Sprillans cykel - Nåt särskilt att tänka på?

aexjope

Medlem
Hej,

Efter att ha kört omkring på en billig mtb som jag helt har negligerat i serviceväg har jag precis köpt en sprillans CX över nätet.

Eftersom jag aldrig riktigt har tagit hand om min andra cykel undrar jag nu om det är nåt särskilt jag ska tänka på med den här nya cykeln innan jag kör igång? Är det nåt som måste smörjas eller oljas eller vad som? Igårkväll när det var julafton hemma satte jag dit hjulen(med snabbfästen eller vad det heter... smörjas??), vinklade till styret, och skruvade på pedalerna(smörjas?). Kedjan kändes ju redan lite fet så den behöver ingen olja nu på en gång.. eller??

Eller är det bara att kasta sig ut på vägarna och köra?

/J

Det är nog bara ut och köra, allt ska vara justerat och insmort.

(men det är obligatoriskt med cykeluppackningsbilder... ;-)

Ahh... vilken tur att jag fettade pedelgängorna då. Är det nåt särskilt flott som rekomenderas?

I min iver så hade jag inte sinnesnärvaro att ratta en kamera samtidigt som jag slet och rev i bubbelplast så några riktiga uppackningsbilder blev det inte. Däremot är den jävligt snygg nu när den står uppställd i vardagsrummet, min Ridley crossbow.

Jag brukar fetta axlarna till hjulen lite också.

Om du behöver smörja kedjan eller inte råder det delade meningar om. Jag gör inte det på mina nya kedjor men andra tycker att Shimanos(Är det Shimano?) smörja är för tjock.

aexjope skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahh... vilken tur att jag fettade pedelgängorna
> då. Är det nåt särskilt flott som
> rekomenderas?
>
Grisflott brukar fungera.

Smörja gängor på skruvar som inte lossas så ofta är bra.
Här är en lista:
- Flaskställsskruvarna
- Styrstamsskruvarna (både de som håller i styret och de som håller i gaffelröret)
- Som sagt, pedalgängorna
- sadelstolpsklämmans skruv
- ett supertunnt lager fett på sadelstolpen (så minimerar man risken för att den fastnar)

Torka bort allt överflödigt fett sedan så fastnar det inte så mycket damm och grus.

Grattis till köpet, men bilder fordras!

/K

Tillbaka
Topp