Springer ni lika fort som ni cyklar? (och liten RR)

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Körde Torrekullaleden igår (igen) för den förnedrade mig rätt rejält här för ett par månader sedan. Dock har jag tagit en gruvlig revanch vid upprepade tillfällen och den är nu min BIIIAAAATCH!!!!!!

Nåväl, lugna mig och kom till saken...

för, en lustiger händelse utspelade sig sålunda... att, när jag var absolut så långt från hemmabasen man kan komma (typ sista kurvan innan det bär av hemåt igen) så tro på fan att jag knäcker kedjehelvetet (dö shimano)! Och bråttom hem hade jag egentligen då jag lovat kvinnfolket att natta ungarna.. Så vad göra? Lämna skrothögen i djungel för att bli babianföda eller försöka få hem eländet...? Inte mycket att välja på då avlämning naturligtvis gjort mig en cykel fattigare... och som sagt, hast var av nöden krävt. Alltså, springa hem medelst släpande på cykel var den verklighet inför vilken jag högrest och modfylld stodo.. sagt och gjort, två mjuka knäböj---och iväg!!!

Lubbade på i ganska skönt tempo och på slutet (när man kommit in på stigarna runt oxsjön förnedrade jag t.o.m en (i mina ögon) ypperlig långdistanslöpare genom att lubba om honom med cykeln i högst hugg. Jag såg en ensam tår rinna utmed hans kind (tyckte jag) när han insåg att han blivit forcerad av en 90-kilos cyklist med en DH-hoj... Han undrade vad jag gjorde (ja, han sade det inte rakt ut men jag såg att han ville blifva infomerad) så jag upplyste såklart honom om mitt tillstånd genom att vivta hotfullt med kedjan i högsta hugg och högljutt tala om att jag minsann sprungit över 1 mil med sagda kedja avkopplad från cykeln. Han såg på något vis samtidigt imponerad och högeligen knäckt ut av detta och talade om att han var mycket imponerad. Sedan såg jag hans inre löparljus släckas och hans drömmar om vinst i göteborgsvarvet falna...omsprungen av en cyklist... Jag hälsade glatt, ökade stegen och tog en snabb vänster i nästa korsning för att slippa få hjärtstopp av tempot som garanterat dödat mig inom nästkommande 100 m (men det en löpare inte ser...).

Nåväl. Jag hade under hela passet haft min sporttracker live igång och kollade lite snabbt på resultatet när jag kom hem. DÖM om min förvåning när jag sågo ett förunderligt fenomen. Min snitthastighet när jag löpte som en hynda efter cykeln var lika hög som när jag cyklat den första halvan av leden... ca 11 km/h... Vad fan? Är det så att man faktiskt inte cyklar fortare än man springer på denna typ av stig?? Jag blev mycket deprimerad av detta faktum och var tvungen att gå ock lägga mig omedelbart - och jag fick inte se hur filmen slutade!!

Så, hur ser det ut därute? Springer ni andra lika snabbt som ni cyklar och är inte detta i så fall oerhört tragiskt? Här har människan skapat den ultimata kroppsframföringsmekanismen bara för att det i slutänden skall visa sig vara totalt meningslöst i velocistisk mening (LV-cyklister får inte vara med i debatten bestämde jag precis så var tysta!)

Vad säges?

Senast ändrad:
tuppen_ericson skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag har roligare

Ah. Där satt den. Här går det tex inte så fort... :D

http://player.vimeo.com/video/23775311

PS: Tack för en bra start på dagen. Sällan man läser något så positivt efter att någon haft kedjebrott långt hemifrån!

Vid en tur på Sörmlandsleden för några år sedan var det en grupp pigga pensionärer som gick om oss (happytempogäng, blandad kompott cyklar och cyklister) vid totalt tre tillfällen om jag minns rätt. Vi slutade pausa sedan.

Kul RR!

Köp en cx förresten, de är ju gjorda för att springa med på axeln.

bruce skrev:
> Vid en tur på Sörmlandsleden för några år
> sedan var det en grupp pigga pensionärer som gick
> om oss (happytempogäng, blandad kompott cyklar
> och cyklister) vid totalt tre tillfällen om jag
> minns rätt. Vi slutade pausa sedan.
>
> Kul RR!
>
> Köp en cx förresten, de är ju gjorda för att
> springa med på axeln.

CX är väl en gammal citroenmodell och med en sån på axeln lär man ju inte vara snabb :)

:D

JA!

Jag har en runda jag brukar cykla i de trakterna (Oxsjön-Årekärr) och har vid nåt tillfälle sett 11 km/h i snittfart och det borde jag bräcka med löparskor på. Har flera gånger tänkt tanken att prova.... Det är dock sällan jag fastnar i lerhål/ spänger /motlut när jag springer men det är nog inte hela sanning. Det är kanske också lätt att man "slappar" lite på cykeln ibland när terrängen är lättare....

Jättekul skrivet!

Nä det är nog en missuppfattning se skogscykling som ett rationellt sätt att transportera sig i skogen. Om man på stökig stig kan transportera sig lika snabbt en löpare så gör man nog ett rätt bra jobb. Leo turer är nog ett undantag där det går rätt fort.
Man får helt enkelt njuta av det det överhuvudtaget är möjligt att ta sig fram utan att sätta ner fötterna.

Både ja och nej skulle jag säga.
Visst springer man oftast snabbare på teknisk stig men att cykla är oftast mycket mer energieffektivt.

Jag är i alla fall betydligt tröttare efter 1,5 mil (Torrekulla) löpning än skogscykling.

Robert skrev:
> Nä det är nog en missuppfattning se skogscykling
> som ett rationellt sätt att transportera sig i
> skogen. Om man på stökig stig kan transportera
> sig lika snabbt en löpare så gör man nog ett
> rätt bra jobb. Leo turer är nog ett undantag
> där det går rätt fort.
> Man får helt enkelt njuta av det det
> överhuvudtaget är möjligt att ta sig fram utan
> att sätta ner fötterna.

Har också funderat på detta men inte vågat göra ett jämförande test, skulle frun få reda på att det går lika bra med löpning får jag sälja cykeln.

42Hz skrev:
> Springa är ett fult ord.

Åh nej, Skalman har kapat 42Hz konto.

Kul rapport xenomorf!

/Johan

Jaha, det var väl det jag trodde... jag som alltid skrutit om hur mycket roligare cykling är just för att man till skillnad från löpning faktiskt kommer någonstans.... och där sket sig det argumentet :-(

Det känns ju faktiskt rejält fåningt att man inte kan förpassa sitt fläsk fortare med en cykel än med de två köttstockarna under magen va?

Elände!!

Jag skall bygga en xc-racer, sedan skall jag tamigfan kunna hålla åtnminstone 14 km/h i snitt, det VET jag att jag inte kan springa i!!!

Allt för att slippa förnedra mig :-)

Kosta vad det kosta vill!!!!!

Har inte gjort någon jämförelse mellan min egen cykling och löpning (kommer aldig hända eftersom jag inte springer, någonsin) men när jag försökte övertyga exet om cyklingens förträfflighet så återföll hon ganska snabbt till löpning (hon blev så jävla förbannad när hon fick sätta i fötterna hela tiden) varvid hon alltid sprang ifrån mig i skogen...

Jag kände mig usel och hon slapp bli förbannad (i alla fall på cyklingen), men jag håller nog med om att cykling i vissa fall är långsammare i skogen än löpning.

Själv cyklar jag lätt fortare än jag springer (därmed inte sagt att det är snabbt). Men visst, i de brantaste backarna lönar det sig ofta att hoppa av och springa.
Tips för kedja, köp CN-7701 och använd Srams Goldlink. Sen jag började med den kombon har jag inte dragit av nån kedja.

Jag gör marathondistansen under tre timmar (till fots, alltså), men har svårt att hänga med 90-kilosbiffarna på landsvägshoj när jag cyklar. Även om jag lade ner lika mycket tid på cykling som på löpning, skulle jag knappast göra motsvarande resultat i cykellopp (bergstempo undantaget, möjligtvis) som i löparlopp.

Det finns ju ett ypperligt tillfälle att testa detta. Da Deliverace tour! Sätt ett gäng ultralöpare på startlinjen I Björkhagen samtidigt som starten går i Gnesta. Jag har nämnt idén för löpare i min gamla löparklubb och några är lite sugna...

Jag tror att den här tråden just motiverat lansvägscyklingens
existensberättigande! Snittar 30 knyck på asfalt gör inte ens
han som sket på sej på Göteborgsvarvet!

/K.

rolig RR!

för många år sedan - under studietiden - testade vi att cykla MTB i skogen tillsammans med en kompis som var (och fortfarande är) orienterare.

Det gick sådär. Ibland var vi på MTB snabbast, ibland sprang han snabbast. Snittet var nog ungefär det samma, men skillnaderna i hastighet beroende på typ av terräng gjorde det till en mindre lyckad kombination.

Vi övergav snabbt denna träningsform.

/Mikael

Vem ger sig ut i skogen i tron att det skulle vara ett snabbt sätt att ta sig fram på? Springer/cyklar i skogen gör man väl för att man tycker att det är roligt.

Tillbaka
Topp