SRAM Apex AXS - ny 1x12 specifik elektrisk grupp

clnr

Aktiv medlem
SRAM lanserar Apex i elektrisk form och uppdaterar även den mekaniska variantern till 1x12.

Genomgång av James Huang:

Recension av DC Rainmaker (med tillhörande effektmätare):

Kan inte säga vad jag föredrar (begränsad erfarenhet) men copywriting kan de. Välj ett av två alternativ, båda är bäst! ?

Screenshot_20230616-090545793 (1).jpg

Kan inte säga vad jag föredrar (begränsad erfarenhet) men copywriting kan de. Välj ett av två alternativ, båda är bäst! ?

Visa bilaga 632483
Förmodar att det går att ändra funktion med appen, på samma sä-

Visa bilaga 632483
Förmodar att man kan välja funktion i appen. Föredrar att klicka på den sida som växeln går åt, dvs höger för tyngre, vänster för lättare o båda för droppern.

Axs is da shit
Vem kör med vajer eller kabel 2023?
Vi som har känsla och sinne för kvalitet ;)
Skämt åsido. Tycker det är lamt att alltid vara cykeltillverkarnas reklampelare. Det spelar ingen roll för det går ju ändå inte märkbart snabbare, tycker jag.
Däremot om man har speciella krav tex cykla väldigt långt...

Festligt att SRAM börjar med 11t som minsta krans, och Shimano tog steget till 10t som minsta (GRX 12-delat).

Det som lockar mig med elektriska växlar är mindre underhåll i form av växeljustering, vajerbyte, byte av hölje, linda om linda, byte av STI som går sönder osv. Det är troligare att jag byter till Shimano Cues drivlina och friktionsväxling än att nästa gruppset är indexerad mekanisk STI. Pendlaren med friktionsväxling funkar verkligen förträffligt!

Imho, har man en gång provat trådlöst går man ogärna tillbaka. Jag har varit Shimano fanboy, men numera är det Sram AXS på racern, graveln och mtbn. Det började med GX AXS på mtbn.....sen fortsatte det bara.....

Hmm. Hoppades att det skulle finnas en variant med mekaniska bromsar på denna. Finns det ens någon AXS med mekaniska bromsar? Gillar mina Yokozuna för mycket för att byta, men vill ju ha både trådlöst och 1x12...

Förmodar att det går att ändra funktion med appen, på samma sä-
Förmodar att man kan välja funktion i appen. Föredrar att klicka på den sida som växeln går åt, dvs höger för tyngre, vänster för lättare o båda för droppern.

Tjena!

Den övre texten handlar ju om deras mekaniska reglage, den nedre om AXS.

Du måste ha gjort tvärtemot vad den stora pöbeln, som bara läser rubriker och inte artikeln, gör. Bara läst brödtexten men inte rubriken.

Imho, har man en gång provat trådlöst går man ogärna tillbaka. Jag har varit Shimano fanboy, men numera är det Sram AXS på racern, graveln och mtbn. Det började med GX AXS på mtbn.....sen fortsatte det bara.....
Verkar säkrast att inte prova då..

Jag har absolut inget emot teknisk utveckling, men synd om alternativet med vajer försvinner från allt utom det allra billigaste. Vilket redan håller på att hända.

Verkar säkrast att inte prova då..

Jag har absolut inget emot teknisk utveckling, men synd om alternativet med vajer försvinner från allt utom det allra billigaste. Vilket redan håller på att hända.
Det håller jag däremot med om. En prisvärd 11 delad mekanisk drivlina bör alla tillverkare erbjuda Jag var länge Sram fientlig, bland annat pga. dot olja men samtidigt med bleeding edge t.ex. så var det plättlätt att lufta dem också och många detaljer är helt enkelt smidigare än Shimanos ditto. T.ex. att oliv och pins skruvas i slangen och verktyg ingår, eller deras fram- och bakväxel schabloner för rätt justering. Den trådlösa setupen och axs appen är också sjukt smidig, lika så en batteristandard så jag kan byta på nolltid mellan alla cyklarna. Skulle jag glömt ladda mtbn så tar jag ett batteri från fram eller bakväxeln från annan hoj. Trådlösa blips (så där att de är kapslade) osv.

Och med nya Apex går det nu dessutom att ha en vettig kassett inom samma eco system för oss som redan har en massa hjul med HG body.

AXS är perfekt till vinterpendlarn, lite mindre underhåll är alltid välkommet även om bromsoken inte mår så bra av en vinter i sopsalt.
Finhojarna har fortfarande vajer, det ger en oslagbar direkt känsla mellan reglaget och kuggarna på kasseten utan att filtrera bort all feedback som AXS gör.

Förresten stor humor att sram äntligen gjort en 12s-kassett med vettig utväxling för MTB utan att förstå det själva. ?

Vi som har känsla och sinne för kvalitet ;)
Skämt åsido. Tycker det är lamt att alltid vara cykeltillverkarnas reklampelare. Det spelar ingen roll för det går ju ändå inte märkbart snabbare, tycker jag.
Däremot om man har speciella krav tex cykla väldigt långt...
Jag tycker generellt att det är jävl..t fjolligt att lägga 20000 på ngt som bara flyttar en kedja i sidled, fick bearbeta mig själv länge innan beslut.
Att jag och andra sitter och skriver fåniga inlägg om det ena och det andras förträfflighet är väl mest tjafs.
Förut var det tub vs tubeless mm och när alla slutat med tub flyttas fokus osv....

Dvs, snart kör alla etap?

Tjena!

Du måste ha gjort tvärtemot vad den stora pöbeln, som bara läser rubriker och inte artikeln, gör. Bara läst brödtexten men inte rubriken.
I
Tjena!

Rubriken var ju "ny elektrisk grupp"!

Hmm. Hoppades att det skulle finnas en variant med mekaniska bromsar på denna. Finns det ens någon AXS med mekaniska bromsar? Gillar mina Yokozuna för mycket för att byta, men vill ju ha både trådlöst och 1x12...
Japp, Force och Red finns med vajerbroms.

Är bakväxeln dyrare än Rival? Ska raida min gravel på sin grupp och kikar på ersättare. Det verkar knappt vara mer än några hundralappar mot Rival över huvudtaget.

Går det att mixa Red/Force etc med handtag och bakväxlar?

Är bakväxeln dyrare än Rival? Ska raida min gravel på sin grupp och kikar på ersättare. Det verkar knappt vara mer än några hundralappar mot Rival över huvudtaget.

Går det att mixa Red/Force etc med handtag och bakväxlar?
Ja, du kan köra valfria reglage med valfri växel ur AXS-serien. Eagle, Xplr & Road.
Körde först Eagle AXS på min ena gravel för att sedan byta till XPLR. Para ihop reglagen med den nya bakväxeln och sedan bara köra.

Tillbaka
Topp