Springcykel till 2.5-åring - vad är bra och vad är dåligt?

Ang begränsning av styrutslag känner jag mig kluven. Vi har upplevt att det är bra när styret kan lägger sig flack på marken vid vurpa. Bättre att ramla på ett uppstickande däck än ett uppstickande styre.
Jag tror att bra barnsäkra handtag är viktigare än styrutslag.

Håller med övriga.. Springcykel + trehjuling var det som hjälpte min 3åring att börja trampa på sin cykel :)

Har köpt en kettler från blocket till min son när han var 2 år. Började träna honom hemma. Gå ut lite. Hämta honom från dagis med cykeln. Nu efter 6 månader så kan han balansera och vi går till uppförsbaken och cykla ner hur snabb som helst.
En tips är att kolla hur ska barnen bromsa. Min son använder skors framsida pekat bakåt för att bromsa som slitar skors framsida men det skiter jag i. Nu vet han att han har "cykelskor" som han kan använda om han vill cykla :)

Såg när jag var på team sportia att dom hade tåskydd till barnskor. Nån form av gummiöverdrag man satte på skon för att skydda den från att bli för sliten.

Jag köpte en on-one Codeine 29 med GX1 11-delat och 140 mm pike gaffel fram till min dotter på 5 månader. Tyvärr verkar den något för stor och även fel färg så jag fick ta den.

Båda mina använde samma Puky. Den höll bra och var fräsch efter flera år.

Broms är bra
Fotplatta är bra
Hyfsat lätt att kånka på för pappa

Dvs jag instämmer i det som sagts tidigare :)

Broms och fotplatta har en poäng då det är lätt att fortsätta att bromsa genom att släpa fötterna i marken; det är inte det optimala precis när man övergår till trampcykel.

Men trots handbroms hade båda mina barn problem att lära sig bromsa ändå ... :)

En kompis har en sån här som innecykel. Tycker den känns väldigt gedigen och bra. Man kan bygga om den mellan två hjul och tre hjul. Sån tänkte jag försöka skaffa till min dotter tills hon är typ 1.5 år eller så.

http://www.geuther.de/produkte/spielmoebel/2in1-bike

index.php

index.php

Denna har grabben (2,5 år) fick modda sadelfästet lite i början. Skulle även jag vilja ha en broms på denna. går rätt fort för honom och han sliter skor när han är tvungen att bromsa.
Sen är det inte tråkigt att den heter som en öl..

Bilagor

• IMG_4176.JPG
    IMG_4176.JPG
    200.6 KB · Besök: 290
  • IMG_4449.JPG
    IMG_4449.JPG
    433 KB · Besök: 198
Jag antar att tipset är lite överspelat nu, eftersom grabben redan fått en springcykel. Men om någon annan vill bli inspirerad så är min erfarenhet att det skiljer rätt mycket i prestanda om däcken har luftkammare eller är massiva. De massiva rullar trögt i högre farter, vilket kan vara en fördel eller en nackdel, beroende på ålder och skicklighet.

Liten uppdatering.

Förra veckan köpte brorsan en trampcykel med (tror jag) 16-tumshjul till brorsonen. 75 spänn på nån loppis, men bra skick. Nu skickade han precis en filmsnutt när grabben cyklar på den, och trampar. All tid på springcykeln gjorde, som väntat, övergången till en baggis. :)

Brorson nummer två, som är 1.5, får väl börja leka med springcykeln till hösten, gissar jag.

Letar efter en springcykel till min 2,5 åring. Vill ha bräda att sätta fötterna på samt broms. Gärna med solida däck som går lite långsammare. Han har inte riktigt fattat det här är med att högre fart ger större smäll vid krasch och mer gråa hår på mig. Utan tjuter av förtjusning när det går fort.

Gärna ett pris närmare 500 än 1000, helst butik i Göteborg men webbutik går också bra.

Nån som har bra tips?

Kolla på Biltemas, den som ser ut som en liten grön motorcykel. Jag skojar inte!

Handbroms som med lite justering går att få att ta lagom, feta luftdäck som inte rullar snabbt men lätt. Bör vara betydligt mer förlåtande för en liten fartdåre, och fästet och följsamheten med lågt tryck skulle kunna leda till färre krascher?

Jag skruvade av pladtdetaljerna och gjorde egna sidor som målades till varje barn. Jag vinkelslipade även av sadelröret lite för lägre standover. En cykel som jag var riktigt nöjd med, trots sitt ursprung.

Mr. Fred sa:
Letar efter en springcykel till min 2,5 åring. Vill ha bräda att sätta fötterna på samt broms. Gärna med solida däck som går lite långsammare. Han har inte riktigt fattat det här är med att högre fart ger större smäll vid krasch och mer gråa hår på mig. Utan tjuter av förtjusning när det går fort.

Gärna ett pris närmare 500 än 1000, helst butik i Göteborg men webbutik går också bra.

Nån som har bra tips?

Jag har köpt Puky lr XL till min grabb som fyller 3 år i juli. Han är relativt liten för sin ålder men storleken var helt OK. Pukyn passar även syrran (6-år) i det högsta läget (!).

http://m.bikester.se/puky-lr-xl-springcyklar-roed-svart-552632.html

20180329_200048.jpg

Den har bräda att sätta fötterna, broms och solida däck. Aningen dyrare dock.

Det finns lite enklare modeller (T.ex. utan broms och/eller mindre däck osv.) som kostar mellan 700-900 kr.

http://www.babyland.se/puky

Bra med broms redan på balanscykeln.
Vår fyraåring har kört balanscykel sen ett och ett halvt eller så och lärde sig cykla på typ 10 minuter när han fick en islabikes CNOC16 på 4 årsdagen. Dock var det här med att bromsa ett helt nytt moment så det blir inte alltid som han tänkt sig när han nyper bromsarna :)
Bra om de får bromskänsla redan med balanscykeln och spar också lite skor då de annars bromsar med fötterna i backen.

Kollat en del på puky, verkar superbra och kanske är det vettiga valet även om något mer pengar än vad jag hoppats på.

Biltemas saknar fotplatta men åker förbi och kollar in den.

Tack för tipsen

Missade plattan! Är det nåt att ha? Mina ungar klarade sig minsann utan, de fick hålla uppe benen själva. ;-)

Fast eftersom det är ett bockat stuprör från Biltema är det ju ”bara” att svetsa/stripsa/tejpa fast en platta. Inget man behöver vara rädd om liksom!

Saknar plötsligt mina barns sparkcykeltid, härligt att se glädjen och framstegen!

Brorson nummer två är nästan 2.5 år nu och började testa springcykeln i vintras. Nu är det full fart på honom. Fick en liten filmsnutt från brorsan i dag där man ser plutten rulla fram på en grusstig. :)

Vi har en Specialized Hotwalk till grabben. Den har platta för fötterna men ingen broms. Funkar väldigt bra. Köpte den på blocket för en femhunka.

Mina döttrar är 3.5 år och kör just nu på balanscyklar i trä som börjar bli för små plus att de saknar broms.
Jag har funderat på https://www.littlebigbikes.com/ men jag tror att vi kan ta steget upp på riktiga cyklar 14" hjul och kör dem utan pedaler ett tag innan de börjar cykla på riktigt.

Cyklarna i trä har funkat bra både inomhus och ute.

Hej !
När min stora pojk växte ur hotwalken så köpte jag nån 349kr cykel på xxl med samma hjulstorlek som hotwalken men den har handbromsar och är längre , monterade bort vevpartiet och använde hjulen från hotwalken oxå. (Alla vet bra hjul är viktigt?)
Han lärde sig väldigt fort att använda bromsarna .
Mange

Hittade en puky med broms och fotpall för 800.

Grabben älskar den!

Bilagor

• 20180512_144227.jpg
    20180512_144227.jpg
    527.6 KB · Besök: 127
Tillbaka
Topp