Sprucket sadelstag 2021 orbea rise

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

MtbIte

Aktiv medlem
Sadelstaget på polarens nya 2021 orbea rallon sprack idag, han har haft cykeln I endast 1 månad och har bara cyklat stig med den så ingen parkåkning eller enduro.

Orbea har ju livstid garanti på deras ramar, men skulle kunna neka garantin och påstå att det är han själv som åstadkommit skadan .

Så vad tror happy ? Kommer orbea gå med på att ta in den som garanti ?

IMG_4299.jpg

Senast ändrad:
Kan inte just Orbea, det är ju olika hantering hos olika fabrikat. Ser inte riktigt på bilden men är det inte sittstaget som är av? Oavsett - kan inte Orbea visa att det varit en krasch som orsakade skadan, borde din polare ska få en ny cykel alt ny ram/del på garantin. Svårare att slå emot ett sittstag än ett kedjestag kan jag ju tycka men allt är ju möjligt...

Om dessutom Orbea har ngn form av crash protection, som t ex Propain har, så är han ännu mer safe. Kolla på Orbeas hemsida under garantiåtaganden vad som ingår utöver lagstadgad konsumenträtt.

Senast ändrad:
Kedjestaget på polarens nya 2021 orbea rallon sprack idag, han har haft cykeln I endast 1 månad och har bara cyklat stig med den så ingen parkåkning eller enduro.

Orbea har ju livstid garanti på deras ramar, men skulle kunna neka garantin och påstå att det är han själv som åstadkommit skadan .

Så vad tror happy ? Kommer orbea gå med på att ta in den som garanti ?

Visa bilaga 516737
Orbea ersatte mitt spruckna kedjestag (som eventuellt bara var en lackspricka) helt utan krångel. Var är cykeln köpt?

Sen vill jag bara påpeka att det där inte är ett kedjestag utan ett sadelstag…

Kan inte just Orbea, det är ju olika hantering hos olika fabrikat. Ser inte riktigt på bilden men är det inte sittstaget som är av? Oavsett - kan inte Orbea visa att det varit en krasch som orsakade skadan, borde din polare ska få en ny cykel alt ny ram/del på garantin. Svårare att slå emot ett sittstag än ett kedjestag kan jag ju tycka men allt är ju möjligt...

Om dessutom Orbea har ngn form av crash protection, som t ex Propain har, så är han ännu mer safe. Kolla på Orbeas hemsida under garantiåtaganden vad som ingår utöver lagstadgad konsumenträtt.

Jo det är sittstaget så jag skrev fel. Låt säga som exempel att han har råkat tappa cykeln från biltaket och ramen spricker , har då svårt att tro att garantin skulle gälla då du själv åstadkommit skadan.

Han hade läst någon stans att dom hade livstids garantin så om det är sant så är det jäkligt bra .

Orbea ersatte mitt spruckna kedjestag (som eventuellt bara var en lackspricka) helt utan krångel. Var är cykeln köpt?

Sen vill jag bara påpeka att det där inte är ett kedjestag utan ett sadelstag…

Okey hur gick du tillväga ? Kontakta du butiken där du köpte den första eller kontakta du orbea och hur lång tid tog hela processen? .

Han köpte den från någon sida online , tror det kan ha varit en tysk sida . Jo jag skrev fel angående att det var kedjestag så har ändrat i rubriken nu

Okey hur gick du tillväga ? Kontakta du butiken där du köpte den första eller kontakta du orbea och hur lång tid tog hela processen? .

Han köpte den från någon sida online , tror det kan ha varit en tysk sida . Jo jag skrev fel angående att det var kedjestag så har ändrat i rubriken nu
Jag vände mig till butiken. Jag tror att det generellt är så Orbea vill att man ska göra, men jag vet inte varför.

Det tog bara någon vecka eller så att få ett nytt kedjestag, men det var för ett drygt halvår sen, och mycket kan ha ändrats sen dess.

Eh, gick det bara av när han rullade lite plattstig? Tillåt mig vara väldigt skeptisk.

Eh, gick det bara av när han rullade lite plattstig? Tillåt mig vara väldigt skeptisk.
Lite mycket smuts och blåbärsris i bakgrunden. Hur skedde det?

Han har cyklat vanlig stig mestadels röd ish svårighetsgrad, sen hur det hände vet jag inte då jag inte var med. Bilden togs när han gjorde walk of shame hem så jag antar att han bara har lagt ner den i blåbärsriset för att ta fotot.

Jag tror på dåligt gjuten kolfiber. Den gick ju av "vid" bromsen... Det är ju lite kraft där.

Jag tror på dåligt gjuten kolfiber. Den gick ju av "vid" bromsen... Det är ju lite kraft där.

mycket möjligt, håller med om att det är ett ganska konstigt ställe att spricka på precis som du nämnder att det är väldigt nära bromsen.

@Kid1000 vad tror du , är detta lagningsbart om vi nu skulle säga att orba nekar garantin ?
Orbea har en crash replacement plan sim nämnts tidigare. Om jag minns rätt så är det 50% rabatt första året. Går det att applicera på bara sadelstaget så kan det inte vara mycket pengar kvar då.

Jag fick en spricka i ramen på min Orbea Oiz för några år sen, vände mig först till Orbea som bad mig gå till en svensk återförsäljare med ramen, jag fick en ny ram på ungefär en vecka. Jag hade köpt cykeln på nätet (från UK) men det gick bra att kontakta en svensk återförsäljare ändå.

Jag fick en spricka i ramen på min Orbea Oiz för några år sen, vände mig först till Orbea som bad mig gå till en svensk återförsäljare med ramen, jag fick en ny ram på ungefär en vecka. Jag hade köpt cykeln på nätet (från UK) men det gick bra att kontakta en svensk återförsäljare ändå.

Grymt det låter väldigt bra , han ska ringa Orbea idag och även butiken där han köpte den.

Lite oförtjänt dålig reklam för just rallon, när det inte är en rallon...

• Gilla
Reactions: JTF
Det är så man får göra ibland för att försöka få några vettiga svar och slippa troll och andra sura gubbar här ?
Det är väl bara ramtillverkaren som kan ge ett vettigt svar? Spelar ingen roll om några filurer på nätet spekulerar om utgången på ärendet, när det inte är något som ramtillverkaren bryr sig i.

Jag bestämmer att det är no way en garantiskada. Crash replacement i bästa fall.

Tvek på att man får orbea crash replacement om det inte är en orbea. Låter väl generöst.

Canyon å andra sidan är väl bara klassade för trottoarkant så där blir det nog inget heller

Vi borde ju förstått det med den klena bromsen. Ingen gallon kommer med 2-kolvs ok.

Sant. Det grämer mig som f-n faktiskt. Jag tyckte det var lite märkligt, men släppte det bara.

För övrigt hade trådstartaren åkt ut från mitt vardagsrum.
läs anledningen.

Fast vad är poängen att mörka vad det är för cykel när det ändå är en fråga som ingen på happy kommer kunna säga något vettigt om eftersom det är tillverkaren som avgör om garantin?

Problemet blir ju också att råden och erfarenheterna i tråden gäller rallon och inte Rise. Crash replacement gäller bara orbeas kolcyklar om jag tolkar villkoren rätt

Fast vad är poängen att mörka vad det är för cykel när det ändå är en fråga som ingen på happy kommer kunna säga något vettigt om eftersom det är tillverkaren som avgör om garantin?
Så är det ju. Ägaren körde ju bara rådjursstigen med en absolut inte trimmad elmtb (av inläggshistorik att döma ?), men oavsett vet väl ingen här hur orbea ser på saken.
Själv skulle jag hör amed min butik angående garanti först iaf.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp