 22 st och allvarligt skadade med 125 st

Siffror taget från http://www.ntf.se/

Tillbaka
Topp