SRAM Axs batteri laddar ej

barksten

Medlem
Jag fick två SRAM-batterier med i en kartong till min nya cykel. Inget av batterierna verkade vara laddade. När jag stoppade in batterierna i den inkluderade laddaren så lyste den röda dioden. Jag provade att skifta runt som ett par gånger men lyckades inte få de att ta laddning (orange lysdiod).
Jag provade att mäta polspänningen med en multimeter och den visade 0.0 volt.
Efter mätningen provade jag i laddaren igen och nu startade laddningen upp. Kan det vara så att de var totalt urladdade så att laddaren inte kunde starta och att spänningen från multimetern var tillräckligt för att ladda upp batterierna så att de kunde laddas?
Någon som varit med om något liknande?

Laddaren måste känna av spänning och polaritet för att starta laddning. Man ska aldrig ladda ur en Li-Ion cell under 3.0v vilket betyder att ditt Srambatteri inte ska vara under 6.0v.
Ett batteri ska ha minst 40-50 % laddning när man får hem det. Konstigt att det räckte med att spänningsmäta det för att få igång laddningen. Brukar krävas mer.
Jag skulle reklamera batterierna. Stor risk att dem inte kommer fungera bra.
Detta kan hända med ett batteri som ligger urladdat. Cellerna sväller.
IMG_20240909_155859.jpg

Jag fick två SRAM-batterier med i en kartong till min nya cykel. Inget av batterierna verkade vara laddade. När jag stoppade in batterierna i den inkluderade laddaren så lyste den röda dioden. Jag provade att skifta runt som ett par gånger men lyckades inte få de att ta laddning (orange lysdiod).
Jag provade att mäta polspänningen med en multimeter och den visade 0.0 volt.
Jag har ingen aning om hur AXS-batterierna är uppbyggda, men det är inte ovanligt att LiION-batterier med kortslutningsskydd inte går att ladda och mäter 0V om kortslutningsskyddet har löst ut.
Det brukar gå att återställa sådana kortslutningsskydd med en svag laddström.
Men om detta gäller även för AXS-batterier och mer specifikt för just dina batterier har jag ingen aning om. Men om du har tur kan det vara enkelt att fixa...

De verkar fungera som de ska nu i alla fall.
Intressant att notera är att transportskydden de låg paketerade med (obruten förpackning) har en manuell ”laddindikator” och den var inställd på lägsta.

Finns det något analys verktyg eller kapacitets testare för sram axs batterier?
Finns ju fina såna för aa/aaa batterier.
Någon som vet?

Många av dessa batterier är döda från start.
Om man låter dem sitta i laddaren minst över natten brukar de hoppa igång.
Om man har den gamla verkstadsladdaren så väcker man döda batterier.
Men jag har inget dött. men dom börjar bli några år och jag märker att jag får uppmaning att ladda oftare. Så jag skulle vilja kika närmare på detta

Många av dessa batterier är döda från start.
Om man låter dem sitta i laddaren minst över natten brukar de hoppa igång.
Min erfarenhet är tvärt om. Är det för lite kräm så vägrar ju laddaren bara att starta. Jag har räddat ett batteri genom att ge det duttar från ett annat batteri för att hoppa igång...
Jag tycker för övrigt många med AXS behöver ha med sig extrabatterier.

Tillbaka
Topp