Sprucket kolfiber eller lackskada?

Hej alla mtb-vänner. Behöver litet utlåtande. Och kanske lite moraliskt stöd. :) Har lite bekymmer. Som bilden visar börjar det spricka runt skruven som håller sadelstolpen. I det här fallet en dropper. Den skruven drog jag åt när hojjen sattes ihop för första ggn. Är helt idiotsäker på att den dragits med rätt moment (draget med momentnyckel). Nån som är duktigt på kolfiber får gärna ge ett utlåtande. Är det sprickor som potentiellt kommer spridas vidare, och eventuellt bli farligt? Eller är det så pass lite att man inte behöver bry sig? Skulle ni hävda att det är ett garantiärende? Osv osv...

Red: bryr mig inte särskilt om skönhetsfel på cykeln. Funktion är viktigast.

Samma tråd ligger i facebook "Vi som älskar mointainbike"

Bilagor

• 20190809_153920.jpg
    20190809_153920.jpg
    117.4 KB · Besök: 76
Ja, eller så drar man så att motståndet först ökar, sedan blir det väldigt löst. Man ska sluta exakt då, då är det perfekt!

Eller så kan det bara vara så att den gett med sig på den svagaste punkten vilket skulle vara just där skruven sitter och inte har något med vridmomentet att göra?

Oavsett skulle jag ta reda på mina utvägar direkt för det ser inte bra ut.

Gissar på att den är sprucken, ser ut som att den vänstra sprickan fortsätter en liten bit under lacken. Rör det sig något om du trycker eller drar i stolpen åt något håll? Brukar vara ganska enkelt att se då.

// Matte

VättleBökaren sa:
Eller så kan det bara vara så att den gett med sig på den svagaste punkten vilket skulle vara just där skruven sitter och inte har något med vridmomentet att göra?

Oavsett skulle jag ta reda på mina utvägar direkt för det ser inte bra ut.

Håller med,
Jag är väl 99.9% säker på att det inte har med för hårt dragna skruvar att göra. Eller ja, är det ett måndagsexemplar finns ju inga garantier på att 4Nm är godtyckligt heller. Jag har haft problem med ramen tidigare men av annan karaktär.

Alternativt att ramen slagit i just där nån gång när gravitationskontroll utförts :)
Märket till höger kan stärka den lilla tesen.

Bilagor

• 20190810_234010.jpg
    20190810_234010.jpg
    151.2 KB · Besök: 24
Matte_rookie sa:
Gissar på att den är sprucken, ser ut som att den vänstra sprickan fortsätter en liten bit under lacken. Rör det sig något om du trycker eller drar i stolpen åt något håll? Brukar vara ganska enkelt att se då.

// Matte

Får det inte att röra sig åt något håll. Tagit ur stolpen och kikat ner i röret utan att se någon heller. Men godset är som tjockast där sprickorna sitter.

Bilagor

• 20190810_233835.jpg
    20190810_233835.jpg
    221.2 KB · Besök: 22
Tycker det ser sprött ut i/ runt själva hålet , men kanske är bilden som miss visar. Kan det ha kommit in fukt som gjort att det blivit sprickbildning?

Matte_rookie sa:
Tycker det ser sprött ut i/ runt själva hålet , men kanske är bilden som miss visar. Kan det ha kommit in fukt som gjort att det blivit sprickbildning?

Det ser ju sprött ut, men är fortfarande stenhårt. Enda sättet att veta säkert är väl att någon carbonwizzard får göra sin grej med magisk utrustning misstänker jag...

Jag hade kört tills det börjar svaja, alternativt gjort en förstärkning runt hela. Har du någorlunda nedstick i sadelröret så borde inte påfrestningen vara så stor där.

Skulle säga att detta är ett designfel. Man har inte förstått kolfiberns egenskaper när man gängar en skruv radiellt rakt in i plasten.

Senast ändrad:
Matte_rookie sa:
Jag hade kört tills det börjar svaja, alternativt gjort en förstärkning runt hela. Har du någorlunda nedstick i sadelröret så borde inte påfrestningen vara så stor där.

Jo, lockelsen finns där. Eller....det ligger lite i min natur det här med "kör tills det rasar". Nedsticket bör inte heller vara några problem. Droppern är nedstucken till 95% iaf. Får se vad tillverkaren säger...

schnitzelfritz sa:
Matte_rookie sa:

Jo, lockelsen finns där. Eller....det ligger lite i min natur det här med "kör tills det rasar". Nedsticket bör inte heller vara några problem. Droppern är nedstucken till 95% iaf. Får se vad tillverkaren säger...

Fortfarande säljaren du skall vända dig till.

schnitzelfritz sa:
Alternativt att ramen slagit i just där nån gång när gravitationskontroll utförts :)
På den bilden ser det ut som att laminatet av någon anledning har delaminerat lite just kring hålet, och inte längre in. Om det nu är laminat där, eller om det börjar längre in.
Hur fungerar den där "klämman"?

Fältprästen sa:
schnitzelfritz sa:
På den bilden ser det ut som att laminatet av någon anledning har delaminerat lite just kring hålet, och inte längre in. Om det nu är laminat där, eller om det börjar längre in.
Hur fungerar den där "klämman"?

Klämman...eller skruven rättare sagt trycker mot en platta som ligger som ett mellanlägg mellan skruv och sadelstolpe. Den håller sadelstolpen på plats trotts hur det ser ut, inga bekymmer med det.

Fick svar från tillverkaren att så länge allt verkar sitta och inte går sönder mer så bör det inte vara ngn fara, men att det nu finns dokumenterat. Jag resonerar väl lite likadant. Osannolikt att hela sadelstolpen skulle rasa pga dom befintliga sprickorna. Känns onödigt att laga ngt som inte är synbart trasigt. Jag vill ju cykla. Bästa delen av året börjar nu :)

Håll koll på det där. Nackdelen med kolfiber är brottsinitiering i matrisen (epoxyn) som kan ge med sig plötsligt, men troligtvis blir sämre över tid när det sitter på välförstärkt ställen som det där ser ut att vara. Sådana sprickor i tunt kolfiberlaminat är katastrof.

Tillbaka
Topp