Sram 12-delad PG-1230 på shimano hub = fail?

JcN

Medlem
Hej!

Hoppas det är någon/några som vill försöka hjälpa mig och jag ska beskriva så gott det går.

Cykeln i fråga är en 2016 Trek fuel EX 8 och utgångspunkten i problembeskrivningen är en Sram PG-1230 11-50 kassett som är monterad på Hope Fortus med Shimano standard hub. Till detta finns en GX 12-speed växelförare med tillhörande 12-speed trigger. Problemet jag möter är att monteras kassetten utan medföljande distansringen till hjulen så hamnar kassetten för långt in mot ekrarna och således kan inte växelföraren nå tillräckligt långt in utan bara till nästa största drevet (kan dock putta växelföraren för hand tillräckligt långt)

Används distansringen så kommer egentligen kassetten för långt ut mot ramen då jag inte kan ställa "hög" som jag vill för växelföraren stoppar på yttre ändläge. Vid detta scenario kan jag växla hyffsat bra mot de lägre växlarna men ska jag därefter mot de högre igen så vill den inte hoppa tillräckligt långt tillbaka. Skall tillägga att nu kan det växlas till största drevet men det är på millimetern att det går.

Trots att jag kollat igenom diverse youtubevideos på installation kan jag inte räkna ut varför jag har dessa problem. Något som jag tänkt på är om Hopes hub skiljer sig mot den på de Bontrager duster elite som sitter på från fabrik?

Tacksam för svar! Mvh Jonas Nilsson

Det brukar ju inte vara några konstigheter att växla rejält över största drevet och in i ekrarna om man så vill och inte ändläget stannar den, så jag har svårt att se att det skulle vara problemet faktiskt. Eagle är ju väldigt känsliga för B-skruv, av flera anledningar. Är den satt rätt? Och du skruvar alltså ut höger ändlägesskruv så mycket du kan samt spänner wire och det funkar ändå inte?

""Det brukar ju inte vara några konstigheter att växla rejält över största drevet och in i ekrarna om man så vill och inte ändläget stannar den, så jag har svårt att se att det skulle vara problemet faktist.""

Nej, är ju därför jag ställer mig så frågande till varför den inte vill stanna vid största drevet. När du tryckt tumgreppet på triggern i ändläge, du hör klicket och du ser att växelföraren går upp till det största drevet så halkar den ner till näst största drevet när du släpper tumgreppet.
(detta är ju alltså problemet när distansringen som Hope skickar med EJ är monterad. I detta läge kan jag justera vänster ändlägesskruv så växelföraren hamrar i rätt utgångsläge vartefter jag spänner upp och säkrar vajern)

""Eagle är ju väldigt känsliga för B-skruv, av flera anledningar. Är den satt rätt? Och du skruvar alltså ut höger ändlägesskruv så mycket du kan samt spänner wire och det funkar ändå inte?""

B-skruven har jag fått justerat rätt väl vad jag kan förstå. Precis, höger ändlägesskruv så långt ut det går och vajern uppspänd.

Hur stor inverkan har för kort kedja? Är Eagle känsliga för kedjelängd? Menar, ju kortare kedja jag har ju mer uppspänd blir "korgen" och guidedrevet hamrar längre bort från största drevet i utgångsläge för injustering av B-skruv...om
jag gör mig förstådd.

// Jonas

Hade liknande problem med min GX växel men löstes med att ställa in B-skruven. Har du den röda tolken för eagle?

Annars är ju bilder alltid ett tips och så blir ju tråden roligare.

Ah, den där B-skruven verkar vara en liten nyckfull spelare i leken. Den röda tolken har jag och ska försöka få till bilder.

Ska ta nya krafttag med detta imorgon. Ska få tillbaka lite krafter och en lite längre historia kort: 5 timmar inskolning på dagis och hela familjen utslagen i magsjuka. Den och detta problem har gäckat mig de senaste dagarna.

// Jonas

Se till att ställa B-skruven under sag också. Det kan vara lite halvsvårt att göra själv, men man får vara lite påhittig. Kedjelängd är också viktigt, också det ska justeras in under sag eller tom fullt dämparutslag. Min blev först en länk för lång, och växlingarna när jag tog bort den (allt annat lika) gjorde stor skillnad.

Börja med att ställa High och Low skruvarna enligt instruktion, sedan B skruven (under sag).
Jag tycker att Eagle är mycket känsligt, var noggrann och kolla alla inställningar flera gånger så att du är säker på att allt är rätt inställt så skall det gå bra.

Tack för alla svar! Verkar som jag fått det att fungera nu.

Var i kontakt med Hope ang distansringen och den skall alltid vara monterad (iaf med de kassetter de har testat vad det nu innebär i mängd olika..) förutom då det gäller en 11-delad road kassett.

High/low är helt ute ur leken. De är utskruvade så de inte har kontakt då de inte fyller någon funktion utan gör mer skada än nytta. "Styrhjulet" (guide pulley) linar precis på high/low. Oklart egentligen varför det är så?

B-skruven fick jag justerat till nu när jag förstod hur den röda tolken skulle användas. Gjorde så att jag tömde dämparen på luft och använde ett litet spännband (ett sånt med tumgrepp) för att hålla rätt sag. Spände runt kedjestagen och sadelklämman. Kedjans längd, ja, det får tiden utvisa eller vill någon vara snäll och räkna antal länkar på sin kedja?

Har bara provcyklat ca 100 meter ännu men som sagt, det går att växla i alla riktningar. Ska få till en riktigt provtur, förhoppningsvis imorgon.

// Jonas

Antalet länkar på kedjan beror ju väldigt mycket på cykel, framklinga osv osv. Det man kan säga generellt är väl att när kedjan är på minsta drevet ska kedjan fortfarande vara spänd och när den är på största ska du fortfarande kunna trycka fram cagen lite så att säga (dvs den har inte bottnat). Jag märkte att min hade svårt att hålla kedjan spänd på minsta dreven och tog bort en länk så det blev bättre. Men är problemet på stora drevet torde problemet snarare vara för kort kedja, och det är kanske lite svårare att upptäcka.

Då ska jag sitta säkert. Den är inte för slapp på minsta drevet (cagen typ vågrät/några graders lutning) och kan trycka rätt mycket framåt på den när jag växlat till största drevet.

// Jonas

Tillbaka
Topp