[Spring/Break] - Uppsala -> Stockholm - 27/4 <- OBS! Nytt datum!

Aron

Inventarie
spring_break_13.png

Spring/Break

Nytt datum = 27 april!

Inget lockar fram våren som en ljuv cykeltur genom Upplandsskogarnas frodiga grönska. Vi startar i Flottsund kl 08:30 och följer sedan Upplandsledens trivsamma stigar genom det böljande landskapet ned mot Barkaby.

Packa din korg med regionala läckerheter och låt din färd kantas av valborgskörers toner. Låt dig förundras över hur naturen springer till liv, stilla smekt av solens strålar. Se bonden bruka sin åker med ett brudsläp av uppspelta kråkor. Förvånas när en nyvaken fjäril landar på din nästipp. I trädtopparna jagar ekorrar varandra rusiga av vårkänslor och ett rådjurskid låter sig vänt klias under hakan. En liten räv gör oss sällskap en bit och låter sig blygt bjudas av vår matsäck. Högt där ovan leder en mäktig örn oss söderut.

Vår väg kantas av förtjusande slott, soldränkta gläntor och mäktiga urskogar. Vi vilar där vi önskar och rastar på rutiga picknickfiltar. Halvvägs stannar vi till i anrika Sigtuna för en ljuvlig lunch.

Så småningom möter vi Mälarens glittriga vidder och följer dess strand till takten av stilla kluckande vågor. Resan avslutas med en läcker supé på den anrika krogen Lilla Barkaby.

Praktikaliteter
* Vi startar från Flottsund kl 08:30
* Till Flottsund tar vi oss genom att samåka eller med det trivsamma pendeltåget till Uppsala
* Anmäl gärna ditt intresse i tråden så kan vi synkronisera samåkning.
* Om det behövs delar vi upp oss i mindre grupper så att alla kan köra på efter förmåga och ambition.
* Resan avslutas i Barkaby, vid pendeltågsstationen
* Leden är stundtals mycket dåligt skyltad. Kartor är ett måste.
* Om vi skulle slumra till efter en picknick så kan det vara bra att ha med en pannlampa, det vore ju synd att behöva bryta pga solnedgång.
* Vinterskor alt. vattentäta sockor rekommenderas bestämt på denna tur
* Läs tidigare RR för finstilt info...

Transporter
Till starten tar man sig smidigast med bil. Förutsatt att man kan hitta någon som är snälldum nog att skjutsa ut en så tidigt en lördagsmorgon.

Alternativet är att ta pendeltåg från Stockholm.
Tåget som startar 07:03 från Stockholm Södra är framme i Uppsala 08:04. Från Uppsala station är det 10 km landsväg ned Flottsund vilket borde vara gott om tid för att hinna till 08:30.

Turen avslutas vid Barkaby pendeltåggstation där man enkelt tar sig vidare in till city. De som ska tillbaks till Uppsala kan åka in till Stockholm och byta pendeltåg i Karlberg.

Skulle någon ledsna under resans gång så är det sällan särskilt långt till en pendeltågsstation.

Deltagare
Aron
Kristin
KjellF
janoshe
Kaffekask
Martinpeter
Örgelgörgel
larsaw
jaras
mattel
jojjeM
Skogling
railrunner
mattias_i_skogen
Juan I
Luthman Photography
JLarsson

Senast ändrad:
Amazing! Jag kommer säkert ha stigcyklat cirka två gånger innan denna tur, en perfekt säsongsstart mao. Ser fram emot att i sann Snövitanda sjunga ikapp med fåglarna, leka kull med ekorrarna och ha picknick med grävlingarna.

//Kristin

Kristin skrev:
-------------------------------------------------------
> Amazing! Jag kommer säkert ha stigcyklat cirka
> två gånger innan denna tur, en perfekt
> säsongsstart mao. Ser fram emot att kräkas i diket för
> man inte cyklat något knappt.
>
> //Kristin

+1

janoshe skrev:
> Jag kommer om jag inte är på BB då!

Dagens optimist:)

Jag kollade på en tidigare RR och kom fram till att mysfaktorn i den här tråden nog mest handlar om falsk marknadsföring.

"Jag ankomm Lilla Barkaby 22.05. Krönte mitt livs lerigaste tur med ett par timmars spöregn i nattmörkret. Den som undrar hur lerigt det var (och bor i STHM) kan tänka på det där lilla fältet i början av Indianer och Vita. Föreställ er sedan det underlaget i mil efter mil.

Köket hade hunnit stänga på LB så nu ska jag koka pasta."

- Aron

Edit: Citat från 2008-tråden

Senast ändrad:
railrunner skrev:
> Jag kollade på en tidigare RR och kom fram till
> att mysfaktorn i den här tråden nog mest handlar
> om falsk marknadsföring.

Jag kommer självklart ha med mig tigerkaka detta år, så eventuella sura miner och tråkiga humör som kan ha anats i tidigare trådar botas med lätthet med den.

//Kristin

Uschimejen, men det där tråkiga citatet var ju faktiskt från en tur i mitten av december. Nu i den milda vårsolen är allt helt annorlunda. Vi kommer att rulla in på LB med blomster i håret, stora leenden och över skummande sejdlar försöka sammanfatta allt fantastiskt vi varit med om under dagen.

janoshe skrev:
> Jag kommer om jag inte är på BB då!

Oklart om det räknas som giltig ursäkt för frånvaro. Återkommer efter intern konsultation.

Hur lång är sträckan på ett ungefär? Funderar på bästa möjliga träningsupplägg, för fikat alltså.

Sträckan är bara 37 fjärdingsvägar.

Det är helt rätt att lägga lite extra fokus kring fikat. Jag tänker mig att vi låter oss inspireras av Hobbiterna.

1. Breakfast
2. Second Breakfast
3. Elevensees
4. Lunch
5. Afternoon Tea
7. Supper

Frukost äts lämpligtvis hemma, vi lunchar i Sigtuna och siktar på middag i Barkaby.

Vi ser ut att bli några stycken, är det någon som har en stor uppsättning silverbestick? Det är så mycket trevligare om dukningen blir enhetlig. Jag kollar med min mor om jag kan låna hennes picknickassietter från Royal Copenhagen.

Aron skrev:
> Sol, klarblå himmel och ljumma vårvindar med
> doft av ängsblomster.

Det kommer det definitivt vara. På Mallorca. Där jag kommer att befinna mig den 13/4.

Hmm det här med att hojja till kl 22 ligger mig nog inte så varmt om hjärtat, men ett par timmar borde man ju orka med...
Bara till att vårfixa cykeln och börja smygträna ;)
// L

Jag kan eventuellt ställa upp som cyklande fågelskådarguide. Aron vet hur grym jag är på det.
Tror jag träffade 0 av 10 möjliga sist, men då var inte snorkråka med.
:)

/C

Aron skrev:
> jojjeM

Va, hur gick det där till?

Tänkte också att om fyra kan skjutsa så får man med en stråkkvartett på turen.

/Johan

Om jag minns rätt så var vi framme någon gång mellan 19 och 20 senast. Men det beror ju på om vi somnar där i gröngräset eller kanske stannar till en lång stund för att betrakta vårystra uttrars lek.

Toppen, Christer ansvarar för fågelkrysset och jojjeM kan kanske agera körledare? Vilken härlig tur det kommer att bli!

JojjeM skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jojjeM
>
> Va, hur gick det där till?

Den gamla "skriv i tråden - hamna på listan"-regeln tillämpas här :)

/M

martinpetter skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > Aron skrev:
> >
>
> > -----
> > > jojjeM
> >
> > Va, hur gick det där till?
>
> Den gamla "skriv i tråden - hamna på
> listan"-regeln tillämpas här :)
>
> /M

Hmm, fast jag hade ju inte skrivit i den här tråden. Jag tror att det är en utökad variant "skriv i ett tidigare års tråd - och hamna på listan"-regeln :)

Skulle dock gärna (försöka) köra. Gäller bara att pussla in det på något bra sätt.

/Johan

lundatok skrev:
> Så skönt, jag råkade ha cykelförbud hela april
> ut.

Uppenbarligen inte den 13/4 eftersom du skrev i tråden.

Vad glad jag blir Lundatok! Jag var lite orolig för hur vi skulle hålla ostronen kylda. Men det blir perfekt att du kör ut dem med bil. Det är verkligen supersnällt att du erbjöd dig att göra detta. Om det inte är för mycket begärt så kanske du kan ta med dig varma handdukar och champagneglasen också?

Inga problem, vem lånar en bil, champagne, handdukar och glas till den enarmade banditen?

Btw, kan du skrapa rutorna på bilen nu för tiden? ;)

Hoppas alla har börjat pumpa däcken för turen 13/4! Man borde väl ändå kunna skippa dubbar vid den tiden?? Mina åker av i helgen, om tid och ork finns.

Jag har fått löfte om sovplats hos min syster i Uppsala så jag kommer direkt till Flottsund på morgonen.

Jag har ett bekymmer. Hur transporterar man bäst fyra dussin ostron i en kamelrygga? Bör jag frysa in själva vätskeblåsan, eller finns det något annat fiffigt sätt att hålla läckerheterna fräscha?

Aron skrev:
> Jag har ett bekymmer. Hur transporterar man bäst
> fyra dussin ostron i en kamelrygga? Bör jag frysa
> in själva vätskeblåsan, eller finns det något
> annat fiffigt sätt att hålla läckerheterna
> fräscha?

Det är väl ett problem du överlåter till servitören?

Även jag har bekymmer.
Golvkandelabern skaver lite när den är nerpackad. Är det servitörens bekymmer även den?

Har ingen karta gillar ostron och champagne!
Undrar om man får cykla bakom någon med karta och ett runtbord med champagne kylare i mitten?

Förutsatt att min fru inte är på BB för då lär jag också vara där.

Aron skrev:
> Jag har ett bekymmer. Hur transporterar man bäst
> fyra dussin ostron i en kamelrygga?

Fyra dussin!! Hur många tror du att vi blir? Jag äter max 2 stycken, det är för lite kolhydrater i ostron.

SC

cyklariskogen skrev:
> Aron skrev:
> -----
> > Jag har ett bekymmer. Hur transporterar man
> bäst
> > fyra dussin ostron i en kamelrygga? Bör jag
> frysa
> > in själva vätskeblåsan, eller finns det
> något
> > annat fiffigt sätt att hålla läckerheterna
> > fräscha?
>
> Det är väl ett problem du överlåter till
> servitören?

Helt riktigt. Vi låter Lundatok lösa det där. Skicka PM till honom med din adress och när det passar dig att han kommer förbi, så hämtar han upp alla persedlar dagarna innan.

OK jag bumpade tråden för att Aron har tydligen glömt regeln skriv i tråden och delta regeln!
Nu jävlas jag bara men det är tydligen någon fotograf som skrivit här som inte är reggad;)

Sen kommer den vanliga frågan: vilka däck? Sommar vinter ff rr racket ron vilket däckstryck?

Mvh: Orolig uppsala barkarby cyklist

Fröken vår hålls ännu fången av stygga herr Vinter. Vi skjuter därför fram denna episka tur till den 27 april så att hon hinner frigöra sig ur hans frostiga klor. Det blir roligare så.

Låter klokt, ser ut att bli snö och allmänt trist väder på lördag. 27/4 funkar nog för mig också, ser fram emot en tur med flärd och flås!

Men vadfaaan! Jag hade ju laddat för en så sjukt episk misärride. 27:e är jag uppbokad med annat.

Mäh.

//Kristin

Jaras har nog skrivit trådens mest obegripliga inlägg. Men vad jag tror han försöker säga är: "Hej, jag är på och tar med mig min 104 cm breda Muurikka, så det finns gott om plats för både hängmörad oxfilé och primörspett". Personligen tycker jag dock att det vore ännu häftigare om han hade med sig en stor sköld som stekbord. Den skulle göra sig mycket väl på fikastoppet vid runstenen.

För övrigt har vi nu förlorat både golvkandelabern och tigerkakan. Vem axlar manteln och ser till att vi får med oss dessa viktigheter?

Tillbaka
Topp