Sprickor i kolfiberram - Hjälp!

Från första inlägget

"Jag vill gärna ha tips och råd på hur och vart man kan undersöka sprickornas djup och påverkan.

Jag har hört både om röntgen och ultraljud, men vem erbjuder dessa tjänster?"

Jag tycker sprickan är rätt tydlig men har absolut ingen kunskap att bedöma det från bilderna. Nog inte ens om jag haft cykeln framför mig. Alla utgår från att ramen är sprucken och säljaren blånekar. Då återstår ju fortfarande svar på frågorna ovan. Om nu enda möjligheten faktiskt är att kontrollera hur allvarlig skadan är. Vad gör man?

Prata med carbon-rep.dk de vet definitivt vad de pysslar med.

Mvh Danne

Angående sponsring:
Om företaget under säsong tillhandahåller en cykel som de äger, för att man som utövare ska kunna utföra den reklam man är kontrakterad att göra borde väl detta inte vara skattepliktigt? Eller blir det förmånsskatt om cykeln även kan utföras utanför "tjänst"? Men om tjänsten går ut på att bruka cykeln?

När säsongen sedan är slut är cykeln inte längre ny. Vid det tillfället säljs cykeln till den sponsrade åkaren för marknadspris, dvs 50%. Då har inte cyklisten fått en subvention.

Angående ämnet:
Sjukt dåligt av säljaren, särskilt om hen är sponsrad av Scott. Sponsring handlar ju om att vara ett ansikte för varumärket. Som flera andra påpekat hade det ju kunnat lösas sjukt smidigt av säljaren om hen hade velat.

Säljaren har ju helt klart gjort bort sig här och riskerar att samtidigt dra med sig fler på cupen.
Namnet borde vara värt mer med tanke på nivån han cyklar på, måste ju vara roligare att bli förknippad med resultat i spåren än pinsamma affärer.

Edit: Namnhint bortredigerad / jomper

Gör om, gör rätt, köp tillbaka, håll avstånd, håll ut :)

Senast redigerad av en moderator:
... precis som du inte kan veta om du blivit lurad, kan inte säljaren veta om du tappat den i golvet efter köp. Köper man en begagnad cykel är den använd, och den här typen av cykel blir använd ganska hårt.

Liten fråga till TS, hur transporterades cykeln hem från stället där köpet gjordes ? På cykelställ bak på dragkrok ? Kan framhjulet slagit i nåt, typ vägbula på vägen hem ?

Nu har jag aldrig haft en karboncykel, men är de verkligen så ömtåliga att styrhuvudet spricker för att man tappar dem i golvet, eller för att framhjulet "slår i något"? Det känns i så fall som ett högst olämpligt material att ha på en cykel som är avsedd att köras i extrem terräng.

Nu har jag aldrig haft en karboncykel, men är de verkligen så ömtåliga att styrhuvudet spricker för att man tappar dem i golvet, eller för att framhjulet "slår i något"? Det känns i så fall som ett högst olämpligt material att ha på en cykel som är avsedd att köras i extrem terräng.

Nej inte alls, men lacken kan spricka.

En klassiker som alltid är värd att länka

Angående sprickornas allvarighetsgrad är min känsla att det är lite samma med kolramar som med hjälmar. I väldigt många fall är skador mest kosmetiska och har inget med integriteten att göra, och jag tror att en väldigt stor del av alla trasiga kolramar inkl TS bara är lacken. Kolfibret flexar betydligt mer än lacken utan att gå sönder. Problemet i båda fallen är att ingen kan säga säkert, och man vill inte riskera att hela gaffeln försvinner från cykeln när man kör. Om man inte köper Pole då dvs.

Angående sprickornas allvarighetsgrad är min känsla att det är lite samma med kolramar som med hjälmar. I väldigt många fall är skador mest kosmetiska och har inget med integriteten att göra, och jag tror att en väldigt stor del av alla trasiga kolramar inkl TS bara är lacken. Kolfibret flexar betydligt mer än lacken utan att gå sönder. Problemet i båda fallen är att ingen kan säga säkert, och man vill inte riskera att hela gaffeln försvinner från cykeln när man kör. Om man inte köper Pole då dvs.
Varför vill man att gaffeln försvinner från cykeln om man köper Pole?

SLUTET GOTT, ALLTING GOTT!

Idag fick jag ett glädjande besked från säljaren och cyklisten Simon Carlsson. Simon har nu beställt en ny ram som han betalar ur egen ficka. Jag är mycket tacksam för att Simon vände slutet på denna story till nånting bra, och jag är nöjd med utgången.

Jag är däremot missnöjd med hur folk tar sig friheten att svartmåla säljaren fullständigt, utan att ha förstått budskapet i tråden.
I mitt första inlägg bad jag om hjälp för att analysera och eventuellt laga sprickorna.

Men likt nån form av "flashback-hysteri" så vällde det in vilda spekulationer om lurendrejeri och skattefiffel mm, allt för att svartmåla en säljare som ännu inte kommit till tals!!??

Jag kan själv erkänna att jag inte trott att tråden skulle få en sådan spridning. Meningen med tråden var att få hjälp med analys och eventuell reparation. Eller som sista utväg någon form av goodwill-lösning från Scott.

Men det känns väldigt tråkigt att Simon blivit uthängd, där personer sedan försökt kontakta honom, kallat honom diverse elakheter samt påstått att han blåser folk.

Var det detta jag frågade om i mitt första inlägg? Är det på detta vis vi hjälper varandra på happyride?

Ingen av oss två kan svara för när dessa sprickor uppkommit, och jag har aldrig misstänkt att Simon försökt blåsa mig på detta!? Detta är helt och hållet vilda spekulationer av lägsta grad, som inte borde finnas på ett forum som detta.

Jag är inte en bättre människa än att jag kan erkänna att jag och Simon hade en liten dispyt om detta när uppgivenheten tog över. Vi blev osams. Men bara för att vi som köpare och säljare inte var 100% överens så betyder inte det att den ene blåst den andre!?

På ett forum som detta är det bra att folk hjälps åt att hitta lösningar på problem. Men när tillät vi denna typ av häxjakt? Man tycks kunna uttrycka sig fritt utan tanke på efterspel med den anonymitet man har bakom sitt alias.

Idag har jag och Simon kommit överens, och vill be honom om ursäkt för dessa falska påståenden som vissa av er kommit med. Vissa av er bör skämmas.

Jag vill dock tacka för de få som faktiskt läste mitt första inlägg lite noggrannare, och gav mig tips på analys och reparation. Tack för ett bra engagemang!

Som avslutning vill jag nu tacka Simon Carlsson som stod för den slutgiltiga lösningen. Vi hade en osämja som nu är utredd och avklarad. Han är både en grym cyklist och en reko kille!

Mvh Björn Palm

Idag fick jag ett glädjande besked från säljaren och cyklisten Simon Carlsson. Simon har nu beställt en ny ram som han betalar ur egen ficka. Jag är mycket tacksam för att Simon vände slutet på denna story till nånting bra, och jag är nöjd med utgången.

Jag är däremot missnöjd med hur folk tar sig friheten att svartmåla säljaren fullständigt, utan att ha förstått budskapet i tråden.
I mitt första inlägg bad jag om hjälp för att analysera och eventuellt laga sprickorna.

Men likt nån form av "flashback-hysteri" så vällde det in vilda spekulationer om lurendrejeri och skattefiffel mm, allt för att svartmåla en säljare som ännu inte kommit till tals!!??

Jag kan själv erkänna att jag inte trott att tråden skulle få en sådan spridning. Meningen med tråden var att få hjälp med analys och eventuell reparation. Eller som sista utväg någon form av goodwill-lösning från Scott.

Men det känns väldigt tråkigt att Simon blivit uthängd, där personer sedan försökt kontakta honom, kallat honom diverse elakheter samt påstått att han blåser folk.

Var det detta jag frågade om i mitt första inlägg? Är det på detta vis vi hjälper varandra på happyride?

Ingen av oss två kan svara för när dessa sprickor uppkommit, och jag har aldrig misstänkt att Simon försökt blåsa mig på detta!? Detta är helt och hållet vilda spekulationer av lägsta grad, som inte borde finnas på ett forum som detta.

Jag är inte en bättre människa än att jag kan erkänna att jag och Simon hade en liten dispyt om detta när uppgivenheten tog över. Vi blev osams. Men bara för att vi som köpare och säljare inte var 100% överens så betyder inte det att den ene blåst den andre!?

På ett forum som detta är det bra att folk hjälps åt att hitta lösningar på problem. Men när tillät vi denna typ av häxjakt? Man tycks kunna uttrycka sig fritt utan tanke på efterspel med den anonymitet man har bakom sitt alias.

Idag har jag och Simon kommit överens, och vill be honom om ursäkt för dessa falska påståenden som vissa av er kommit med. Vissa av er bör skämmas.

Jag vill dock tacka för de få som faktiskt läste mitt första inlägg lite noggrannare, och gav mig tips på analys och reparation. Tack för ett bra engagemang!

Som avslutning vill jag nu tacka Simon Carlsson som stod för den slutgiltiga lösningen. Vi hade en osämja som nu är utredd och avklarad. Han är både en grym cyklist och en reko kille!

Mvh Björn Palm

Jag håller i grunden med i allt du skriver, men...

Lägger man ut en tråd om skadad ram och skriver att säljaren avsäger sig allt ansvar så får du reaktioner. Taktiken är välanvänd i media där man skriver en provocerande text, inväntar reaktionerna och sedan kritiserar personer för att de reagerar. Jag säger inte att du gjort fel men om man på ett cykelforum går ut med att man blivit blåst av en annan cyklist så kommer många bli arga. I övrigt är. jag glad för din skulle att det löste sig.

Skönt!

Men jag är fortfarande nyfiken på tillståndet av ramen. Om säljaren har använt den utan (stora) crashar och stora hopp skulle man inte förvänta sig att ramen går sönder vid styrhuvuded. Men om man kan få sprickor i lacken som man inte kan bedöma är det otroligt jobbigt, som man ser här. Jag ser bara sprickor i klarlacken, men är ingen expert. Det skulle vara bra om det finns en sätt att bedöma ram utan att skicka dom till en expert någonstans.

Mvh Björn Palm
Kanon! Du har ju redan cashat för en skadad ram så inte riktigt ”ur egen ficka”. Du får ny ram och han tjänar 5000kr på delarna. Win win, alla nöjda.

Har säljaren gett sin tillåtelse att nämna honom med namn? Du sa att den här tråden skulle handla om sprickanalys, inte att hänga ut folk. Han hade kanske föredragit att inte bli nämnd i den här härvan? Att andra vet vem han är och har kontaktat honom är en annan femma, du behöver inte göra det. Har svårt att tro att detta medför någonting positivt i hans roll som professionell cyklist, han vill nog bara glömma det och fokusera på cykling.

Att beställa en helt ny ram låter också ganska drastiskt, och han fick betala den ur egen ficka bara för att få stopp på eländet? De flesta sådana här sprickor är bara lack. Det mera rimliga hade varit att ni båda delade på kostnaden för att lämna in ramen för inspektion och eventuell lagning.

Ni har bägge varit ganska osmidiga om jag får säga så själv :rolleyes:

Det kan ju vara så att reaktionerna i denna tråden fick säljaren och/eller Scott att dra öronen åt sig och försöka läka skadan.

Har säljaren gett sin tillåtelse att nämna honom med namn? Du sa att den här tråden skulle handla om sprickanalys, inte att hänga ut folk. Han hade kanske föredragit att inte bli nämnd i den här härvan? Att andra vet vem han är och har kontaktat honom är en annan femma, du behöver inte göra det. Har svårt att tro att detta medför någonting positivt i hans roll som professionell cyklist, han vill nog bara glömma det och fokusera på cykling.

Att beställa en helt ny ram låter också ganska drastiskt, och han fick betala den ur egen ficka bara för att få stopp på eländet? De flesta sådana här sprickor är bara lack. Det mera rimliga hade varit att ni båda delade på kostnaden för att lämna in ramen för inspektion och eventuell lagning.

Givetvis kollade jag med Simon först, om jag fick använda hans namn i ovanstående inlägg. Vilket var ok för honom! ??

Förstår inte riktigt hur du räknar.
Cykel säljs för 20’.
Ny ram köps för max 15’. Inkl moms kan vi ju tillägga. Utgår ifrån att momsen ryker om man arbetar med Mtb.
”Trasig ram” kommer antagligen inte kastas på soptippen.

Så precis som många skrivit: Detta var ju lätt löst från början. Det enda tragiska är ju snarare att det blev en tråd av det.

Mvh Björn Palm
Riktigt illa att folk trakasserar säljaren. Med detta sagt så tror jag nog du ändå förstår att det är "tack" vare drevet som du får en ny ram. Det är rätt så klart som korvspad att folk kommer tro att säljaren försöker blåsa dig när du får hem en trasig ram, säljaren vill inte hjälpa till och vill till synes inte ha något med det att göra. Ser det ut som en anka, går som en anka och låter som en anka så är det förmodligen inte en kissekatt. Slutsatsen folk har dragit är inte orimlig, att kalla det för "spekulationer av lägsta grad" tycker jag är lite väl att ta i. Skönt att allt ordnade sig för dig. Jag hade ingen aning om vem snubben var innan han namngavs ovan, tror det bästa hade varit att han fortsatt varit icke namngiven - hur kul är det om den här tråden dyker upp vid en googling?

Edit: Såg att säljaren godkänt namnpubliceringen, allt gott antar jag.

Förstår inte riktigt hur du räknar.
Cykel säljs för 20’.
Ny ram köps för max 15’. Inkl moms kan vi ju tillägga. Utgår ifrån att momsen ryker om man arbetar med Mtb.
”Trasig ram” kommer antagligen inte kastas på soptippen.

Så precis som många skrivit: Detta var ju lätt löst från början. Det enda tragiska är ju snarare att det blev en tråd av det.

Jag skulle gissa att en sponsord åkare betalar samma som Scott betalar för ramen, som måste vara mindre än hälften.

Du borde kanske själv ta en funderare på hur du uttryckt dig och hur du bidragit till trådens ton och hets mot säljaren?

Trådstarten förmedlar budskapet att du knappt rört cykeln och omöjligen kan ha orsakat någon skada samt att säljaren vägrar hjälpa dig, vilket du upprepar i ditt andra inlägg där du pekar ut säljaren indirekt med detaljer som uppenbarligen var tillräckliga för att folk ska kunna identifiera honom. Du gillar även flertalet inlägg med budskapet att säljaren medvetet blåst dig, och du försöker inte, förrän nu när allt löst sig, lugna tonen ge en mer neutral bild av vad som kan ha hänt, trots att varken du eller säljaren vet hur och när sprickorna uppstod (enligt vad du säger nu iaf...).

Om det bara var råd om kontroll och reparation du varit ute efter skulle du utelämnat alla andra detaljer. Uppenbarligen löste det sig väldigt bra för dig, vilket förmodligen ändå var syftet med TS...

Om jag hade varit köparen av cykeln och sprickorna funnits från början så hade jag i första hand inte velat att säljaren skulle betala ny ram.
Däremot hade det varit lämpligt att säljaren förklarar läget för Scott och att dom fixar en garantiram eftersom den gått sönder av första ägarens handhavande.

M

Om jag hade varit köparen av cykeln och sprickorna funnits från början så hade jag i första hand inte velat att säljaren skulle betala ny ram.
Däremot hade det varit lämpligt att säljaren förklarar läget för Scott och att dom fixar en garantiram eftersom den gått sönder av första ägarens handhavande.

M
Om den gått sönder pga handhavande är det väl inget garantiärende.

Gött att det löste sig!
Det börjar kännas allt mer som att high-end beg. hojar borde säljas och köpas via tredje part som styr upp affären precis som med bostäder och nyare bilar.

edit: har bara köpt/sålt en kolfibercykel själv. Var också ganska snabb på köpet men allt var som tur var i ordning. Nästa ägare efter mig var mer noggrann. Han nöjde sig med 5 min provcykling men lade säkert 15 min på minutiös inspektion av ram och andra kf-delar. Det är nog det som gäller...

Senast ändrad:
Jag erbjuder fortfarande att testa ramen med sk. Modalanalys. Som jag nämnt tidigare kunde jag validera styrkan i en "ytskadad" Racer-RAM (BMC), och det skulle vara intressant att testa vad man ser i en sådan analys för denna Scott-MTB-ramen. Testmetoden är helt "Oförstörande". Testet gör jag utan ersättning. Samma med slutsats [OK, inte OK, går ej att utröna om OK/Ej OK från testen]. Mätdata och metodik behåller jag dock för mig själv.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp